EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik 2019-09-17 2019-09-17 EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik Titus Kyrklund Naturvårsverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17 2019-09-17 1 1
Komplext – såväl tekniskt som politiskt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Existerande luftvårdslagstiftning CLRTAP – UN ECE Konventionen om långväga transporterade luftföroreningar. 8 protokoll (Gbg protokollet med nationella utsläppstak för år 2010 och 2020). EU - Miljöhandlingsprogrammen - Strategiska mål – Tematiska strategin (2005) - Takdirektivet - Luftkvalitetsdirektiven - Sektorslagstiftning – ex. IED, EURO standards….. NATIONELL LAGSTIFTNING Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Väsentliga förbättringar ….. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
…men ytterligare utsläppsminskningar behövs ! EUs långsiktiga mål (7e MHP) och WHOs riktlinjer klaras inte med existerande lagstiftning. Dålig luft beräknas leda till över 400.000 förtida dödsfall per år (dålig luft syns direkt i sjukhusstatistiken) I genomsnitt förlorar vi ett halvår av våra liv p.g.a. dålig luft; i svårt förorenade städer upp till 2 år 10 % av ekosystemen överskrider kritisk belastning för försurning 62 % av ekosystemen överskrider kritisk belastning för övergödning (över 70 % i Natura 2000 områden) Dålig luftkvalitet kostar idag ca €250 – 1000 miljarder per år Total kostnad för luftkvalitetsåtgärder i EU idag beräknas till ca €60 miljarder (0,5% av EU:s BNP) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
EU: medlemmar klarar inte satta mål Svårt klara utsläppstaken för Nox Svårt klara gränsvärden för PM Svårt klara gränsvärden för NO2 Svårt klara mål för marknära ozon 2019-09-17 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Viktigaste utsläppskällorna i EU Vägtransporter Stora förbränningsanläggningar Energiintensiv industri Små/medelstora förbränningsanläggningar Jordbruk ( 95% av NH3 utsläppen) Arbetsmaskiner Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
EUs respons – ”luftpaketet” Uppdaterad strategi – Programmet för ren luft i Europa Förslag till rådsbeslut gällande ratificering av det reviderade Göteborsprotokollet Förslag till nytt/reviderat takdirektiv Förslag till nytt direktiv om utsläpp från medelstora förbränningsanläggningar Impact assessment – ”konsekvensanalys” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Programmet för ren luft i Europa Bygger vidare på den tidigare så kallade tematiska strategin för luft från 2005 Sätter upp strategiska mål och stakar ut vägen dit Kort sikt : full implementering av existerande lagstiftning ( 2020) Medel lång sikt: definiera nya mål till år 2030 och medel för att nå dem Lång sikt: sätta EU på spåret mot de långsiktiga målen och WHO air quality guidelines ( 2050) Viktiga områden för framtida utsläppsminskningar (jordbruk, sjöfart, förbättrat åtgärdsarbete på lokal och regional nivå, forskning och utveckling) Pekar på vikten av att nyttja den fulla potentialen i annan relaterad EU-lagstiftning (Ekodesigndirektivet, Industriutsläppsdirektivet, direktivet för arbetsmaskiner….) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Förslag till rådsbeslut gällande ratificering av det reviderade Gbg protokollet Omförhandlat 2012 Emission reduction commitments – relativa tak. Nya tak till år 2020 Minskningsåtagande även för PM 2,5 – inkluderande BC Flexibilitet för nya parter - CET Möjlighet till ”Adjustments” av emissioninventeringar/tak Snar ratificering - viktigt för att få ombord nya parter SO2 NOx NH3 NMVOC PM2,5 Utsläpp 2005 kt Tak 2020 % (kt) EU 7 828 59 % 11 355 42 % 3 813 6 % 8 842 28 % 1 504 22 % Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Nytt/reviderat takdirektiv Gbg taken till år 2020 tuffare tak till år 2030 SO2 81% NOx 69% NMVOC 50% NH3 27% PM2,5(BC) 51% CH4 33% - ”zero cost” scenario Kontroll år 2025 – linjär utsläppsminskning Nationella program - uppdateras vartannat år Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
MCP Direktivet Medelstora förbränningsanläggningar ( tillförd effekt 1-50MW) Fyller ”glappet” mellan IED( > 50 MW (LCP) och ekodesigndirektivet (pannor upp till1 MW) Bindande utsläppsbegränsningar för PM, SO2 och NOx Differentierade krav och undantag med hänsyn till bränsle, ålder och typ av anläggning….. Hårdare krav i zoner där luftkvalitetsdirektivets gränsvärden inte klaras. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
MCP direktivet Ca 143 000 anläggningar berörs 301 000 ton SO2 – 135 000 ton 2025 554 000 ton Nox – 107 000 ton 2025 53 000 ton PM – 45 000 ton 2025 Kostnad ca € 380 miljoner år 2025 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Vilka förbättringar luftpaketet väntas ge År 2030 jrf 2005 Minskade hälsoskador 50% minskad dödlighet p g a PM2,5 34% minskad dödlighet (akut) p g a ozon Hälsonyttan utöver referensscenariot € 38-139 miljarder/år (2030) Minskade skador på byggnader, material och jordbruksgrödor Ca € 400 miljoner/år Övergödning 123 000 km2 ekosystem ”räddas” från övergödning (motsvarar 35% minskning) Försurning 19 000 km2 av skogsekosystem ”räddas” från försurning ( motsvarar 86% minskning) Kostnad ca € 3,3 miljarder/ år (2030) Billigare om EU har en ambitiös klimatpolitik. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Övrigt Ecodesignkrav för små fastbränsleanlägningar (vedpannor och lokaleldstäder) Stora arbetsmaskiner (diesellok, mindre fartyg, gruvtruckar etc) 2019-09-17 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Naturvårdsverkets slutsatser, urval Programmet för ren luft i Europa Ambitionsnivån är inte tillräcklig Viktigt att säkerställa efterlevnaden av luftkvalitetsdirektivet (samt möjligheten att nå våra svenska miljömål) Takdirektivet Sverige har potential att möta de föreslagna kraven, kan även minska ytterligare Viktigt med nationella åtgärdsstrategier Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17
2019-09-17 2019-09-17 TACK ! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17 2019-09-17 17 17