IT för personligt arbete F5

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Talföljder formler och summor
En Dag i Ramadan Ramadan
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Datavalidering med JavaScript
En avancerad miniräknare
En kort presentation om persondatorn och datorns olika delar.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Persondatorer Datorns internminne (Kapitel 6)
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
23 August 2014 IS1200 Datorteknik vt09, föreläsning 10, (E och I mfl)1 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory.
Programmeringsteknik K och Media
Grundläggande programmering
IT för personligt arbete F6
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 13: I/O-system.
Programmering B PHP Lektion 2
Från binära till hexadecimala
Programmering B PHP Lektion 3
Välkommen till Del 1.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
1 Pass 2 Allmän IT Hårdvara Hårdvara Hårdvara = Maskinvara Hårdvara är ett samlingsnamn för olika fysiska tillbehör till en dator. T. ex. Systemenhet.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundläggande programmering
IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 3
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
31 March 2015IS1200 Datorteknik, förel 101 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory Access 3. Byte-code i JAVA.
Pipelining Föreläsning 4. T exe — CPU-exekveringstid I — Antalet exekverade instruktioner CPI — Genomsnittligt antal klockcykler per instruktion T c —
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
När infaller Julafton och hur ofta?
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Datorer och nätverk.
Grundläggande datavetenskap, 4p
Datorer och nätverk.
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Presentationens avskrift:

IT för personligt arbete F5 Datalogi del 1 DSV Peter Mozelius

En dators beståndsdelar Minne Processor Inmatningsenheter tangentbord scanner mus Utmatningsenheter bildskärm ljudkort

Kommunikation utåt För att processorn ska kunna kommunicera med omvärlden, behöver den inmatnings- och utmatningsenheter (I/O-enheter) Datorn har I/O-portar där externa enheter kan anslutas För varje I/O-enhet finns det en device driver/drivrutin som tolkar datorns signaler till något som enheten kan förstå

Datorminne All data i datorn sparas som binära siffror i olika minnesfack med adresser Hur data sedan ska tolkas är upp till den som läser minnet En viss mängd data i varje fack och innehållet i varje fack kan skrivas över hur många gånger som helst

Datorns olika minnen Olika typer av data lagras på olika platser Olika minnen är olika snabba Externa lagringsenheter (t ex USB-minnen) Hårddisk(ar) (sekundärminne) RAM-minne (primärminne) Processorns minnen och register

Processorn Processorn kan liknas vid datorns hjärna Enheten som fattar alla beslut, utför alla beräkningar samt ger de andra enheterna instruktioner Processorn utför många enkla beräkningar i mycket hög hastighet

Processorns beståndsdelar CU, kontrollenhet som fattar besluten ALU, som utför beräkningarna Processorregister (scratchpad), små snabba minnen för mellanlagring Klocka, som styr i vilken takt som instruktionerna utförs

Processorns beståndsdelar Kontrollenhet Aritmetisk logisk enhet Processorregister Systemklocka

CU/Kontrollenheten Kontrollenheten i processorn är den enhet som styr vad som ska hända Den har en minnesadress, Program Counter (PC), som talar om var den ska hitta nästa instruktion För varje steg den utför, hämtar den nästa instruktion där PC talar om att den ligger Kontrollenheten tolkar sedan instruktionen och hämtar de data den behöver Slutligen så utförs instruktionen och resultatet lagras på angiven minnesplats

Aritmetic Logic Unit ALU är processorns beräkningsenhet En ALU i en dator kan utföra ett begränsat antal enkla instruktioner: jämföra två värden öka med 1 minska med 1 logiskt OCH, logiskt ELLER addera, subtrahera …

Processorregister All data som ALU arbetar med måste ligga i processorregistren Extremt snabba minnesplatser som finns internt i processorn För att ALU ska kunna utföra en beräkning så måste CU först se till att all data ligger i rätta register

Systemklockan PAUS 15 minuter Systemklockan bestämmer i vilken takt som instruktionerna exekveras Efter rasten ska vi titta på hur det går till i detalj när en instruktion exekveras Det som i kursboken kallas för The Fetch/Execute-cycle Processorns exekveringscykel PAUS 15 minuter

The Fetch/Execute-cycle Ett cykliskt arbetssätt Fem steg som itereras

Ett instruktionsexempel ADD 2000, 2080, 4000 Hämta det värde som ligger på adress 2000 och det värde som ligger på adress 2080 och spara resultatet på adress 4000 Notera att vi inte är intresserade av att addera talen 2000 och 2080 Vi vill i stället addera de två tal som ligger på dessa två adresser

Ett instruktionsexempel ADD 2000, 2080, 4000 Genom att vi adderar talen som ligger på adresserna, kan samma instruktion ge olika resultat olika gånger I exemplet ovan adderar ALU de två tal som CU hämtat från adresserna 2000 och 2080 Resultatet av additionen tas om hand av CU och läggs på adress 4000

Ett instruktionsexempel Samma instruktion med varierande indata

Instruktionsexempel 2 ADD 884,428,800

Instruktionsexempel 2 1) Från minnet till kontrollenheten

Instruktionsexempel 2 Adresser till operander och lagring av resultatet läggs in i ALU

Instruktionsexempel 2 Operanderna hämtas in från minnet

Instruktionsexempel 2 Beräkningen utförs

Instruktionsexempel 2 PAUS 15 minuter Resultatet lagras sedan i minnet och nästa cykel påbörjas sedan Till skillnad från en processor så behöver våra hjärnor lite vila ibland PAUS 15 minuter

Hur snabbt arbetar processorn? Processorns hastighet bestäms av en klocka som med jämna mellanrum ger ifrån sig en elektrisk puls I teorin kan processorn utföra en sak i F/E-cykeln varje gång klockan tickar Om en instruktion har fem delar så tar varje instruktion fem klocktick Detta kan snabbas upp pipelining Superskaläritet Multipla processorer/Dual core

Hur snabbt arbetar processorn? Klockans hastighet anges i Hertz (Hz) Hz = antal pulser per sekund Dagens mikrodatorer har en klockfrekvens på flera GigaHertz (GHz) Ett antal miljarder tick per sekund En dator arbetar inte snabbare än sina långsammaste komponenter tillåter

Hur arbetar processorn? Teoretiskt sett räcker det med sex olika sorters instruktioner för att en processor ska kunna lösa alla problem I praktiken är det dock opraktiskt att bara använda sig av sex olika instruktioner En modern processor kan utföra ett 100-tal olika instruktioner

Hur arbetar processorn? Exempel på olika instruktioner: addera innehållet i två register jämför innehållet i två register kontrollera om värden är 0 eller inte spara värdet i ett register till en viss minnesadress hoppa till en ny instruktion (sätt PC till ett nytt värde) beroende på värdet av föregående operation

Hur arbetar processorn? Ofta ligger nästa instruktion på nästa plats i minnet MEN För att kunna göra något intressant, och inte bara utföra alla instruktionerna i en enda följd, måste processorn kunna hoppa mellan olika instruktioner beroende på situationen Dessa hopp kallas för Branch och Jump. Det betyder att adressen på nästa instruktion som ska utföras kan vara ett reultat av den instruktion som just utförts

Att bygga program De enstaka instruktionerna kombineras till att lösa komplexa problem Iteration En eller flera instruktioner upprepas Selektion Exekveringen väljer olika vägar

Att bygga program Program byggs genom att instruktioner kombineras till algoritmer Algoritmer implementeras i olika programmeringsspråk Lågnivåspråk Assembler Högnivåspråk Java, Javascript, C, C++

Algoritmer En algoritm kan liknas vid Recept: ett recept en reparationsmanual en vägbeskrivning Recept: Ta 1 dl socker, 4 msk kakao, och 5 dl mjölk Blanda alla delar i en kastrull Koka upp och låt sjuda i 5 minuter

Algoritmer Den datalogiska definitionen: Definierat av Alan Turing ”Ett ändligt antal instruktioner som löser ett problem” Definierat av Alan Turing Ett av 1900-talets stora genier Var bl a med och knäckte Enigma-kryptot

Alan Turing Alan Turing 1912 - 1954

Alan Turing En av de forskare som lade den teoretiska grunden till datavetenskapen Uppfann flera grundläggande begrepp T ex Turingtestet Mera om algoritmer i nästa föreläsning Vi ska nu titta på ett litet Javascript

Javascript Ett litet exempel som går att provköra från http://www.dsv.su.se/~mozelius/GKITP/ var surfare = prompt("Vad heter du som besöker denna sida?", ”Anna"); var lasare = window.navigator.appName; document.write(" <h3> Hej ",surfare, ", jag ser att du använder " ,lasare, ". </h3> ");

Javascriptet inlänkat i HTML Javascriptet läggs i en egen fil Om filen heter exempel.js så kan Javascriptet länkas in enligt: <script type="text/javascript" src="exempel.js"> </script>

Tack för idag! Javascript Vi går vidare med programmering på nästa föreläsning Vi ses igen på torsdag! Tack för idag!