SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Vatten och Företagsansvar
Växthuseffekten – så fungerar den
Skogsstyrelsens klimatpolicy
Europaparlamentariker
Allmänningens dilemma
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Skogsindustrin, en pusselbit i det hållbara samhället
Skogsindustrins vägval i en klimatbegränsad värld
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Fossilbränslefri region
Energilösningar för framtiden Energikonferensen i Gimo 8 maj 2012 Andres Muld.
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Europadagen 7 maj, Nacka Kristina Blixt Basta.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Nagoya och svensk miljöpolitik
Energikällor.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Xylem och Hållbar utveckling
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Speditören och miljön Nordiska Speditörsförbundets (NSF) styrelsemöte Stockholm Joakim Stoppenbach, STIF miljögrupp.
Förslag 10/ LRF Skogsägarnas Agenda för skogen och klimatet.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Skogsindustrin vänder ett nytt blad Karin Ericsson och Lars Nilsson Miljö- och energisystem (LTH) Lunds universitet.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Tema: Hållbar utveckling
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Hur vi i stadsplaneringen jobbar för att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion Sara Wård.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Väder- och Klimatförändringar
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Vad säger forskningen om olika sätt att stärka förutsättningarna för hållbar konsumtion? Thomas Olofsson.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
Vad minns du från förra lektionen?
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Skogen, skogsprodukterna & klimatet. Skogens betydelse för koldioxidbalansen Växande skog binder koldioxid genom fotosyntesen Kolet från koldioxiden lagras.
En fungerande marknad för ekosystemtjänster Jessica Nordin Sveaskog.
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skogens upptag och utsläpp av kol över en livscykel Källa: SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) - Årlig tillväxt.
Digitization and Management Consulting
Miljö Ekonomiska Sociala
Landsbygdskommittén.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Jordbruket i Sverige är klimatsmart
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
decarbonising road transport
Hållbar utveckling? Hållbar framtid?
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Packaging that makes life easier!
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Memberstate meeting Brno
Presentationens avskrift:

SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST

Klimat och hållbarhet – vår framtid Skogen och produkter från skogen har en nyckelroll i ett samhälle som bygger på hållbar utveckling Skogsindustriernas medlemsföretag sedan länge engagerade i hållbarhetsfrågor Klimatfrågan en allt viktigare del i hållbar utveckling

Skogen och dess produkter är en del av lösningen på klimatfrågan Skogen med sin koldioxidupptagande funktion har en viktig roll – men alltför okänd Koldioxid lagrad som kol i träden och sedan i skogens produkter är naturens egen medicin mot klimatförändringar Bästa möjliga förutsättningar för skogsindustrin att bidra till lösningen på klimatfrågan kräver dock ett brett stöd för skogsbruket och produkterna från skogen

Skogsindustriernas hållbarhetsskrift

Skogsindustriernas Klimatmanifest 5 1 Åtaganden och krav

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 The Swedish forest already absorbs around 110 million tonnes of carbon dioxide annually. By increasing forest growth we would be able to capture a lot more 2 We will increase the extraction of biofuel from the forest that is the equivalent of 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 110 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 We will increase the extraction of biofuel from the forest that is the equivalent of 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 Vi minskar våra utsläpp av koldioxid från transporter med 20% fram till 2020. 5 We will double our resources for research

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 Vi minskar våra utsläpp av koldioxid från transporter med 20% fram till 2020. 5 Vi fördubblar våra resurser till forskning

Skogsindustriernas klimatmanifest 1 …och krav Skogens värde som kolsänka måste räknas i den internationella och nationella klimatpolitiken

www.skogsindustrierna.org

Klimatkommunikation Ett brett stöd till skogsindustrins verksamhet kräver bred kunskap och brett engagemang Traditionellt har vi koncentrerat oss på dialogen med politiker och beslutsfattare Ett brett stöd kräver bred kommunikation – allmänheten blir en ny målgrupp En ny målgrupp kräver nya kanaler, ett nytt sätt att kommunicera på och tydliga, enkla budskap

Reklamkampanj maj 2008 Utomhus i storstad Kampanjwebb Annonskampanj Riks Skogen klick-kampanj på internet Vepor och skyltar på träd utomhus Kampanjsatsningen ”Skogen – naturens medicin mot klimatförändringar” sattes igång i mitten av maj 2008. Resultatet lät inte vänta på sig – Naturskydsföreningen, Greenpeace och andra mindre aktivist-grupper gick till motangrepp via insändare och debattartiklar. Vi fick på så sätt den öppning vi hoppats på och fick komma till tals i form av svar på inläggen. Vi hade en bred spridning och kampanjen öppnade verkligen upp dörren. Vi har en begränsad budget jämfört med andra kampanjer, men de analyser som gjorts av bl a Nordisk Media-analys visar att vi fått ett mycket bra genomslag och med en ton och ett bildspråk som verkligen tilltalar vår målgrupp: den breda allmänheten och unga storstadsbor i synnerhet. De olika delarna i kampanjen: Utomhus i storstad Utomhusreklam i Stockholm, Göteborg och Malmö på köpta annonspelare, i busskurer etc. Kampanjwebb Lanserades i mitten av maj i samband med reklamkampanjen. Drygt 40 000 besökare var inne och avverkade träd, planterade nytt och gjorde en produkt av det fällda trädet under kampanjperioden vilket är en mycket hög siffra. En jämförelse med en annan ”nischad” bransch (läkemedel) gjordes och motsvarande besöksantal var då 19 000. Annonskampanj Riks Helsidesannonser i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Metro. Analyser visade på mycket bra s.k. obs-värde hos våra valda målgrupper – allmänheten och i synnerhet unga storstadsbor. Skogen klick-kampanj på internet Banners och länkar på TV4 och Aftonbladets hemsidor under en period på 2-3 veckor. Dessutom länkar på en mängd andra sajter. En klick-kampanj innebär att man köper ett visst antal ”klick” (med andra ord klick som länkar till vår kampanjsajt) .Länkarna dyker upp på olika sajter under perioden ända tills det köpta antalet har uppnåtts. Ett mycket effektivt sätt att driva trafik till kampanjwebben. Internetkampanjen på TV4s hemsida låg långt över snittet i klick och även på Aftonbladet var resultatet över snittet. Vepor och skyltar på träd utomhus Tillståndsgivningen hos länsstyrelser har visat sig betydligt svårare än vad som framkom vid kampanjplaneringens början. Den delen av kampanjen ligger därför på vänt tills centrala kontakter med inriktning på 2009 har tagits med såväl Vägverket som andra berörda myndigheter. Några sitter dock uppe – bl a hos Södra i Växjö och även i Kolmårdens Djurpark. Ett samarbete som kommer att utvidgas i samband med satstning på Wild Kids – mkt populärt ungdomsprogram med start januari 2009.