ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Från mönster till algebra
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Text och bild från wikipedia
PROCENT.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Elektrisk energi och effekt. Elektrisk effekt  Elektrisk effekt anger hur många elektroner som förflyttas av spänningen varje sekund.  Effekten beräknas.
Funktioner och programorganisation
Föreläsning 2 21 jan 2008.
Matematik Kurs C Grafer och derivator.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Operatorer.
Repetition inför kursstart FDL
Komplexa tal inför Laborationerna
Text och bild från wikipedia
MaB: Andragradsekvationer
Algebraiska uttryck Matematik 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
1. Vik ett papper så att du får 9 lika stora bitar
Beräkna en ekvation (metod 1)
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Ekvationer Det är inte så svårt?.
GENOMGÅNG Exponentialfunktioner Logaritmer Negativ exponent.
Logaritmer.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
KOMPLETTERING AV MA1202 MATMAT02bb OK8028 Versionsdatum:
MATMAT01b1 ATT KUNNA TILL PROV 1.
Excel 2003 Grundkurs Lektion 4 Mahmud Al Hakim 1.
MATEMATIK 2b Att kunna till prov 2.
Institutionen för matematik, KTH Mats Boij 5B1118 Diskret matematik 20 novnember B1118 Diskret matematik Åttonde föreläsningen Ringar.
Kronljusströmställaren 0, 1, 2, 3
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 6 Linjära och exponentiella modeller.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 1 - Algebra och funktioner
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
INFÖR NATIONELLA PROVET
INFÖR NATIONELLA PROVET
Tala om tal.
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Aritmetik & algebra Geometri & bevis Förändring & procent Funktioner
Data och att presentera data
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Y 4.5 Uttryck med potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 x ∙ x ∙ x ∙ x = x4
Kap 1 - Algebra och funktioner
Y 4.3 Uttryck med parenteser
Algebra och icke-linjära modeller
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Presentationens avskrift:

ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1 Kaptiel 1 Algebra och funktioner

Att kunna till prov 1 (Ma3c) Kunna konjugatregeln Kunna faktorisera polynom Veta att exponenten inte kan göra att ett tal är negativt Veta att ex. b + b + b = 3b och att 3b/b = 3 Veta att "roten ur" även kan skrivas som "upphöjt till en halv" Vet vad som menas med nollställen och hur man ser dessa i enkla polynom Vet vad som menas med orden summa, differens, produkt och kvot Kunna förenkla algebraiska uttryck, ex.  (9b^4)/(3b^2) (^ = upphöjt till) Kunna bryta ut ett tal ur algebraiska uttryck Kunna utveckla polynom med hjälp av första och andra kvadreringsreglerna Veta att a^0 = 1 (allt upphöjt till noll är lika med ett) [Undantag 0^0 = error] Kunna ange vilken exponentialfunktion en given graf har Kunna beräkna f(x) då funktion och värde på x anges Veta att "roten ur x upphöjt till två är lika med x" Veta vad prefixet mikro har för betydelse (mikro = miljondel) Kunna skriva ett textproblem som en potensfunktion på formen y = C × x^a

Kunna konjugatregeln

Kunna faktorisera polynom

Veta att exponenten inte kan göra att ett tal är negativt

Veta att ex. b + b + b = 3b och att 3b/b = 3

Veta att "roten ur" även kan skrivas som "upphöjt till en halv"

Veta vad som menas med nollställen och hur man ser dessa i enkla polynom

Vet vad som menas med orden summa, differens, produkt och kvot

Kunna förenkla algebraiska uttryck, ex Kunna förenkla algebraiska uttryck, ex. (9b^4)/(3b^2) (^ = upphöjt till)

Kunna bryta ut ett tal ur algebraiska uttryck

Kunna utveckla polynom med hjälp av första och andra kvadreringsreglerna

Kunna ange absolutbeloppet till ett tal eller uttryck OBS! Denna typ av uppgift kommer inte på detta prov!

Veta att a^0 = 1 (allt upphöjt till noll är lika med ett) [Undantag 0^0 = error]

Kunna ange vilken exponentialfunktion en given graf har

Kunna beräkna f(x) då funktion och värde på x anges

Veta att "roten ur x upphöjt till två är lika med x"

Veta vad prefixet mikro har för betydelse (mikro = miljondel)

Exponentialfunktioner C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år

Kunna beräkna förändringsfaktorn och procentuell höjning utifrån en potensfunktion (y = C × x^a) C är ”startvärde” x är förändringsfaktor a kan exempelvis vara tid i år Uppgift: Värdet på en villa ökade från 2,4 miljoner kr till 3,2 miljoner kr under en femårsperiod. Vilken är den genomsnittliga årliga procentuella värdeökningen? Lösning: Vi sätter den årliga förändringsfaktorn till x och får då: Svar: Värdet ökade med i genomsnitt 5,9 % per år.

Kunna skriva ett textproblem som en exponentialekvation på formen y = C × a^x Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur lång tid tar det till dess att folkmängden är 60 000? Lösning: Svar: Efter c:a 9 år är folkmängden 60 000