ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare

Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Välkommen till Ungdomssamling!
Idrottslärare om astma
Swedish mekteb Skärholmen.
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Presentationens avskrift:

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare

Deltagare och kursledare

Träff 1 – Att leva livet fullt ut. Vad ska mitt liv handla om?

Träff 1 Presentation och dagordning. Kim 20 år. Kim på livslinjen. Bip-bionk – en koncentrationsövning. Paus De fem djuren. Livskompassen. Gå på 90-årskalas. Öva mellan träffarna.

Riktlinjer för deltagare En person i taget talar. Lyssna på varandra. Uppmärksamma det som funkar. Ge gärna beröm och undvik att säga taskiga saker. Respektera varandras idéer och synpunkter. Tystnadslöfte. Är alla med på det här?

Presentation Intervjua varandra lite kort, fråga om: Vilken superhjälte skulle din granne vara? Vad vill din granne få ut av kursen? Vilka hinder skulle kunna dyka upp på vägen för att din granne inte ska få ut det hon/han vill? Deltagare intervjuar varandra 2 och 2. Namn, något oväntat, varför här

Kim, 20 år Kim kommer att vara med oss under gruppträffarna. Kim kan vara en kille eller tjej, ni får välja. Det har hänt saker som bidragit till att Kim inte gått ut skolan med fullständiga betyg och att Kim dricker så mycket att det blir problem. Vi ska få lära känna Kim på ett lite annorlunda sätt.

Undvikande/vilja bli av med Vilja ha mer av Det viktiga livet Undvikande/vilja bli av med Vad jag gör: Dövar känslor med alkohol Sorg! Osäkerhet! Känslor: Ilska! Ångest! Händelse: Blir dumpad Blir less, skaffar vital relation Vad jag gör: Jagar tillfällig sex Sorg! Ångest! Känslor: Ilska! Osäkerhet! Händelse: Föräldrarna skiljer sig

Kim, 20 år Kan ni komma på andra strategier för att förhålla till sånt som antingen är jobbigt eller härligt? Skriv upp strategier på tavlan. Om de inte kommer på, kom med egna exempel. 11

Bip Boink Vi måste vara koncentrerade. Vi ställer oss i en ring. Skicka runt Bip till grannen. Vänd med Boink. Vi börjar med en testrunda. Efter det åker man ut när man missar. Vad fick du för tankar under övningen?

De fem djuren - En Qi Gong övning 1. Hjorten 3. Apan Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet  3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva   

De fem djuren - fortsättning 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå   5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet – Din livskompass 15 13

Mål och mening på vår färd… Här ser vi exempel på brist på empati hos kollegan, och brist på mål och mening. Idag kommer vi att arbeta med innehåll och mening i livet. Vi kommer ta livskompassen till hjälp

Veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

Livskompassen 11

Relationer - Tips för områden i din Livskompass Vilka är de coola viktiga sakerna för dig? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning. Området relationer kan t ex innehålla: Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son /dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa relationer om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskapsförhållande.

Fritid - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

Arbete/utbildning - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

Hälsa - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området hälsa kan t ex innehålla: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Förändra världen Bra betalt, stimulerande Kul arbetskompisar, resor Hela tiden lära mer Resor, undervisa Utbildning Lära mer hela tiden Bli visare Ha kul med klasskompisarma RELATIONER Nära Relationer Älskande partner Frihet/utveckling Närhet tillsammans Roligt tillsammans Familjerelationer Rak och ärlig kommunikation Skapa trygghet Sammanhållning Vänner/socialt liv Kontakt, stöd, förtroende Fritidsaktiviteter Umgås med vänner Vara i naturen Variera mig Slappa Party, resa Egen tid, andlighet Medveten närvaro Bo där jag trivs. Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang Skapa en bättre värld Vänliga gester Tycka till om saker HÄLSA Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Regelbunden sex Regelbunden beröring Hålla mig ren och fräsch 11

90 år!!!

Varför medveten närvaro? CD skiva med sex övningar, pris 149 kr www.livskompass.se

Vad är medveten närvaro? (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet och utan att värdera eller döma. – JON KABAT-ZINN Övning

- Är vi framme snart?

Medveten närvaro

Regelbunden övning har enligt forskning flera positiva effekter, bland annat; Minskar stress Kan förebygga depression eller återfall i depression Ökar kroppens immunförsvar och förmåga att självläka Förbättrar sömnen Man blir smartare Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare förhållande till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva

” Vad ska vi göra nu då?” När vi inte är här och nu i ögonblicket (medvetet närvarande) så blir vi begränsade och missar ofta uppenbara saker.

Vad har vi undersökt idag? - summering

Att arbeta med till nästa träff Prova medveten närvaro med skivan Fortsätta att arbeta med livskompassen Följa den schemalagda verksamheten Vem är jag när jag övar mellan träffarna? - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Niklas

Veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

Lycka till!

Planering av att öva mellan träffarna

1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

4. Skola/andra aktiviteter Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka

Riktlinjer för deltagande i ”ACT- Att hantera stress och främja hälsa” Låt en person tala åt gången. Uppmärksamma det som du och de andra i gruppen gör bra. Ge varandra positiva kommentarer och beröm. Lyssna på varandra. Undvik nedlåtande kommenterar. Respektera varandras idéer och synpunkter. Var uppmuntrande och stödjande.  

Riktlinjer för deltagande - fortsättning Tystnadslöfte. Personliga saker om andra deltagare stannar i gruppen. Man berättar inte ens för andra vilka personer som går den här kursen. Gruppledaren informeras om sen ankomst eller hinder att delta på träffen i så god tid som möjligt. Namnteckning: _________________________

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11