Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November 2010 2010-10-22 Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
TV4 Valet av ny partiledare för Socialdemokraterna Mars 2011 Irena Busic.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Legoknekt, barnamördare eller hjälte?. Undersökning I Vilket stöd upplever soldaterna från allmänheten?
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Allhelgonaundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064

Om undersökningen •Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av BNG/Region Dalarna och består av en mätning gällande allmänhetens uppfattning om regional identitet i Dalarna. •Intervjuerna har genomförts inom ramen för Novus Sverigepanel (webbpanel) under perioden 11 – 16 november •Målgruppen är allmänheten, exkluderat boende i Dalarna, 16 år och äldre. •Undersökningen omfattar totalt intervjuer, fördelat enligt nedan: •Leg 1 (”texten först”): 343 intervjuer •Leg 2 (”hästen först): 315 intervjuer •Leg 3 (hela regionala identiteten): 342 intervjuer 2

Testade enheter Leg 1 Leg Leg 3 3

RESULTAT

En majoritet får Dalaassociationer när de ser hästen. Texten ensam skapar få associationer Vi ber dig att skriva ner dina spontana tankar och känslor som du fick när du såg texten. Vi ber dig att skriva ner dina spontana tankar och känslor som du fick när du såg bilden. Bas: Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Övriga kategorier under 3% 5

Närmare sex av tio som sett hästen tycker bra om den. Knappt två av tio tycker om texten Om du nu tänker på texten du nyss sett, vad tyckte du om den? Välj det lämpligaste alternativet. Om du nu tänker på bilden du nyss sett, vad tyckte du om den? Välj det lämpligaste alternativet. Bas: Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) 6

Varför tyckte du inte om texten? Negativt om texten: Vanligast nämnda ämnen/ord •Säger inte så mycket om vilken region •Gillar inte engelskan, föredrar svenska 7

Varför tyckte du inte om bilden? Negativt om bilden: Vanligast nämnda ämnen/ord 8 •Tycker hästen är rörig •Tycker hästen är ful •Gillar inte mönstret

Åtta av tio tror hästen syftar på region Dalarna Två av tio tror texten syftar på Stockholm Vilken region i Sverige tror du texten syftar på? Övriga kategorier under 3% Vilken region i Sverige tror du bilden syftar på? Bas: Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) 9

Dalarna, dalahäst och svenskt är vanligaste tankarna kring varumärket Vi ber dig att skriva ner dina spontana tankar och känslor som du fick när du såg varumärket. Övriga kategorier under 3% Bas: Total (1 000 intervjuer) Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Leg 3 (342) 10

11 Fyra av tio tycker om varumärket Om du nu tänker på varumärket du nyss sett, vad tyckte du om det? Bas: Total (1 000 intervjuer) Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Leg 3 (342)

Varför tyckte du inte om varumärket? 12 •Hakar upp sig på texten/bilden •Kändes rörig, förvirrande, otydlig Negativt om varumärket: Vanligast nämnda ämnen/ord

Närmare två av tio förstår spontant budskapet Vad tror du att man vill säga med varumärket? Övriga kategorier under 3% 13 Bas: Total (1 000 intervjuer) Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Leg 3 (342) 18% ”förstår” budskapet

14 Varumärket känns trovärdigt, positivt och modernt Hur väl instämmer du i följande egenskaper om det visade varumärket för regionen Dalarna? Varumärket... Bas: Total (1 000 intervjuer) Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Leg 3 (342)

15 Sju av tio tycker att varumärket passar bra för regionen Dalarna I vilken utsträckning tycker du att varumärket du sett passar för regionen Dalarna? Bas: Total (1 000 intervjuer) Leg 1 (343 intervjuer l) Leg 2 (315 intervjuer) Leg 3 (342)

KOMMENTAR ALLMÄNHETEN (test av text+häst) •En majoritet får spontant Dalaassociationer när de ser hästen. •Texten ensam skapar få spontana associationer (”First Region of Sweden”). Av de som kan nämna något så associerar 5% texten med Stockholm/huvudstad •LIKING: närmare sex av tio som sett hästen tycker bra om den. Knappt två av tio tycker om texten. •De som inte gillar texten, framhåller att den inte säger så mycket om vilken region som avses samt att man inte gillar att texten står på engelska (föredrar svenska) •De som inte gillar hästen, framhåller att man upplever att hästen är rörig, ful och att man inte gillar mönstret. •Åtta av tio som sett hästen, tror att hästen syftar på region Dalarna. Två av tio som sett texten, tror att texten syftar på Stockholm, och hela sex av tio kan inte uppge någon region alls (!) •SAMMANTAGET: –Högst liking på hästen (ganska självklart, ”ikonen”), och hästen driver också i hög grad associationer till region Dalarna –Texten ”lösryckt” står inte på egna ben (behöver ”hästunderstöd” för att allmänheten ska förstå kopplingen). En del tänker på Stockholm/huvudstad när de ser texten (lösryckt) ALLMÄNHETEN (test av varumärke) •Många får spontana associationer kring Dalarna, dalahäst och svenskt när de ser varumärket. •LIKING: Fyra av tio svenskar tycker bra om varumärket •De som inte gillar varumärket, hakar upp sig på texten/bilden och att den kändes rörig, förvirrande, otydlig •Närmare två av tio svenskar förstår spontant det direkta budskapet med varumärket •Varumärket känns trovärdigt, positivt och modernt •FITNESS: sju av tio svenskar tycker att varumärket passar bra för regionen Dalarna. •SAMMANTAGET: –Mycket bra värden på fitness. Värt att notera är att den grupp som fått se varumärket i dess ”normala habitat”, dvs de som fått se den i sin helhet (inte de enskilda elementen) är också de som ligger högst på fitness. Dvs de tycker i högre grad också att varumärket passar Dalarna. Det är ju så alla andra kommer se varumärket ”live” (vilket är en styrka) –Leg 1 hakar upp sig på texten. Här finns tendenser till att man spontant tänker på Stockholm/huvudstan när det tänker ”First region”, och de får sen inte riktigt ihop bilden med hästen (”vad har Stockholm med Dalahästen att göra…”). 16