Belastningar och spänningar i vägar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Belastningar och spänningar i vägar
Procent Betyder hundradelar.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Tryck.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Injustering värmesystem
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Beräkning och provning vid typkontroll av ställningar i Sverige
Logistik, Business Logistics
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Ruttplanering Vad är det??.
Kort om | Skydd. Skyddens uppgift är att minimera effekten den anslags energi som uppstår vid en omkullkörning. Dvs. absorbera så mycket energi som möjligt.
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Restspänningar och brottkriterier för kompositmaterial (NFFP5-ReFACT)
Hygro-thermal stability of composite materials for radio telescopes
Material och Hållfasthet
Rörelse Kapitel 7.
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Inferens om en ändlig population Sid
Växjö 21 april -04Språk & logik: Kontextfria grammatiker1 DAB760: Språk och logik 21/4: Kontextfria 10-12grammatiker Leif Grönqvist
Fallstudie: linjära ekvationssystem
CraX1 -Handboksmetoden
Att spara i en aktiesparklubb – ett roligt och i längden
Kontinuerliga system: Differentialekvationer
Statistikens grunder, 15p dagtid
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Georgia Destouni, Klas Persson, Jerker Jarsjö
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2010 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
KVALITATIV ANALYS - BALK & RAM
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
IF1330 Ellära F/Ö1 F/Ö2 F/Ö3 Strömkretslära Mätinstrument Batterier
KVALITATIV ANALYS - FACKVERK
KRAFTMETOD FÖR BALKAR Exempel 1 Jämviktsekvationer :
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
William Sandqvist Lab 1 Några slides att repetera inför Lab 1 William Sandqvist
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
INTRODUKTION Balken kan ha olika tvärsnitt
Arbete och kraft /
Schemaläggning Mål –Att förstå den roll som schemaläggning och schemaläggnings-analys spelar för att förutsäga hur realtids-tillämpningar uppfyller sina.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
KNÄCKNING STELA BALKAR INSTABILITETSFENOMENET
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Kombinerade serie- och parallellnät
NORMALSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
SKJUVSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,
SPÄNNING & TÖJNING NORMALSPÄNNING
Procent Betyder hundradelar.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Utveckling av ny provningsmetod för elektromuffsvetsar Full Length Tensile Test (FLTT) SVU-projekt Rikard Kärrbrant - Swerea KIMAB Fredrik.
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Nyheter i modellsystemet Rapsdagen
Presentationens avskrift:

Belastningar och spänningar i vägar Föreläsning 2013-01-29 Väg- och banteknik, KTH

Belastningar och spänningar i vägar Behov av att kunna förutsäga och förstå fördelningen av spänning, σ, och töjning, ε, inom överbyggnadsstrukturen, och hur dessa storheter relaterar till vägens nedbrytning (sprick- och spårbildning). Numeriska modeller – Hur kan en ideal modell se ut? Behov av modeller för beräkning av deflektioner (δ) och töjningar (ε) Numeriska modeller tillgängliga med olika: förutsättningar antaganden komplexitet krav på materialinformation Ideal modell Förutsäger Input-parametrar Spänningar Töjningar Statiska och dynamiska laster Materialegenskaper Trafik Miljö Möjligt att uppnå rimliga uppskattningar! Ingen modell idag uppfyller dessa krav!

Belastningar och spänningar i vägar Tillgängliga modeller Flerlagermodell baserad på elasticitetsteori Finita elementmetoder Viskoelasticitetsteori (tids- och temp.beroende beteende) Dynamisk analys (tröghetseffekter) Termiska modeller (temperaturändring) Mest använd Rimliga resultat Egenskaper relativt enkla att bestämma Hur bestäms E? Före och efter konstruktion E & ν Före: lab.provning (MR) Efter: fältprovning(FWD)

Belastningar och spänningar i vägar Fallviktsdeflektometer Liten släpvagn Fallvikt Geofoner Deflektionsbassäng Använder elastisk teori för förutsägning av deflektionsprofil för given last. Sedan utförs iterering med olika modulkonfigurationer tills beräknad deflektionsbassäng överensstämmer med uppmätt.

Belastningar och spänningar i vägar Flerlagermodell baserad på elastisk teori E1, ν1 E2, ν2 E3, ν3 ∞ z1 z2 z3 a = radie q = tryck Egenskaper @ A = Egenskaper @ B Samma egenskaper i alla riktningar Punkt A Punkt B Hookes lag Antaganden: Varje lager Kontinuerligt Homogent Isotropt Linjärelastiskt Materialet viktlöst och ytan oändligt stor Bestämnd tjocklek (utom sista lagret)

Belastningar och spänningar i vägar Flerlagermodell baserad på elastisk teori (forts.) E1, ν1 E2, ν2 E3, ν3 ∞ z1 z2 z3 a = radie q = tryck Punkt A Punkt B Antaganden (forts.): Spänningar på ytan Cirkulär Vertikal Jämnt fördelat Full friktion mellan lagren Kontinuerligt stöd för varje lager Varför önskar vi fullstän-dig friktion mellan varje lager?

Belastningar och spänningar i vägar Dimensioner Spänning: - Givet i psi: (Last/Yta) Töjning: - Givet i microstrain: (Dimensionslöst) Deflektion: - Givet i mils: (Sträcka) Vid hemuppgifter, tentamen och projekt förväntas ni omvandla edra svar till dessa dimensioner

Belastningar och spänningar i vägar Ett-lagersystem 3.1 Baserat på Boussinesq (1885) Halv-rymd: oändlig yta och djup Punktbelastning på en elastisk halv-rymd Undersök σ-fördelning längs Z & X P r z σz Z σz där: σz = vertikal spänning r = radiellt avstånd från last z = Djup P = punktlast σz X Lägg märke till att spännings-fördelningen är oberoende av E

Belastningar och spänningar i vägar 3.2 Ett-lager lösningar (Foster & Ahlvin 1950-talet) Utvecklade diagram för bestämning av σz, σt, σr, τrz & w (ν=0.5) Figurerna 2.2 – 2.6 Axelsymmetrisk belastning: σz = Vertikal spänning σr = Radial spänning σt = Tangentiell spänning τrz = Skjuvspänning w = Deflektion Bestämd @ radiella avstånd 2a q z r σz σr σt τrz a q 2a 1a 3a Avstånd Djup

Belastningar och spänningar i vägar 3.2 Ett-lager lösningar (Foster & Ahlvin) Diagram Djup (z) and avstånd (r) uttrycks i radiella kvoter

Belastningar och spänningar i vägar 3.2.1 Vertikal spänning a q Givet: Last, P = 9000 lbs Tryck, q = 80 psi r=6” z=6” σz Bestäm: Vertikal spänning , σz @ z=6” & r=6” 1. Först måste vi bestämma radien: 2. z/a = 6/6 =1 r/a = 6/6 =1 Figur 2.2 (vertikal spänningsfördelning)

Belastningar och spänningar i vägar 3.2.1 Vertikal spänning (forts.) z/a = 6/6 =1 r/a = 6/6 =1 Lös ut

Belastningar och spänningar i vägar 3.2.2 Deflektion Flexibel platta Styv platta Gummi Deflektionsprofil Stål q q Reaktion från undergrund Vilken deflektion är större? Antag att ν=0.5

Belastningar och spänningar i vägar 3.2.2 Deflektion (forts.) a = 6” q = 80 psi ∞ h1= 4” h2= 8” h3= 12” Hur kan vi använda ett-lagerteori för bestämning av systemets deflektion? Överbyggnads-struktur Vi kan anta att överbyggnads-strukturen är inkompressibel A Σ z=24’’ Grund- läggande: I detta fall (ett-lager antas): a=6’’ q=80 psi z=24’’ r=0 i punkten A F erålls från figur 2.6

Belastningar och spänningar i vägar q=80 psi z=24’’ r=0 i punkten A 3.2.2 Deflektion (forts.) Givet: z/a=24/6=4 r/a=0 Resultat: F=0.37

Belastningar och spänningar i vägar För ett-lagerlösning 3.2.2 Deflektion (forts.) a = 6” q = 80 psi ∞ h1= 4” h2= 8” h3= 12” Undersök två fall: Lera Tät sand E=2500 E=25000 A w=71 mils (Hög) w=7.1 mils (Låg) Undergrundens kavalitet är mycket viktig vid dimen-sionering av överbyggnad

Belastningar och spänningar i vägar Spänningar och töjningar för dimensionering Syftet med överbyggnadsstrukturen: Skydda undergrunden; reducera spänningar till acceptabel nivå för att förhindra alltför stora sättningar eller kollaps 4.1 Vertikal spänning Vertikal spänning på undergrundens översida viktigt vid dimensionering av överbyggnad, eftersom den svarar för permanent deformation (spårbildning); Tillåten σz beror på E hos undergrundsmaterialet. Varför används töjningen? Vertikal trycktöjning (εc) använd som dimensioneringskriterum a q ∞ h1 h2 E1 E2 E3 För att kombinera effekten av spänning (σ) och styvhet (E) Effekten av horisontell spänning är relativt liten; vertikal töjning orsakas primärt av vertikal spänning εc

Belastningar och spänningar i vägar 4.2 Dragtöjning Dragtöjning vid botten av asfaltlagret; används inom överbyggnadsdimensionering som utmattningskriterium Två typer av töjning: Minsta genomsnittliga huvudtöjningen, ε3 Horisontella “huvudtöjningen”, εt (inte en verklig huvudtöjning) Horisontella huvudtöjningen (εt) används som dim. kriterium a q ∞ h1 h2 E1 E2 E3 ε

Belastningar och spänningar i vägar 4.2.1 Genomsnittliga huvudtöjningar: Baserat på samtliga 6 komponenter av normal- och skjuvspänningar – σx, σy, σz, τxy, τxz, τyz Lös kubiska ekvationen för att erhålla σ1, σ2, & σ3 Beräkna sedan huvudtöjningen Minsta huvudtöjning (ε3) anses vara dragtöjning då dragning är negativ a q AC Vilken är riktningen hos ε3? Minsta huvudtöjning (ε3) verkar inte alltid i horisontella planet ε3 ε3

Belastningar och spänningar i vägar 4.2.1 Horisontell huvudspänning: Baserad enbart på horisontella normal- och skjuvspänningar – σx, σy, τxy Horisontell huvudspänning (εt) är något lägre än minsta huvudtöjning (ε3) Maximala horisontella töjningen på X-Y planet Verkar alltid på horisontella planet Används för att prediktera utmattningsbrott a q AC εt

Belastningar och spänningar i vägar Två-lagerteori (Burmister 1940-talet) Utvecklade lösningar för: Vertikala deflektioner (flexibel & styv) Vertikala spänningar (begränsat antal fall) σ & δ starkt beroende av styvhetskvoten E1/E2 Notera betydelsen av styvhetskvoten vid minskande spänningar.

Belastningar och spänningar i vägar 5.1 Tvålagerdeflektioner I ett-lagerteori antar vi att alla lager skulle kunna representeras av ett lager δyta = δundergrundens överyta För två-lagerteori har vi: Vertikal ytdeflektion Vertikal deflektion i gränsytan a q ∞ h1 E1 E2 5.1.1 Ytdeflektioner Flexibel Styv Varför används E2 för ytdeflektion? E2 svarar för större delen av deflektionen (jfr följande exempel) F2 tar hänsyn till styvhetskvoten

Belastningar och spänningar i vägar 5.1.2 Ytdeflektioner - exempel a=6” q=80 psi ∞ h=6” E1=50,000 psi E2=10,000 psi Givet: h1/a=6/6=1 E1/E2=5 Sök: F2=0.6

Belastningar och spänningar i vägar 5.1.3 Gränsytedeflektion - exempel För samma exempel som ovan: F h1/a a=6” q=80 psi ∞ 6” E1=50,000 psi E2=10,000 psi Offset Givet: h1/a=6/6=1 ;r/a=0 r/a=0 Sök: F=0.83

Belastningar och spänningar i vägar 5.1.4 Jämförelse mellan yt- och gränsytedeflektioner Jfr resultaten i exemplet: Ytdeflektion = 43 mils Gränsytedeflektion= 40 mils Kompression i topplagret = 3 mils Topplager Underbyggnad Procentuell andel kompression:

Belastningar och spänningar i vägar 5.2 Två-lager vertikal spänning Vilken tjocklek behöver vi för att skydda undergrunden? a=6” q=80 psi ∞ h1 E1=500,000 psi E2=5,000 psi Maximalt tillåten σc för lermaterial = 8 psi Givet: σc/q=0.1 E1/E2=100 Fig 2.15 Sök: a/h1=1.15

Belastningar och spänningar i vägar 5.2 Kritisk dragtöjning Strain Factor, Fe a=6” q=80 psi εt E1=200,000 psi 6” ∞ E2=10,000 psi e = εt= kritisk dragtöjning Givet: E1/E2=20 h1/a=1 Fig 2.21 Sök: Fe=1.2

Belastningar och spänningar i vägar Brottkriterier 6.1 Modell för sprickbildning vid utmattning Baserad på Miner’s kumulativa skadekoncept Skademängd utryckt som en skadekvot predikterat/tillåten antal upprepade laster f1 = Skiftfaktor laboratorium/fält f2 & f3 = bestämda på lab.provkroppar 6.2 Spårmodell Tillåtet antal upprepade laster relaterat till εc på ytan av undergrunden Förklarar inte brott i andra lager f4 & f5= predikterade skiftfaktorer mellan laboratorium och fält