COMENIUS Vad är konst? En1A
GRUPP 1 • Gruppmedlemmar: Julia B & N, Charlotte, Anastasia • Idé: – Dokumentär om konsten i våra liv -Flashmob -Musikalscen - Modern Grimm berättelse -Intervjuer om ämnet med folk i olika åldrar • Kostnad: 0 kr (?) • Tid: MYCKET • Grupp 1 får fyra av fem Orfévres.
GRUPP 2 • Gruppmedlemmar: Shayan, Victoria, Abhishek, Erik • Idé: – En film om effekterna av genteknik • Konst (?) • Mänskliga rättigheter • Etik blandat med vetenskap • Kostnad: 0 (typ) • Tid: 5 tim bör räcka enligt Erik • Grupp 2 får fyra av fem Orfévres
GRUPP 3 • Gruppmedlemmar: Fredrika, Sally, Monika, & Sirus • Idé: 1.En film som handlar om ämnet ”hur långt kan man gå i konstens syfte?” 2.Musikvideo till antingen en fransk låt eller en svensk låt som man översätter till franska. • Kostnad: <1000 kr • Tid: 2-3 månader (ej totalt, som period) • Grupp 3 får fyra av fem Orfévres
GRUPP 4 • Gruppmedlemmar: Phelan, Matilda, Maggie, Malin, Sara L • Idé: – Konst finns överallt: • Konst i undervisningen, en film om det här • Det ”gyllene förhållandet/snittet” – Filma sevärdheter i Stockholm och hur detta geometriska koncept appliceras/har applicerats på alla byggnader i Stockholm – Man kan fråga elever vad de tycker om det gyllene snittet – Studiebesök inom Matte, Svenska, Samhällskunskap, Fysik för att undersöka det gyllene snittet – Integrera projektet vi kommer ha på samhällskunskapen där vi ska göra intervjuer och göra statistik angående det gyllene snittet • Kostnad: Det här tar mer tid än pengar (summan är osäker, vi vet inte hur mycket det som behövs kostar • Tid: 3 tim/sevärdhet –detta sker inte på lektionstid givetvis, men idén om undervisning kan man göra i skolan. • Grupp 4 får fyra av fem Orfévres
GRUPP 5 • Gruppmedlemmar: Gustav, Felix, Julian, Daniel, Cristian • Idé: – Att göra en ”stopmotion” video där vi förmedlar konst genom den vetenskapliga aspekten. – En konkret ide att basera videon på kan diskuteras/vi kan rösta på olika förslag i klassen. – Kostnad: Ingenting egentligen – Tid: Beror helt enkelt på vad man vill göra en video om. Det kan ta från bara en halvtimme till fem timmar. Grupp 5 får fem av fem Orfévres.
Grupp 6 • Gruppmedlemmar: Melica, Helena, Sarah E, Wazema • Idé: – Göra om skåpen i skolan för att förmedla konst – ( Skåpen är ju ändå så fula) – Naturarna får lite naturiga (nördiga) skåp – Göra en stopmotion video med DNA/Solsystem/Atomer etc. med personer som manipulerar objekten i videon, t.ex zooma in/ut ur dem. Kostnad: Målarfärg etc. kommer att kosta Tid: Det tar därför också ganska mycket tid Grupp 6 får fyra av fem Orfévres
Tidplan för Comenius • Grupp 1 - Flashmob, musikal, intervjuer om ”Vad är konst?” Oktober 12 • Grupp 2 - Genteknik – Armar: Maj 13 • Grupp 3 - Hur långt kan man gå inom konsten? Maj 13 • Grupp 4 - Gyllene snittet: Maj 12 • Grupp 5 - Stopmotion-video: Maj 12 • Grupp 6 - Måla skåpen/naturrelaterade motiv: Maj 12 • Grupp 7 - Shakespeare Day 30Maj 12: Oktober 12