Lindås Waves Utbildningskommitté Maj 2013 Instruktion för ifyllande och hantering av SISU-ansökningar i Lindås Waves IBK Lindås Waves Utbildningskommitté Maj 2013 1 1
Lärgrupper – tips och trix Idéer och färdiga upplägg för olika lärgrupper finns på Sisus hemsida (www.sisu.se) En lärgrupp består av minst två deltagare + en lärgruppsledare. Vid grupparbeten, försök dela in i grupper om 3-4 personer 2
Förslag på upplägg för Lagadmin Träffa lag-ledarna/tränarna och berätta vad ni är ute efter och vad ni behöver ha från dem Ordna listor med person-nr på ungdomarna och ledare (och kanske föräldrar?) Vilka återkommande träffar kan ni identifiera i laget? (t ex ledarnas planeringsmöten, föräldramöten etc) Fyll i en redovisningsblankett Säsongsplaneringen Identifiera kommande aktiviteter/samlingar (cuper, samlingar, utbildningar mm) Förbered/bli inpirerade av studieplanerna (Sisus hemsida) Lämna in redovisningsblanketter regelbundet! 3
Blanketten och dess flöde Redovisningsblanketten används för att redovisa lärtimmarna till SISU Blanketter finns att hämta på Hemsidan/Ledarmenyn/Utbildningskommittén Uanför lektionssalen på plan 2 (plastficka på väggen) Blanketten Måste fyllas i med bläck-penna Lämnas i ”SISU-brevlådan (vid anslagstavlan i entrén till X3M Arena) Uffe Hagaeus från Utbildningskommittén checkar alla ansökningar och skickar dem till SISU två gånger per månad. Vid frågor ring Uffe 0738-015290 4
Instruktion (se exempel sida 7) Fyll först i ledaren för lärgruppen med eget fullständigt personnr+adress+telefonnr (på raderna ovanför "ort o datum”) Fyll därefter i gruppdeltagarna och deras fullständiga personnr Ange minst tre deltagare (inkl ledare), samt så många namn+personnr som möjligt ”Laget” ska stå angivet på blanketten ex ”Lindås P99” Som ”Lindås kontaktperson på SISU” anger ni ”Emma Svensson” Under "inriktning/syfte" (längst upp till vänster), ange vilken typ av träff laget haft (tex föräldramöte, ledarplanering, utbildning etc) Under "studieplan vi använt" fyll i namn på ev använt Sisu-mtrl, annars "egen" Datum + månad för resp sammankomst (höger sida, under starttid) Totalt sammanräknade antal lärtimmar á 45min längst ner till höger Underskrift med ort & datum och alltid med bläck!! 5
Lathund för hur vi skriver ”Inriktning och Syfte” på blanketten Ledarplanering För de egna lagen i seriespel och de olika träningsgrupperna För andra lag-konstellationer, Newbody, distriktslag, cup-lag mm Spelarutbildning/spelarutveckling Teorimoment i samband med träning, spelsystem mm Taktik-studier A-lag under t ex sargvaktsuppdraget 3-4 gånger per år Fys-föreläsningar, Kostråd-föreläsning, Mental träning föreläsningar Evenemang & teambuilding inom Lindås t ex Lindåsdagen, träffar över årskullar Team-building-aktiviteter med andra lag (Invitation Cup, Pixbo tjejer etc) Föräldramöten Föreningsarbete Utbildningskommittén, Ungdomskommittén, Café-kommittén osv Planeringsarbete arrangemang, GothiaCup, A-lag, Newbody, Distriktslag, JAS Arbete med sponsring Funktionärsutbildning (sekretariat tex) Utbildning för styrelsen eller medlemmar Arbete för underhåll och skötsel av X3M arena 6
Frågor och svar F: Kan vi räkna ex en innebandymatch med samling och genomgång 15 min innan match + 15 min taktikgenomgång mellan perioderna + avstämning efter match 15 min som en lärtimme? S: Nej, en lärtimme ska vara 45 minuter sammanhängande F: Från hur långt tillbaka kan vi räkna lärtimmar retroaktivt? S: Det är ok att räkna retroaktivt från och med januari 2013 F: Kan vi kontakta Emma direkt om vi har frågor? S: Nej, gå via Uffe Hagaeus (0738-015290) eller annan medlem i UK F: Hur ofta skall jag skicka in lagets blanketter? S: När totalt antal träffar (7 st) per blankett uppnås eller minst en gång/ månad F: Jag har en bra idé - Hur kan jag äska SISU-medel till vårt lag? S: Kontakta UK, presentera idén och förklara fördelarna för Lindås 8