Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet
Peter Fredholm, Fredholm Consulting AB eAffärer, integration, IT-system rådgivning | utredningar | projektledning | utbildning Tel: 070 663 32 19 E-post: peter@fredholmconsulting.se
Målsättning med kursen ” att få förståelse för hur IT och e-kommunikation kan användas för att skapa effektivare företag och inte minst logistik. Tekniska kunskaper är inte viktiga, däremot krävs intresse och förståelse för hur tekniken kan utveckla ett företags logistikverksamhet”
Introduktion
Övergripande om IT Hårdvara; PC, servrar, handdatorer, läsare m.m. Informationssystem; lager, planering, produktion, order, fakturering, inköp, T/A, ekonomi m.m. Nätverk och kommunikation; Telefoni, e-post, lokala nät, Internet, EDI, SMS, chat, filer m.m. Kunskap och förståelse; för att utnyttja IT på bästa sätt. Hos ledning, verksamhetspersonal och tekniker Tjänster; t.ex. ASP, självbetjäning, track and trace, cross docking, VMI, tredjepartslogistik m.m.
Historik över e-affärer Filöverföring sedan 1968 (?) EDI-begreppet myntades av US Navy 1970 Slutet av 1970-talet de första standarderna Det första Edifact-meddelandet kom 1988 De första webbshopparna kom 1994 XML för EDI etablerades ca 1999 Marknadsplatser B2B och e-auktioner ca 1999 Mobil e-handel
Infrastruktur för e-affärer Köpare Avtal material Säljare Juridiskt gränssnitt Avtal logistik Före Godsavsändare Godsmottagare Process- gränssnitt Under Hämtningsställe Lämningsställe Efter Avsändare Mottagare Standard-meddelan-den Informations- gränssnitt Använ-dare Använ-dare System System Gränssnitt Gränssnitt Myndigheter, trafiknät, datanät, lagar, standarder, kunskap Infrastruktur
Behovet av rationell informationshantering 40 originaldokument 360 kopior 27 olika parter 200 dataelement varav 30 återfinns 620 gånger FREIGHT
Grunden att bygga på Affärssystem - Frågor: eget eller standard, modulariserat (ERP) eller ”best of breed”, anpassningar och outsourcing Internet - Frågor: intranät, extranät, tjänster, marknadsplatser, skydd, behörighet, mobilitet
eAffärer - en definition eAffärer är alla de aktiviteter som sker för att utbyta och förmedla information elektroniskt för att stödja och förenkla företagets affärsprocesser med omvärlden. e-affärer kan ske interaktivt eller genom transaktioner, ofta med stöd av Internet.
Samarbete på flera nivåer e-samarbete Företag A Företag B Affärsmål Processer Information Säkerhet Överföring
Exempel på eAffärer B2B Upphandling, inköp, transporter, försäkring, betalning etc Direkt mellan system, via webb eller mobilt Marknadsföring på Internet Produktkataloger Tjänster på portaler, Intranät och Extranät Elektroniska auktioner Finansiella börser Offentliga tjänster som tull, moms etc med mera…
Status e-handel e-affärer – börjar bli ”vanliga” affärer (nästan) Självbetjäningstjänster ökar snabbt e-affärer – ett sätt att förändra processer Mycket olika status mellan branscher Infrastrukturen har inga större brister Gott om IT-system/produkter – även till småföretag Säkerhetsnivån/medvetenheten är begränsad Ofta saknas helhetstänk
Elektronisk affärskommunikation
Vad är Internet? TCP och IP - Protokoll som binder samman noder HTML - Beskrivningsspråk för att bygga webbsidor XML - Metaspråk för att strukturera, hantera och lagra data HTTP - Protokoll t.ex. mellan server och webbläsare SMTP - Vanligaste protokollet för att skicka e-post MIME - För att bifoga filer SSL - För att kryptera information S/MIME - För att signera och kryptera MDN - Kvittens om att ett meddelande kommit fram
Webbshop, enkelt men begränsat Köparen Säljaren Enkelt att komma igång Automatisk ordermottagning Enkelt att använda Låg säljkostnad Ingen installation Marknadsföringskanal Ingen IT-kostnad Höga krav på drift och säkerhet Inte integrerad med eget affärssystem Accepteras bara av vissa kunder Många leverantörer många webbshoppar Fakturan kan inte matchas
EDI - Electronic Data Interchange Utbyte av standardiserade elektroniska dokument, direkt mellan affärssystem Order Fraktsedel Faktura och ett par hundra andra
Definition av EDI Direkt mellan system, med minimalt eller inget manuellt arbete Strukturerad information Standardiserat format Processbart hos mottagaren Oberoende av hårdvara, system etc
Typfall för EDI Repetitiva transaktioner Stora informationsmängder Höga krav på korta ledtider och precision
Effekter med EDI Inte bara order, utan stöd för hela processen Tvåvägskommunikation, tydligare nytta för båda parter Hög automatisering och sällan fel … men också lite fyrkantigt Inte online, t.ex. för lagersaldo Investering i en del fall, men ibland paketerat i affärssystem Kan vara komplex teknik att hantera själv
Drivkrafter vid EDI Kunden: Snabbare och enklare orderhantering Brister och avvikelser aviseras direkt Uppföljning och underlag för statistik t.ex. leta flaskhalsar Effektiv godsmottagning och direkt uppdatering av lager Mindre sökande och strulande efter order och leveranser Delvis automatiserad fakturahantering Leverantören: Automatisk ordermottagning sparar tid och ger färre fel Bättre underlag för planering (industrins leveransplaner) Snabbare och säkrare flöde, sparar arbetstid och ledtid Färre fel ger färre felleveranser och strul
Webb-EDI eller ”enkel” e-handel - Fakturaportaler - Leverantörsportaler - e-inköpssystem - Webb-EDI Formulär; order, order-svar, faktura m.m. Säljare – litet företag Köpare – stort företag Mail- avisering e-handels- portal EDI- meddelande
Operatörer (VANs) av e-flöden Itella Affärstransaktioner Strålfors Växel Filer Tieto CGI Stor part Online m.fl. Liten part
Fördel med operatörer Begränsad investering Betalar rörlig kostnad, 1-3 kr Kommunicerar med en part, VAN:et med övriga Växel med stöd för ”alla” standarder och protokoll Övervakning, felhantering Ersätter krav på intern kompetens och tillgänglighet
Olika behov – olika lösningar Överföra affärsdokument EDI, webb-EDI Dela på information Portaler, extranät Konsument och små kunder Webbshop Aviseringar Mail, SMS, EDI, intranät Avtal, produktinfo Intranät, e-inköpssystem Kompletteringar Mail, telefon, chat
Från affärsmodell till transaktion
Begrepp och exempel Affärsmodellen det övergripande Utifrån det identifieras affärsprocesser… … och skapas scenario (modeller) för informationsutväxling
Vad är en affärsmodell? ”Själva metoden för hur ett företag gör affärer med sin omvärld som ett sätt att generera intäkter”
.. koppling till en affärsprocess ”En affärsprocess är en samling av sammanhängande aktiviteter, som skapar ett värde som kunden kan uppfatta, dvs ett arbete som utförs av organisationen och som kunden är villig att betala för”. Davenport och Hammer
Branschförändringar, ex. byggbranschen Kund Rörelser Logistik- företag Återförsäljare Marknads- platser Grossist System- leverantörer Tillverkare Utländska tillverkare
Exempel eBuild fakturaportal Webbfaktura SMSI standard- faktura Leverantörer Många leverantörer till många kunder Kunder producenter handelsföretag installatörer entreprenörer fastighetsbolag
Fakta om eBuild, byggbranschens fakturaportal NCC, Peab och Skanska har vardera ca 30.000 leverantörer i Sverige De tar emot totalt drygt 4,5 miljoner fakturor Kostnaden per faktura hos mottagaren går ner från 100-200 kr till några kronor Den stora nyttan är automatisk validering Portalen är kostnadsfri för leverantörerna Den stora nyttan för leverantörerna är att få betalt i rätt tid Portalen ägs gemensamt av byggbranschen via BEAst Portalen används av cirka 6 000 företag