Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Elsa Beskow.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
februari 2002, M. Karhu & M. Ylitalo
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Centrum för lättläst
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Krokodilens förskola Storyline vt-08
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Hur du skriver en bra historia
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Ändra till startrubrik
Frågesport.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Junedalsskolan Jönköping
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hur bör samhället organiseras
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Välkommen till Förskolan Ekorren
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Barnhälsovård och bibliotek
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Utmaningar i en digital tid
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
FÖRMEDLING AV LÄSLUST Samverkans- projekt mellan pedagoger och bibliotekarier.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Barnhälsovård och bibliotek Gåvoböcker foldrar och checklistor – så funkar det!
Hur arbetar Barnhälsovården
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Bibliotek
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Babypsalmsång. Babypsalmsång ett projekt i Växjö stift Upprinnelsen till Babypsalmsångsprojektet är det projekt som Växjö stift drivit kring ”Kyrkorum.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Läskalas och jubileumsyra! av Katinka Borg, Regionbibliotek Region Jönköping Det är mörkt klockan sju i november. Oavsett om det är morgon eller kväll.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Dela läslust Dalarna 3-4 april 2017.
Astrid Lindgren Och Pippi Långstrump.
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Måndag den 22 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie Britta.olsson@molndal.se Biblioteken i Mölndal Jekaterinburg, Ryssland 2014-02-28 Hej Så roligt att vara här! Intressant och spännande att träffa er alla. Jag heter Britta Olsson och arbetar som samordnare och bibliotekarie på stadsbiblioteket i Mölndal. Jag har arbetat i Mölndal i ca 2.5 år och dessförinnan arbetade jag som bibliotekarie i Göteborg. Jag har också arbetat som förskollärare i ca 10 år innan jag utbildade mig till bibliotekarie. Jag ska berätta om hur vi arbetar med läsfrämjande verksamhet för barn på biblioteken i Mölndal. Biblioteken i Mölndal består av stadsbiblioteket, tre filialer, en bokbuss samt vår wepplats.

Samarbete med Barnhälsovård Samarbete med förskola/skola Sagostunder Samarbete med Barnhälsovård Samarbete med förskola/skola Samarbete med Kriminalvården Författarbesök Workshops I Mölndal arbetar vi på liknade sätt med läsfrämjande verksamhet som man gör i övriga Sverige och det kan se ut så här; Sagostunder Samarbete med Barnhälsovård (BVC)/familjecentraler Samarbete med förskola Samarbete med skola Samarbete med kriminalvården Författarbesök Workshops Jag kommer att berätta mer om samarbetet med BVC, förskola och skola samt berätta lite om ett kommande samarbete med kriminalvården- Godnatt- sagor inifrån.

Sedan år 2000 får alla nyfödda barn i Västra Götalandsregionen en bokpresent. Föräldrarna får ett presentkort av BVC som de tar med till sitt bibliotek och där får de boken De små barnens bok. Till flerspråkiga barn och deras familjer delas ytterligare en bokpaket ut; boken Barnens första bok samt CD-skivan Barnens första sånger. Detta bekostas av regionen (Kultur i väst). Tanken är att inspirera föräldrar att läsa, berätta och sjunga för sina barn. De små barnens bok är en antologi med texter och bilder för de minsta barnen. Traditionella verser och ramsor blandas med utdrag ur de bästa barnböckerna och med bilder av de stora svenska bilderbokskonstnärerna.

De små barnens bok når drygt 19 000 nyfödda barn i regionen och att: Målet är att De små barnens bok når drygt 19 000 nyfödda barn i regionen och att: göra alla föräldrar uppmärksamma på hur viktiga de är för sina barns språkutveckling medverka till att alla barn tidigt får möta fingerlekar, ramsor, sånger och berättelser betona hur roligt och lustfyllt det är för både barn och vuxen att mötas i samtal kring en bra barnbok uppmärksamma alla föräldrar på bibliotekens utbud av böcker OM och FÖR barn Målet är att De små barnens bok når drygt 19 000 nyfödda barn i regionen och att: • göra alla föräldrar uppmärksamma på hur viktiga de är för sina barns språkutveckling • medverka till att alla barn tidigt får möta fingerlekar, ramsor, sånger och berättelser • betona hur roligt och lustfyllt det är för både barn och vuxen att mötas i samtal kring en bra barnbok • uppmärksamma alla föräldrar på bibliotekens utbud av böcker OM och FÖR barn

BVC håller föräldragrupper som träffas 5-6 gånger BVC håller föräldragrupper som träffas 5-6 gånger. En av dessa föräldraträffar förläggs till biblioteket. Barnbibliotekarien tar emot gruppen och berättar och visar för föräldrarna om biblioteket, böcker för och om barn osv. Vi sjunger, gör fingerlekar, rim och ramsar med barn och föräldrar. Föräldrarna får med sig boken till sitt barn. Vi har också en föräldrahylla med adekvat litteratur, detta för att underlätta för nyblivna föräldrar att hitta det de söker. De föräldrar som inte kommer på träffen kan hämta sin bok när de vill. På Lindome bibliotek (som tillhör vår kommun) är samarbetet än mer utvecklat. Där kallas MVC/BVC för Familjecentralen och barnbibliotekarien är involverad såväl under graviditetstiden som efter att barnet fötts. Hon har viss arbetstid förlagd till Familjecentralen. Barnbibliotekarien hjälper också till med litteraturtips till FC. Biblioteket tillhandahåller också bokdepositioner med småbarnsböcker.

Samarbete med förskolor I Sverige erbjuds alla barn plats i förskola från att de fyller ett år. Förskolan är för barn mellan 1-5 år, därefter börjar barnen i förskoleklass (6-årsgrupp) Ca 90 % av de svenska barnen går i förskola. Det finns en särskild läroplan för förskolan och de som arbetar där är främst högskoleutbildade lärare med inriktning mot yngre barn- förskollärare I Mölndal finns ca 50 förskolor. Biblioteken har ett väl utvecklat samarbete med förskolorna, tex besöker bokbussen många av förskolorna regelbundet och de som inte har bokbuss erbjuds boklådor. Pedagogerna lämnar önskemål till bibliotekarierna kring innehåll. Lådorna körs ut med hjälp av transportfirma. Förskolegrupperna besöker oss ofta. Vi har ett fördjupat samarbete med åtta av förskolorna och dessa kallas för litteraturprofilförskolor, unikt för Sverige. Det började som ett gemensamt projekt 2005 och har sedan permanentats. Dessa förskolor arbetar efter fastställda kriterier som tagits fram av biblioteket och skolförvaltningen och förskolorna diplomeras vart annat år och måste leva upp till vissa krav för att få sin diplomering.

Kriterierna för förskolor med litteraturprofil; - Använder bokens möjligheter i det dagliga arbetet - Ger barnen positiva upplevelser av böcker och läsning - Samverkar aktivt med biblioteket Vi har ett fördjupat samarbete med åtta av förskolorna och dessa kallas för litteraturprofilförskolor, unikt för Sverige. Det började som ett gemensamt projekt 2005 och har sedan permanentats. Dessa förskolor arbetar efter fastställda kriterier som tagits fram av biblioteket och skolförvaltningen och förskolorna diplomeras vart annat år och måste leva upp till vissa krav för att få sin diplomering. Kriterierna för förskolor med litteraturprofil; - Använder bokens möjligheter i det dagliga arbetet - Ger barnen positiva upplevelser av böcker och läsning - Samverkar aktivt med biblioteket

På dessa förskolor används boken/sagan i det dagliga arbetet och de arbetar också mycket med handdockor. Tänkte ta exempel från Svejserdalens förskola;

På bokbussen träffar Pappa Roy bibliotekarien .

Anna visar att det är ”här vi väljer böcker”, var barnböckerna finns och hur man lånar.

Tillbaka på förskolan tittar barnen i böckerna som lånats och Pappa Roy är väldigt trött efter att ha varit med om så mycket nytt och lärt sig så många nya begrepp- böcker, bokhyllor, bokbuss, bibliotekarie, lånekort osv.

Litteraturprofilförskolorna arbetar medvetet med läsmiljöer, här är ett exempel på en bokhörna som bjuder in och tillåter barnen att vara bland böcker på egen hand. Bokhörnan ligger centralt, vuxna är alltid i närheten.

Pedagogerna är väl förberedda när de läser och samtalar om böcker och ibland blir det lässtund med guldkant.

Bibliotekariens uppgift gentemot litteraturprofilförskolorna är bla att vägleda vid inköp, besöka förskolorna, titta på läsmiljöer. Vi presenterar ny barnlitteratur för pedagogerna en gång per år då vi diskuterar barnlitteratur, hur kan böckerna användas med barnen, diskuterar illustrationerna osv, deltar i nätverksträffar. Vi är ibland med på föräldramöten.

Samarbete med skolan

Vi samarbetar med skolorna på olika sätt och jag vill berätta om det vi kallar för 6-årsboken. Boken väljs ut av barnbibliotekariegruppen och det är en ny titel varje läsår. I år är det Ensam mullvad på en scen av Ulf Nilsson.

Med 6-årsboken vill biblioteket; väcka läslust – lust till böcker och berättande. utveckla barnens språkliga förmåga liksom deras fantasi, skaparförmåga och empati, samt ge stimulans till rollekar. stimulera till samtal med andra barn och vuxna vid gemensamma läsupplevelser Med 6-årsboken vill biblioteket; väcka läslust – lust till böcker och berättande. utveckla barnens språkliga förmåga liksom deras fantasi, skaparförmåga och empati, samt ge stimulans till rollekar. stimulera till samtal med andra barn och vuxna vid gemensamma läsupplevelser

Ibland gör barnen en utställning kring hur de har arbetat med boken och som sedan visas på biblioteket. Ett väldigt roligt samarbete och en chans för oss på biblioteket att nå ut både till barn, pedagoger och föräldrar.

Godnattsagor inifrån Godnattsagor inifrån handlar om att ge föräldrar som sitter i fängelse kunskap om läsandets betydelse och en möjlighet att tala in godnattsagor på cd till sina barn. Syftet är att stärka relationen mellan barn och föräldrar, inspirera föräldern att bli ett stöd i barnets utveckling och därmed minska de negativa effekter som kan uppstå på grund av fängelsevistelsen.

Godnattsagor inifrån är framför allt till för barnen, men även föräldrarna får ut mycket av att delta. Att läsa in sagor på CD är ett sätt att vara delaktig i barnens uppväxt. I Sverige finns det ca 10000 barn som har en eller båda föräldrarna i fängelse.

”Barnen känner att pappa finns kvar hos oss och att han tänker på dem hela tiden” ”Barnet kan höra sin pappas röst när hon saknar honom, kan bli nattad av pappa” ”Bara positivt. Barnen får inte träffa sin pappa men att höra hans röst gör dem lugna och glada och de förstår att pappa fortfarande finns kvar” Jag vill visa några kommentarer från familjer som varit med i projektet; ”Barnen känner att pappa finns kvar hos oss och att han tänker på dem hela tiden” ”Barnet kan höra sin pappas röst när hon saknar honom, kan bli nattad av pappa” ”Bara positivt. Barnen får inte träffa sin pappa men att höra hans röst gör dem lugna och glada och de förstår att pappa fortfarande finns kvar” Idén kommer från England där projektet "Bedtime Stories" numera är väletablerat och har vunnit ett flertal priser. Tanken är att vi i Mölndal startar detta arbete under året. Arbetet är tänkt att ske i studiecirkelform på fem-sex tillfällen och kan tex se ut som följer; Vi börjar med en informationsträff där deltagarna ges en möjlighet att lära känna varandra samtidigt som cirkelledarna presenterar syftet med projektet. Träff nummer två fokuserar på läsning och betydelsen av att läsa högt för sina barn, berättarteknik osv. En professionell skådespelare/berättare kommer till träff nummer tre för att ge ytterligare inspiration. Därefter spelas sagorna in och redigeras. Den sista gången ägnas åt packa sagopåsarna som ska skickas hem till familjerna.

Jag vill också visa några foton från vår barnavdelning Jag vill också visa några foton från vår barnavdelning. Vi är som så många andra lite trångbodda, men vi har ändå försökt få en miljö som inbjuder till lek och fantasi. Vi har till exempel en populär borg, vi har kläder som barnen kan klä ut sig med, mjukisdjur, vi har pussel, spel. Vi vill ha en tillåtande och öppen miljö för barn och vi försöker att välkomna barnen och samtala med dem så mycket som möjligt.

”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi” Astrid Lindgren Jag vill avsluta med ett citat från vår allas Astrid Lindgren och tacka så mycket för mig. ”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi” Astrid Lindgren