Elektroniska Affärer – del 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Advertisements

E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Mobilen – en central funktion för mycket av det vi gör i idag…
Mats Lenngren.
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Kort om BEAst. Effektivare anläggningstransporter Standarden Nordic e-Construction (NeC) 6 mars 2013.
Att söka och förvalta kunskap
Föreläsare: Per Sahlin
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Miljarder möjligheter på en plats!
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
EAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Mobila betalningar Parkeringskonferensen 24 maj 2012.
Affärsintegration och Asset Management
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Handel – ord och begrepp
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Maximo – Axapta Integrationer m.h.a. MS Biztalk Server 2004
Introduktionskurs för användare Del 1
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Inköpsrutiner.
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Paketerad lösning för upp till 40 användare
EAffärer Inköp – del 3 Logistikprogrammet.
Projekt och Arkitektur
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Moderna affärsstrategier
Anslutning till Mina meddelanden
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Svefaktura Umu Fakta Umeå universitet Omsättning ca 3 miljarder ca anställda ca studenter leverantörsfakturor kundfakturor.
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Att forska om tjänster.
NEA Seminarium 7 december 2004
Matcha transaktioner automatiskt Adra Match, automatiserad kontoavstämning Scalabruk April 2010 Niklas Ferm.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Copyright Peter Fredholm eAffärer logistik– del 2 Logistikprogrammet.
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Elektronisk affärskommunikation – del 2 Logistikprogrammet.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Verksamhetsidé för BEAst
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
EAK
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet

Peter Fredholm, Fredholm Consulting AB eAffärer, integration, IT-system rådgivning | utredningar | projektledning | utbildning Tel: 070 663 32 19 E-post: peter@fredholmconsulting.se

Målsättning med kursen ” att få förståelse för hur IT och e-kommunikation kan användas för att skapa effektivare företag och inte minst logistik. Tekniska kunskaper är inte viktiga, däremot krävs intresse och förståelse för hur tekniken kan utveckla ett företags logistikverksamhet”

Introduktion

Övergripande om IT Hårdvara; PC, servrar, handdatorer, läsare m.m. Informationssystem; lager, planering, produktion, order, fakturering, inköp, T/A, ekonomi m.m. Nätverk och kommunikation; Telefoni, e-post, lokala nät, Internet, EDI, SMS, chat, filer m.m. Kunskap och förståelse; för att utnyttja IT på bästa sätt. Hos ledning, verksamhetspersonal och tekniker Tjänster; t.ex. ASP, självbetjäning, track and trace, cross docking, VMI, tredjepartslogistik m.m.

Historik över e-affärer Filöverföring sedan 1968 (?) EDI-begreppet myntades av US Navy 1970 Slutet av 1970-talet de första standarderna Det första Edifact-meddelandet kom 1988 De första webbshopparna kom 1994 XML för EDI etablerades ca 1999 Marknadsplatser B2B och e-auktioner ca 1999 Mobil e-handel

Infrastruktur för e-affärer Köpare Avtal material Säljare Juridiskt gränssnitt Avtal logistik Före Godsavsändare Godsmottagare Process- gränssnitt Under Hämtningsställe Lämningsställe Efter Avsändare Mottagare Standard-meddelan-den Informations- gränssnitt Använ-dare Använ-dare System System Gränssnitt Gränssnitt Myndigheter, trafiknät, datanät, lagar, standarder, kunskap Infrastruktur

Behovet av rationell informationshantering 40 originaldokument 360 kopior 27 olika parter 200 dataelement varav 30 återfinns 620 gånger FREIGHT

Grunden att bygga på Affärssystem - Frågor: eget eller standard, modulariserat (ERP) eller ”best of breed”, anpassningar och outsourcing Internet - Frågor: intranät, extranät, tjänster, marknadsplatser, skydd, behörighet, mobilitet

eAffärer - en definition eAffärer är alla de aktiviteter som sker för att utbyta och förmedla information elektroniskt för att stödja och förenkla företagets affärsprocesser med omvärlden. e-affärer kan ske interaktivt eller genom transaktioner, ofta med stöd av Internet.

Samarbete på flera nivåer e-samarbete Företag A Företag B Affärsmål Processer Information Säkerhet Överföring

Exempel på eAffärer B2B Upphandling, inköp, transporter, försäkring, betalning etc Direkt mellan system, via webb eller mobilt Marknadsföring på Internet Produktkataloger Tjänster på portaler, Intranät och Extranät Elektroniska auktioner Finansiella börser Offentliga tjänster som tull, moms etc med mera…

Status e-handel e-affärer – börjar bli ”vanliga” affärer (nästan) Självbetjäningstjänster ökar snabbt e-affärer – ett sätt att förändra processer Mycket olika status mellan branscher Infrastrukturen har inga större brister Gott om IT-system/produkter – även till småföretag Säkerhetsnivån/medvetenheten är begränsad Ofta saknas helhetstänk

Elektronisk affärskommunikation

Vad är Internet? TCP och IP - Protokoll som binder samman noder HTML - Beskrivningsspråk för att bygga webbsidor XML - Metaspråk för att strukturera, hantera och lagra data HTTP - Protokoll t.ex. mellan server och webbläsare SMTP - Vanligaste protokollet för att skicka e-post MIME - För att bifoga filer SSL - För att kryptera information S/MIME - För att signera och kryptera MDN - Kvittens om att ett meddelande kommit fram

Webbshop, enkelt men begränsat Köparen Säljaren Enkelt att komma igång Automatisk ordermottagning Enkelt att använda Låg säljkostnad Ingen installation Marknadsföringskanal Ingen IT-kostnad Höga krav på drift och säkerhet Inte integrerad med eget affärssystem Accepteras bara av vissa kunder Många leverantörer  många webbshoppar Fakturan kan inte matchas

EDI - Electronic Data Interchange Utbyte av standardiserade elektroniska dokument, direkt mellan affärssystem Order Fraktsedel Faktura och ett par hundra andra

Definition av EDI Direkt mellan system, med minimalt eller inget manuellt arbete Strukturerad information Standardiserat format Processbart hos mottagaren Oberoende av hårdvara, system etc

Typfall för EDI Repetitiva transaktioner Stora informationsmängder Höga krav på korta ledtider och precision

Effekter med EDI Inte bara order, utan stöd för hela processen Tvåvägskommunikation, tydligare nytta för båda parter Hög automatisering och sällan fel … men också lite fyrkantigt Inte online, t.ex. för lagersaldo Investering i en del fall, men ibland paketerat i affärssystem Kan vara komplex teknik att hantera själv

Drivkrafter vid EDI Kunden: Snabbare och enklare orderhantering Brister och avvikelser aviseras direkt Uppföljning och underlag för statistik  t.ex. leta flaskhalsar Effektiv godsmottagning och direkt uppdatering av lager Mindre sökande och strulande efter order och leveranser Delvis automatiserad fakturahantering Leverantören: Automatisk ordermottagning sparar tid och ger färre fel Bättre underlag för planering (industrins leveransplaner) Snabbare och säkrare flöde, sparar arbetstid och ledtid Färre fel ger färre felleveranser och strul

Webb-EDI eller ”enkel” e-handel - Fakturaportaler - Leverantörsportaler - e-inköpssystem - Webb-EDI Formulär; order, order-svar, faktura m.m. Säljare – litet företag Köpare – stort företag Mail- avisering e-handels- portal EDI- meddelande

Operatörer (VANs) av e-flöden Itella Affärstransaktioner Strålfors Växel Filer Tieto CGI Stor part Online m.fl. Liten part

Fördel med operatörer Begränsad investering Betalar rörlig kostnad, 1-3 kr Kommunicerar med en part, VAN:et med övriga Växel med stöd för ”alla” standarder och protokoll Övervakning, felhantering Ersätter krav på intern kompetens och tillgänglighet

Olika behov – olika lösningar Överföra affärsdokument  EDI, webb-EDI Dela på information  Portaler, extranät Konsument och små kunder  Webbshop Aviseringar  Mail, SMS, EDI, intranät Avtal, produktinfo  Intranät, e-inköpssystem Kompletteringar  Mail, telefon, chat

Från affärsmodell till transaktion

Begrepp och exempel Affärsmodellen det övergripande Utifrån det identifieras affärsprocesser… … och skapas scenario (modeller) för informationsutväxling

Vad är en affärsmodell? ”Själva metoden för hur ett företag gör affärer med sin omvärld som ett sätt att generera intäkter”

.. koppling till en affärsprocess ”En affärsprocess är en samling av sammanhängande aktiviteter, som skapar ett värde som kunden kan uppfatta, dvs ett arbete som utförs av organisationen och som kunden är villig att betala för”. Davenport och Hammer

Branschförändringar, ex. byggbranschen Kund Rörelser Logistik- företag Återförsäljare Marknads- platser Grossist System- leverantörer Tillverkare Utländska tillverkare

Exempel eBuild fakturaportal Webbfaktura SMSI standard- faktura Leverantörer Många leverantörer till många kunder Kunder producenter handelsföretag installatörer entreprenörer fastighetsbolag

Fakta om eBuild, byggbranschens fakturaportal NCC, Peab och Skanska har vardera ca 30.000 leverantörer i Sverige De tar emot totalt drygt 4,5 miljoner fakturor Kostnaden per faktura hos mottagaren går ner från 100-200 kr till några kronor Den stora nyttan är automatisk validering Portalen är kostnadsfri för leverantörerna Den stora nyttan för leverantörerna är att få betalt i rätt tid Portalen ägs gemensamt av byggbranschen via BEAst Portalen används av cirka 6 000 företag