InterAmus Musifier
Problemet: Musiken skall växa ur sig själv och följa skeendet i spelet
TnTn T3T3 T2T2 T1T1 Music Morphing Source Process View: {S 1, S 2, S 3, …, S n } Musifier TGTG At startup When executing T G : Generated music Themes: Translation
Allmän beskrivning Mängder av teckensträngar med inbördes beroenden Avbildingar: RnRn →
5 Tillämpningar: •Musiksättning av dataspel, integrerat –i enskilt spel –i mjukvaruplattform (3D- eller fysikmotor) –i konsol-API •Konsumentprodukter –Musikgissning –Leksaker •Musikredskap för scen och studio •Processövervakning •...?
6 Prototypens nuvarande status •Två intelligenta ljudande stämmtyper: Bas och melodi •Godtyckligt antal teman
7 Kommande funktionalitet: •Polyfon stämtyp •Olika numerär på besättningen i olika teman •Slagverk •Integration med audio •... •Komplett virtuell orkester utan begränsningar som kan morfa över alla teman och över alla tillståndsförändringar
8 Pre-existing know-how •Andra Musikmorfare –IBM DMIX Morpher –IRCAM –Stanford –Japan •Microsoft DirectMusic •Lucas Arts IMuse •Arbete med ljudfiler
9 Rättigheter •Patentansökan inlämnad PRV •’InterAmus’ och ’Musifier’ är skyddade varumärken
10 InterAmus historia •Började 1998 som projekt på SISU-SITI-IMT-Framkom •Finansiering –Nutek –Vinnova –Stockholms Uppfinnarstipendium 2003 –Venture Cup 2004 –Starta-eget-bidrag
11 InterAmus önskar: •Era förslag till affärsmöjligheter för InterAmus Musifier –Licensiering? –Egna produkter? –Utveckla tillämpningar och sälja koncept till andra? •Spelutvecklingsprojekt (på KTH?) som använder InterAmus Musifier •Framtida medarbetare
InterAmus Music Systems