A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Optik Läran om ljus.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Konstgräsplanens framväxt Ett bildspel från tiden före saneringen fram till nyår 2014.
Demo 1. Demo | 2. Start | 3. Oss | 4. Idén | 5. Processen | 6. Sammanfattning.
Datalagring Data lagras på olika sätt beroende på vilken lösning man väljer för sitt GIS. Varje lagringstyp har sina för respektive nackdelar. © Ulrik.
Texturerade 3D-modeller
Ljus/optik.
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
Certifierad miljörevisor
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
IT Arbetsplatsen Hur kan det fungera i vår verksamhet
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Kapitel 1 Geografi – världens ämne
AxisAndroidCam • Övervaka dina AXIS-kameror direkt i mobilen! • Intuitivt gränssnitt med 1:1 mappning till funktioner • Framerate minst 10 fps, kan bli.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Datornätverk A – lektion 2
Online Team Challenge! PRESENTED BY POWER CHALLENGE Online Team Challenge.
VÄLKOMNA TILL HALMSTAD! Nu ska vi berätta om när vi var i Halmstad.
Distribuerade filsystem
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Gymnasiearbete IrisCrypto
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
Kartor.
Peter Axelsson Digpro AB
Visionary solutions, provided with care.
Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson.
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Fysik Föreläsning Optik 2.
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
1 BAS 4 Örebro kommun Karin Helmrich Bild: Fredrik Kellén.
Systematisk uppföljning UIV
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
15 maj Partikelsystem för interaktiva 3d-miljöer - med shaderteknologi Examensarbete vid inst. för datavetenskap Jakob Schyberg,
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
UDP Pålitlig byteström TCP
Maria Kihl och Jens A Andersson Kapitel 14: Mobilt Internet.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
Klutmark ungdomscross
Ljusets reflektion Den vanligaste reflektionen kallas för diffus reflektion och sker när ljuset når en oregelbunden yta och reflekteras lite hur som.
Trådlösa Nätverk Caffe Latte Man-in-the-middle Denial of Service.
Network Services (Nätverkstjänster) Client/Servers And Their Interaction (Client/Server och deras interaktion)
Vad är ljus? Våra tre grundfärger är gul, röd och blå
Microsoft OEM Anouar Ben Jemia OEM Distribution & Breadth Manager
- En inblick i ljudets värld
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Oavsett om du tror att du kan, eller om du tror att du inte kan, har du helt rätt. ” -
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)‏
Orientering.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Utveckling av Spel i Symbian OS. Historia – 1961 Spacewar – 1970 Pong – 1989 Game Boy – Idag Mobiltelefoner Utveckling av Spel i Symbian OS.
Ljus I den här genomgången: Ljusets egenskaper Reflektion Färger
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: -Exekveringstrådar.
Analysmetoder ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Nätverk.
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
Optik.
HSA Integration.
Spelutveckling med.NET Johan Lindfors. Agenda  Introduktion till DirectX och Direct3D ◦ Komponenter ◦ Grafik  DirectX SDK och Visual Studio ◦ Visual.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Energiförsörjningen och miljön
Presentationens avskrift:

A 3D racing game with network support

Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin

Upplägg •Demonstration •Implementering –Programöversikt –Nätverk –Bil & Fysik –Terräng –Rekvisita (Träd, Gräs, Buskar..) –Ljussättning & Skuggor –Rök •Avslutning

Demonstration •Kort demonstration av spelet

Vad har vi gjort? •Köpa ett färdigt spel och göra egna kartor? •Köpa in färdiga subsystem –Grafikmotor –Fysikmotor –Nätverkslösning –Partikelsystem –Kartverktyg

Programöversikt Klient GrafikInputGamestateMenyerNätverkResurser Server FysikNätverkGamestate

Bil & Fysik •Körs helt på servern •Rigid Body Dynamics •Kollisioner –Bil – träd –Spatial Data Structure •Styrning –Skicka input till servern –Inte fysiskt korrekt –Viktigare med spelkänsla

Nätverk •Ping (40-90ms) •Protokoll –TCP: Långsamt, säkert –UDP: Snabbt, osäkert •Statebaserat –Lobby, Sync, Race •Servern kör i 30fps –Klient Prediction –Klient Interpolering BytesField 1Message Type 4Local ID 4Sequence Number 1Break 4Steer 4Throttle Klient till Server -paket under Race

Nätverk - Interpolering Utan InterpoleringMed Interpolering

Terräng •Vad är en terräng? –Noder & Kanter •3 områden –Geometri –Ljussättning –Färgläggning

Geometri & Form •3D-landskap –X, Y och Z-koordinater •Höjdkoordinater •Heightmaps •Filter •Prestanda –Uppdelning av mark –Frustum Culling

Terräng – Generering av geometrin Wireframe utan displacementWireframe med displacement

Ljussättning •Kräver normal för tillhörande yta •Geometrins bidrag •Texturers bidrag •Bumpmapping –Slår samman normaler

Terräng - Ljussättning Utan Bumpmapping Med Bumpmapping

Färgläggning •Täcka hela kartan med en texture? –Prestanda –För mycket jobb för kartskaparen •Repetera samma texture över hela kartan? –För enformigt –Samma typ av mark både på körbana och i skog •Splattmaps

Terräng - Färgläggning Splattmap Resultat

Rekvisita •Träd, Buskar • tals objekt •Kart editor –Randomisering –Colormap

Rekvisita - Resultat

Ljussättning •Phong´s Lighting Model •Ambient – Grundfärg •Diffuse Lighting – Direkt ljuskälla •Specular highlighting – Simulerar reflektioner •Skuggningsteknik som kallas shadow mapping

Diffuse Lighting Utan Diffuse LightingMed Diffuse Lighting

Specular Lighting Utan Specular LightingMed Specular Lighting

Skuggor – Jämförande bilder Utan skuggor Med skuggor

Rök •Enklare partikelsystem •Billboarding •Partiklarna har olika storlek, rotation, livslängd och transparens för ökad realism

Rök – Bild

Avslutning Besök vår hemsida •Vi hade velat jobba mer med –Fysik –Optimeringar