SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Klimat och hållbarhet – vår framtid Skogen och produkter från skogen har en nyckelroll i ett samhälle som bygger på hållbar utveckling Skogsindustriernas medlemsföretag sedan länge engagerade i hållbarhetsfrågor Klimatfrågan en allt viktigare del i hållbar utveckling
Skogen och dess produkter är en del av lösningen på klimatfrågan Skogen med sin koldioxidupptagande funktion har en viktig roll – men alltför okänd Koldioxid lagrad som kol i träden och sedan i skogens produkter är naturens egen medicin mot klimatförändringar Bästa möjliga förutsättningar för skogsindustrin att bidra till lösningen på klimatfrågan kräver dock ett brett stöd för skogsbruket och produkterna från skogen
Skogsindustriernas hållbarhetsskrift
Skogsindustriernas Klimatmanifest 5 1 Åtaganden och krav
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 The Swedish forest already absorbs around 110 million tonnes of carbon dioxide annually. By increasing forest growth we would be able to capture a lot more 2 We will increase the extraction of biofuel from the forest that is the equivalent of 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 110 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 We will increase the extraction of biofuel from the forest that is the equivalent of 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 We will not use fossil fuels in our manufacturing process 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 We will reduce our emissions of carbon dioxide from transportation by 20 % up to 2020 5 We will double our resources for research
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 Vi minskar våra utsläpp av koldioxid från transporter med 20% fram till 2020. 5 We will double our resources for research
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 Den svenska skogen tar redan idag upp cirka 100 miljoner ton koldioxid årligen. Genom att öka tillväxten i skogen skulle vi kunna binda mycket mer. 2 Vi ökar uttaget av biobränsle från skogen motsvarande 20 TWh 3 Vi ska inte använda fossila bränslen i tillverkningsprocessen 4 Vi minskar våra utsläpp av koldioxid från transporter med 20% fram till 2020. 5 Vi fördubblar våra resurser till forskning
Skogsindustriernas klimatmanifest 1 …och krav Skogens värde som kolsänka måste räknas i den internationella och nationella klimatpolitiken
www.skogsindustrierna.org
Klimatkommunikation Ett brett stöd till skogsindustrins verksamhet kräver bred kunskap och brett engagemang Traditionellt har vi koncentrerat oss på dialogen med politiker och beslutsfattare Ett brett stöd kräver bred kommunikation – allmänheten blir en ny målgrupp En ny målgrupp kräver nya kanaler, ett nytt sätt att kommunicera på och tydliga, enkla budskap
Reklamkampanj maj 2008 Utomhus i storstad Kampanjwebb Annonskampanj Riks Skogen klick-kampanj på internet Vepor och skyltar på träd utomhus Kampanjsatsningen ”Skogen – naturens medicin mot klimatförändringar” sattes igång i mitten av maj 2008. Resultatet lät inte vänta på sig – Naturskydsföreningen, Greenpeace och andra mindre aktivist-grupper gick till motangrepp via insändare och debattartiklar. Vi fick på så sätt den öppning vi hoppats på och fick komma till tals i form av svar på inläggen. Vi hade en bred spridning och kampanjen öppnade verkligen upp dörren. Vi har en begränsad budget jämfört med andra kampanjer, men de analyser som gjorts av bl a Nordisk Media-analys visar att vi fått ett mycket bra genomslag och med en ton och ett bildspråk som verkligen tilltalar vår målgrupp: den breda allmänheten och unga storstadsbor i synnerhet. De olika delarna i kampanjen: Utomhus i storstad Utomhusreklam i Stockholm, Göteborg och Malmö på köpta annonspelare, i busskurer etc. Kampanjwebb Lanserades i mitten av maj i samband med reklamkampanjen. Drygt 40 000 besökare var inne och avverkade träd, planterade nytt och gjorde en produkt av det fällda trädet under kampanjperioden vilket är en mycket hög siffra. En jämförelse med en annan ”nischad” bransch (läkemedel) gjordes och motsvarande besöksantal var då 19 000. Annonskampanj Riks Helsidesannonser i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Metro. Analyser visade på mycket bra s.k. obs-värde hos våra valda målgrupper – allmänheten och i synnerhet unga storstadsbor. Skogen klick-kampanj på internet Banners och länkar på TV4 och Aftonbladets hemsidor under en period på 2-3 veckor. Dessutom länkar på en mängd andra sajter. En klick-kampanj innebär att man köper ett visst antal ”klick” (med andra ord klick som länkar till vår kampanjsajt) .Länkarna dyker upp på olika sajter under perioden ända tills det köpta antalet har uppnåtts. Ett mycket effektivt sätt att driva trafik till kampanjwebben. Internetkampanjen på TV4s hemsida låg långt över snittet i klick och även på Aftonbladet var resultatet över snittet. Vepor och skyltar på träd utomhus Tillståndsgivningen hos länsstyrelser har visat sig betydligt svårare än vad som framkom vid kampanjplaneringens början. Den delen av kampanjen ligger därför på vänt tills centrala kontakter med inriktning på 2009 har tagits med såväl Vägverket som andra berörda myndigheter. Några sitter dock uppe – bl a hos Södra i Växjö och även i Kolmårdens Djurpark. Ett samarbete som kommer att utvidgas i samband med satstning på Wild Kids – mkt populärt ungdomsprogram med start januari 2009.