FOR 1206 Grundkurs Del.2 Tryckluftsbromsar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Advertisements

Hur kraft och yta samverkar
KRAFTER - Märkbara men osynliga.
Tryck I en bomb använder man sig av tryck-kraft för att skapa förstörelse. Nu kommer förklaringen på vad tryck är. Tryck är en kraft – tryckkraft. Tryck.
Fordonets Teknik o Mekanik
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Hur ni sparar energi! Av Kevin,Ibrahim och Hevzi
Föreläsning 3 Chassikomponenter
Injustering värmesystem
FOR 1206 Föreläsning nr 3 Kraftöverföring.
2. Broar Sid
Kraft Profilen Centripetalkraft Lyftkraft Muskelkraft Motkraft
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Massa, tyngd, arbete & effekt
Energi!.
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Energiteknik Kondensor, värmeväxlare, turbin och generator
Motorcykel g.
Rörelse Kapitel 7.
Affärsidé Gemex skall vara en naturlig del av en effektiv remtransmission. Gemex skall stå för hög kompetens, teknisk enkelhet och totalekonomiskt optimala.
Sammanfattning Fysik A
Pneumatik FOR 1209.
FOK 1202 Föreläsning nr 2 Kraftöverföring.
Energiteknik Teknik direkt s
FOR 1206 Grundkurs Del.1 Hydrauliska & mekaniska bromsar
VAD ÄR TEKNIK?.
Atmosfär 100 km hög Luftens tyngd trycker på.
Hydraulik FOR 1209 Hydraulikens grunder.
Föreläsning 5. Problemet Vi har sett att vi kan ersätta de metoder vi ärver från överklassen med egen funktionalitet (polymorfism) class Bil : public.
Tryck
Enervent Booster Cooler
Broms allmänt Bilaga broms grundar sig på föreskrifterna om bromsar och bromssystem i SJF312. Bilagan innehåller regler om broms vid tågfärd, spärrfärd.
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Laddomat / 33P -Effektiva brännarstyrningar
System för jordfrysning samt exempel på konstfrysning av jord
Rudolf Diesel: The End of the Beginning. Paris-tiden Började med ångmotorer. Ökad temperaturgradien genom överhettad ammoniakånga(Carnotprincipen) Genom.
Föreläsning 4 Karosseri och påbyggnader
Kraft och tryck Sid
Ett smakprov på vår utbildning:
Väder.
Val av transport till resmålet.
Drivsystem i specialmaskiner
Tekniska system Spisplatta.
Sven Svensson Norregård 2012
Atom och kärnfysik.
Rörelse Kapitel 7.
Temperaturskalor och hur värmesprids
Energiformer & omvandlingar
Isotoper Elektroner kan ge sig iväg till ett yttre skal om man tillför energi t Elektroner kan ge sig iväg till ett yttre skal om man tillför.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Arbete Energi Effekt.
Föreläsning 5 Fordonets elsystem
Arbete, energi och effekt
ENERGIOPTIMERING Läckagesökning Konfiguration Styrning Efterbehandling
Den enda lösningen i världen som verkar direkt inuti tanken
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Termodynamikens huvudsatser De fyra huvudteserna.
SÄKERHETSKONTROLL Åtgärder före körning på buss. Kontrollera läckage!  När du kommer till bussen skall du då kontrollera eventuella läckage (olja, bränsle,
DEN ELEKTRISKA MOTORN I en elektris motor finns två rektangulära trådslingor som sitter i rät vinkel mot varandra. De omges av en magnetfält. Läs vad som.
Inloggning, startsida i Co-Driver samt utloggning Panel-PC
CEROS Elslipmaskin.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
ÖSlJ BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016.
Tekniska system.
2. Broar Sid
Underhåll av Element Tidigt på hösten när värmen kopplas på i samtliga våra hus behöver vi själva underhålla våra element. Elementen behöver först och.
Lärare Mats Hutter Leif Hjärtström
Presentationens avskrift:

FOR 1206 Grundkurs Del.2 Tryckluftsbromsar Lärare:

Föreläsningen avslutas med Kunskapstest Genomgång Utvärdering

Bromssystemets uppdelning Pneumatiska bromssystem På lastbilar och bussar är det vanligt med pneumatiska bromssystem. Funktionen för dessa är i princip samma som för ett hydrauliskt system, men med tryckluft i stället för bromsvätska. Tunga fordon skulle överhetta vätskan så de har pneumatiskt bromssystem istället. Tryckluftbromsar kräver en kompressor för att fungera. Denna drivs av bilens motor, vilket innebär att luften så småningom läcker ut om motorn är avstängd. A: Lufttork B: Kompressor m luftfilter C: Våttank D: Tryckregulator E: Fyrkrets – skyddsventil F: Framkretstank G: Bakkretstank H: Parkeringskretstank K: Reläventil L: Färdbromsdelen N: Snabblossningsventil

Tryckluft / Pneumatik Alla tyngre fordon är beroende av tryckluft. I första hand är det bromsarna som fordrar luft. Men även andra detaljer och funktioner behöver tryckluft för att fungera. Manövrering av dörrar. Olika redskap. Avgasbroms. Luftfjädring. Differentialspärr.

Kompressor Komprimerar luften. Drivs av motorns transmission. Arbetar hela tiden när motorn är i gång. Tryckregulatorn reglerar att trycket till lufttankarna blir det rätta. Smörjs och kyls av bilens respektive system.

Principskiss bromsar Matarsystem Matardelen kan bestå av: Matarsystemet är det system som alstrar, fördelar och lagrar tryckluften så att den finns till hands när vi bromsar. Matardelen kan bestå av: Kompressor. Frostskyddsanordning. Tryckregulator. Säkerhetsventil. Fyrkrets skyddsventil. Dubbelmanometer. Lågtrycksindikator. Kretstankar.

Principskiss bromsar Manöversystem Manöverdelen kan bestå av: Manöversystemet är det system som fördelar tryckluften i ledningar till främre och bakre bromskrets när vi bromsar. Manöverdelen kan bestå av: Fotbromsventil. Reläventil. Snabblossningsventil. Lastkännande ventil. Bromscylinder. Bromskraften regleras direkt av hur hårt du trycker på bromspedalen.

Bromscylinder Mekanisktsystem. Ca: 7-9 bar Bromscylindrar omvandlar energin i tryckluften till mekanisk energi. Luften pressar mot ett gummimembran och kraften överförs till hjulbromsens hävarm.

Parkeringsbromssystemet. Parkeringssystemet är det system som på moderna lastbilar och bussar ansätts med hjälp av fjädrar och lossas med hjälp av tryckluft. Parkeringsbromsen kan bestå av: Särskild lufttank. Luftnippel/Ringpumpsventil. Spärrventil. Handreglage. Fjäderbromscylinder. Parkeringsbromsen ska hålla fordonet bromsat med motorn avstängd under obegränsad tid. Att använda tryckluft som kraft skulle inte vara säkert. Tryckluften läcker efter hand ut ur systemet och när motorn är avstängd fungerar inte kompressorn.

Fjäderbromscylinder. Parkeringsbromsen ansätts med hjälp av kraftiga skruvfjädrar. Fjädrarna är inbyggda i bromscylindern. Det är fjädrarna och hjulbromsen som bestämmer bromsens effekt. Om fordonet har fjäderbromscylindrar på flera axlar ökar parkeringsbromsens effekt.

Hjälpbromsar. Avgasbroms. Mottryck bildas på avgassidan. Oljeretarder. Hydraulisk hjälpbroms. Telmabroms. Elektromagnetisk hjälpbroms. VEB. (Volvo engine brake) Nyare form av avgasbroms. - Manövreras manuellt med handreglage eller pedal. - På moderna lastbilar och bussar är det oftast integreras i det vanliga bromssystemet.