Från mönster till algebra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Talföljder formler och summor
Mönster.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Närvaro!!.
Matematik I Föreläsning
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Mattebanor År 2-3.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Komplexa tal inför Laborationerna
Föräldramöte
Eller formativt lärande…
Mattebana i Holmedal.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Algebraiska uttryck Matematik 1.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vuxenfråga 1 På bilden ser du en vanlig tärning med tre prickar på framsidan. Hur många prickar finns det på baksidan?  1 2 st X 4 st 2 5 st.
Hovstaskolans styrdokument
Algebra och ekvationer
Det handlar om multiplikation
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
KRAFTMETOD FÖR BALKAR Exempel 1 Jämviktsekvationer :
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
5 8 Sätt in talen 1 till 9 i den magiska fyrkanten så att
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Att räkna med bokstäver
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Manada.se Geometrisk summa och linjär optimering.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 1 - Algebra och funktioner
Djuren möter ungdomskulturen
X Matte-Doobidoo Kap 2 - Innehåller även begrepp från kap 1.
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Djuren möter ungdomskulturen
Y Ekvationer En ekvation är en likhet som innehåller minst ett obekant tal. Värdet av det som står till vänster om likhetstecknet.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Från mönster till algebra

Nationellt centrum för matematik.

Mönster med stickor materialet är hämtat ur Uppslaget på NCM http://ncm.gu.se/ncm Sökruta Mönster med stickor Uppslaget 2001

Från Mönster till Algebra Vi bygger mönster med stickor för att åskådliggöra detta. Genom det muntliga och skriftliga språket förtydligar vi hur mönstret växer. Hur många stickor använder du? Hur många stickor använder du till figur två? Hur många stickor använder du till figur fem? Hur många stickor växer mönstret med? Växer mönstret med lika många stickor hel tiden? Hur många stickor använder du till figur 75? Kan vi ta reda på detta utan att bygga? Mönster med matematikens skriftspråk hjälper oss att hitta lösningen.

RUTOR PÅ RAD

Mönstret ökar. Eleverna bygger och därefter diskuterar vi.

Skriftlig redovisning av arbetet.

BILD ORD TAL FORMEL Eleven ritar av byggda figurer. figur/pinnar Figur byggs med 4 stickor. Fig. 1 4 Figuren ökas med 4 stickor. Fig. 2 8 = 4+4 ..ökas med 4 stickor. Fig. 3 12=4+4+4 .. ökas med 4 Fig. 4 16=4x4 o.s.v. Fig. 5 20 =4x5 4 x fig.nr. Fig. 10 Fig. 75

Nu ersätter vi tal med bokstäver. Figurens nr. ersätts med en bokstav t.ex. n. Svaret ersätts med bokstaven T. Låt eleverna skriva i samma ordning som TAL kolumnen.

Svaret = T Figurens nr. = n Svaret = T Figurens nr. = n. Låt eleverna skriva i samma ordning som TAL kolumnen. BILD ORD TAL figur/pinnar FORMEL T=svar n= fig.nr. Eleven ritar av Figuren byggs med 4 stickor. Fig. 1 4 T = 4 x 1 byggda figurer Figuren ökas med 4 stickor. Fig. 2 8 = 4+ 4 T = 4 x 2 ..ökas med 4 stickor. Fig. 3 12=4+4+4 T = 4 x 3 .. ökas med 4 Fig. 4 16 = 4 x 4 T = 4 x 4 o.s.v. Fig. 5 20 = 4 x 5 T = 4 x 5 Fig. 10 T = 4 x 10 Fig. 75 T = 4 x 75 T = 4 x n T= 4n

Nytt mönster

Mönstret ökar.

BILD ORD TAL FORMEL Eleven ritar av byggda figurer. figur/pinnar Figuren ökas med 3 stickor. Fig. 2 7 = 3 + 3 .. ..ökas med 3 stickor. Fig. 3 10=3+3+3… .. ökas med 3 Fig. 4 13=3+3+3+… o.s.v. Fig. 5 16 = 3 x 5+…. Fig. 10 Fig. 75

Svaret = T Figurens nr. = n BILD ORD TAL figur/pinnar FORMEL T=svar n= fig.nr. Först läggs 1 sticka sedan läggs 3 stickor. Fig. 1 4= 3 x 1 + 1 T = 3 x 1 + 1 Figuren ökas med 3 stickor. Fig. 2 7 = 3 + 3 +1 T = 3 x 2 + 1 ..ökas med 3 stickor. Fig. 3 10 = 3 + 3 + 3 + 1 T = 3 x 3 + 1 .. ökas med 3 Fig. 4 13 = 3 x 4 +1 T = 3 x 4 + 1 o.s.v. Fig. 5 16 = 3 x 5 + 1 T = 3 x 5 + 1 Fig. 10 = 3 x 10 +1 T = 3 x 10 + 1 Fig. 75 = 3 x 75 +1 T = 3 x 75 + 1 T = 3 x n + 1 T= 3n + 1

Nytt mönster.

Bild, ord, tal och formel

Kursplanen i matematik 2011 Centralt innehåll Årskurserna 1-3 Algebra Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras. Årskurserna 4-6 Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. Metoder för enkel ekvationslösning. Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstruera beskrivas och uttryckas.

BILD ORD TAL FORMEL Eleven ritar av byggda figurer. figur/pinnar Figuren ökas med 4 stickor. Fig. 2 9 = 4+ 4 +1 ..ökas med 4 stickor. Fig. 3 13=4+4+4 +1 .. ökas med 4 Fig. 4 17=4x4 +1 o.s.v. Fig. 5 21 =4x5 +1 Fig. 10 Fig. 75

Svaret = T Figurens nr. = n. BILD ORD TAL figur/pinnar FORMEL T=svar/n= fig.nr. Eleven ritar av Lägg 1 sticka och sedan 4 stickor. Fig. 1 5 = 4 +1 T = 4 x1+1 byggda figurer Figuren ökas med 4 stickor. Fig. 2 9 = 4 + 4 +1 T = 4 x 2+1 ..ökas med 4 stickor. Fig. 3 13 = 4 + 4 + 4 + 1 T = 4 x 3+1 .. ökas med 4 Fig. 4 17= 4 x 4 + 1 T = 4 x 4+1 o.s.v. Fig. 5 21 = 4 x 5 + 1 T = 4 x 5+1 Fig. 10 T = 4 x 10+1 Fig. 75 T = 4 x 75+1 T = 4 x n+1 T= 4n+1

Tack och lycka till! Elisabeth Malmberg