En introduktion till programmeringsspråket Python

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Selektion, iteration och datastrukturer
Advertisements

Händelsehantering i grafiska gränssnitt byggda med Tkinter
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
Datavalidering med JavaScript
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312
Funktioner och programorganisation
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Programmeringsteknik
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Repetition inför provet
Vill du lära dig kort division?
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 3 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
#include void fun(char s[]) { int i=-1; while(s[++i]!=0) { if('a'
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Välkommen Vahid Mosavat
Att programmera i språket Java
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 5 Python: argument från kommando-tolken
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
IT för personligt arbete F6
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 5.  Idag  Kap 7 i Dawson  Filer  Felhantering med try…except.
1 ITK:P1 Föreläsning 5 Iteration, slumpning och arrayer DSV Peter Mozelius.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering B PHP Lektion 1 Mahmud Al Hakim Folkuniversitetet
Programmering B PHP Lektion 2
Matematik A - Introduktion
Föreläsning 3 Programmeringsteknik och Matlab DD1312
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Grundläggande programmering
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
DD1310/DD1314/DA3009 Programmeringsteknik Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Namnrum, räckvidd och rekursion Linda Mannila
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
Programmeringsteknik Föreläsning 8 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Planering av ett större program - Funktioner, moduler, if och Boolean Linda Mannila
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 2 2D1312 Introduktion till Python Kap 1 och 2 i kursboken.
Algoritmer och interaktiv Python
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Programmeringsteknik
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Att räkna med bokstäver
Aritmetik 6
Python.
Föreläsning 3 Programmeringsteknik
Y 1.5 Potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 Vad är en potens?
Prioriterings regler Matematik 1a.
GRNMATC – KAP 4 BRÅK.
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Y Matte-Doobidoo Kap 1.
Presentationens avskrift:

En introduktion till programmeringsspråket Python Python – FÖRELÄSNING 1 En introduktion till programmeringsspråket Python Peter Mozelius DSV IB910C - Multimediaprogrammering i Python

Python – ett programmeringsspråk Ett interpreterat skriptspråk Utvecklat på 90-talet av Guido van Rossum Språket är inte döpt efter någon orm Öppen källkod Plattformsoberoende Versionsberoende Multimediaprogrammering i Python

Olika Python-versioner Går att ladda hem från: http://www.python.org/ Men se upp lite med vilken version ni väljer 2.3.5 se kursboken 2.6.2 http://www.python.org/download/releases/2.6.2/ 3.0.1 Python 3000 eller Python 3K T ex så skiljer det redan för print: print ”Hallå IB910C” ver < 3 print(”Hallå IB910C”) ver 3 Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Python ver < 3 #Föreläsning1 exempel 1 #Inläsning och utskrift i Python 2.6 #Definiera main-metoden def main(): namn = raw_input('Hej, vad heter du? '); print 'Hej ' + namn + ', välkommen till DSV!'; #Anropa main main(); Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Python ver >= 3 #Föreläsning1 exempel 2 #Inläsning och utskrift i Python 3.0 #Definiera main-metoden def main(): namn = input('Hej, vad heter du? '); print('Hej ' + namn + ', välkommen!’); #Anropa main main(); Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Variabler och typning Implicit typning: Konkatenering och addition Multimediaprogrammering i Python

En integrerad utvecklingsmiljö IDLE Följer med i standardinstallationen Färgning av pythonkoden Integrerad felsökning Möjlig att specialanpassa Jag ska nu visa hur man startar IDLE Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Aritmetik i IDLE – Del1 Operatorprecedens Använd paranteser när du vill ändra på operatorprecedensen Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Aritmetik i IDLE – Del2 Division i Python < ver 3 Multimediaprogrammering i Python

Några operatorer i Python + addition och konkatenering - subtraktion * multiplikation ** exponent / division % modulus < > <= >= == != and or Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Paus 15 minuter Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Funktioner Definiera funktioner som utför olika saker Multimediaprogrammering i Python

Att använda globala variabler Det reserverade ordet global Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Att kolla och köra kod Så här gör du i IDLE: Multimediaprogrammering i Python

Att importera hjälpklasser Externa hjälpklasser ligger i bibliotek math För saker som rör matematik import math area = math.pi * radie ** 2; random För saker som rör slumpning import random Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Slumpning i Python Från random använder i funktionen randint() Multimediaprogrammering i Python

Några nyttiga hjälpfunktioner Då typningen i Python är implicit är det ibland nödvändigt att ta hjälp av funktioner som: str(inparameter) Konverterar inparametern till en sträng int(inparameter) Konverterar inparametern till ett heltal float(inparameter) Konverterar inparametern till ett flyttal Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python En sammanfattning av F1 Vi försöker nu tillämpa det vi har gått igenom idag i ett litet program för division: Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Körning av F1_exempel3 Två körningar av exemplet gav: Efter föreläsningen bygger du om exemplet och funderar på hur du ska börja lösa Labb1 Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Laboration 1 En utförligare instruktion hittar du inne i vår virtuella lärplattform Moodle Multimediaprogrammering i Python

Lärplattformen Moodle http://vle.dsv.su.se/course/category.php?id=3 Börja med att skaffa dig ett konto! Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Kurshemsidan http://dsv.su.se/courses/python/ Multimediaprogrammering i Python

Multimediaprogrammering i Python Tack för idag!! Multimediaprogrammering i Python