EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Europaparlamentariker
Maria Ågren, Generaldirektör för Naturvårdsverket
MÖJLIGHETER ATT IDENTIFIERA KOSTNADSEFFEKTIVA ÅTGÄRDER REKO luft - reduktionskostnader för luftemissionsbegränsande åtgärder Malin Ribbenhed, IVL.
Framtida frågor Nytt från miljömålsarbetet
Når vi miljökvalitetsmålen till 2020*?
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Termo- och Fluiddynamik
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Kombinationseffekter (… och se’n kan det ju finnas interaktioner också …) Niklas Johansson och.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 111 Förändring, förbättring, förstärkning – strukturfonderna i fokus 5 maj 2011 Göran Brulin Tillväxtverket.
Skriv här ArtDatabanken Konventionen om biologisk mångfald Från Rio till idag – vad gör vi nu? Jan Terstad ArtDatabanken, programchef Naturtyper och naturvård.
Kvävestrategi. Förluster av kväve och pengar Utlakning ton (44% av totala utsläppen till hav) Ammoniak ton (90% av totala avgången) 157.
Det nationella digitala biblioteket
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Sjövägen – miljövägen?. Sjöfartens miljöfördelar Låg energiförbrukning vid ”normala” hastigheter Måttligt behov av infrastruktur Få bullerstörda i relation.
Avfallsförebyggande program
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Livscykelanalys Tomas Ekvall Avdelningen för energisystemteknik
Miljöbelastningsprofilen (MBP) Per Levin, Carl Bro AB
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Trafikens betydelse för att nå miljömålen Fredrik Holm RUS/Länsstyrelsen i Värmland.
Slammet som resurs – Käppalas arbete för att sluta Kretsloppet Cecilia Bertholds.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
Ammoniakavgång från jordbruket
Nyttjande av SIMAIR i Trafikverket
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
NFS 2002:28 och 2002:26 NFS 2002:26 stora förbränningsanläggningar på 50 MW tillförd effekt eller mer Avser NOx, SO2 och stoft Kontinuerlig mätning 100.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
På gång om Frisk luft målet.
Ammoniakavgång från jordbruket
Experience and development of the NOX charge in Sweden
Miljömålen består av tre slags mål
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Läget med översynen av EU:s luftvårdspolitik
Nationell miljöövervakning av miljögifter
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Energiförsörjningen och miljön
Salar Valinia Naturvårdsverket
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Resultat-kommunikation 2016
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
SIMAIR-användardag 26 oktober 2016
Miljömålen består av tre slags mål
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Salar Valinia Naturvårdsverket
Internationella luftvårdsfrågor – vad är på agendan ?
Presentationens avskrift:

EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik 2019-09-17 2019-09-17 EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik Titus Kyrklund Naturvårsverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17 2019-09-17 1 1

Komplext – såväl tekniskt som politiskt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Existerande luftvårdslagstiftning CLRTAP – UN ECE Konventionen om långväga transporterade luftföroreningar. 8 protokoll (Gbg protokollet med nationella utsläppstak för år 2010 och 2020). EU - Miljöhandlingsprogrammen - Strategiska mål – Tematiska strategin (2005) - Takdirektivet - Luftkvalitetsdirektiven - Sektorslagstiftning – ex. IED, EURO standards….. NATIONELL LAGSTIFTNING Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Väsentliga förbättringar ….. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

…men ytterligare utsläppsminskningar behövs ! EUs långsiktiga mål (7e MHP) och WHOs riktlinjer klaras inte med existerande lagstiftning. Dålig luft beräknas leda till över 400.000 förtida dödsfall per år (dålig luft syns direkt i sjukhusstatistiken) I genomsnitt förlorar vi ett halvår av våra liv p.g.a. dålig luft; i svårt förorenade städer upp till 2 år 10 % av ekosystemen överskrider kritisk belastning för försurning 62 % av ekosystemen överskrider kritisk belastning för övergödning (över 70 % i Natura 2000 områden) Dålig luftkvalitet kostar idag ca €250 – 1000 miljarder per år Total kostnad för luftkvalitetsåtgärder i EU idag beräknas till ca €60 miljarder (0,5% av EU:s BNP) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

EU: medlemmar klarar inte satta mål Svårt klara utsläppstaken för Nox Svårt klara gränsvärden för PM Svårt klara gränsvärden för NO2 Svårt klara mål för marknära ozon 2019-09-17 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Viktigaste utsläppskällorna i EU Vägtransporter Stora förbränningsanläggningar Energiintensiv industri Små/medelstora förbränningsanläggningar Jordbruk ( 95% av NH3 utsläppen) Arbetsmaskiner Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

EUs respons – ”luftpaketet” Uppdaterad strategi – Programmet för ren luft i Europa Förslag till rådsbeslut gällande ratificering av det reviderade Göteborsprotokollet Förslag till nytt/reviderat takdirektiv Förslag till nytt direktiv om utsläpp från medelstora förbränningsanläggningar Impact assessment – ”konsekvensanalys” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Programmet för ren luft i Europa Bygger vidare på den tidigare så kallade tematiska strategin för luft från 2005 Sätter upp strategiska mål och stakar ut vägen dit Kort sikt : full implementering av existerande lagstiftning ( 2020) Medel lång sikt: definiera nya mål till år 2030 och medel för att nå dem Lång sikt: sätta EU på spåret mot de långsiktiga målen och WHO air quality guidelines ( 2050) Viktiga områden för framtida utsläppsminskningar (jordbruk, sjöfart, förbättrat åtgärdsarbete på lokal och regional nivå, forskning och utveckling) Pekar på vikten av att nyttja den fulla potentialen i annan relaterad EU-lagstiftning (Ekodesigndirektivet, Industriutsläppsdirektivet, direktivet för arbetsmaskiner….)   Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Förslag till rådsbeslut gällande ratificering av det reviderade Gbg protokollet Omförhandlat 2012 Emission reduction commitments – relativa tak. Nya tak till år 2020 Minskningsåtagande även för PM 2,5 – inkluderande BC Flexibilitet för nya parter - CET Möjlighet till ”Adjustments” av emissioninventeringar/tak Snar ratificering - viktigt för att få ombord nya parter SO2 NOx NH3 NMVOC PM2,5 Utsläpp 2005 kt Tak 2020 % (kt) EU 7 828 59 % 11 355 42 % 3 813 6 % 8 842 28 % 1 504 22 % Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Nytt/reviderat takdirektiv Gbg taken till år 2020 tuffare tak till år 2030 SO2 81% NOx 69% NMVOC 50% NH3 27% PM2,5(BC) 51% CH4 33% - ”zero cost” scenario Kontroll år 2025 – linjär utsläppsminskning Nationella program - uppdateras vartannat år Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

MCP Direktivet Medelstora förbränningsanläggningar ( tillförd effekt 1-50MW) Fyller ”glappet” mellan IED( > 50 MW (LCP) och ekodesigndirektivet (pannor upp till1 MW) Bindande utsläppsbegränsningar för PM, SO2 och NOx Differentierade krav och undantag med hänsyn till bränsle, ålder och typ av anläggning….. Hårdare krav i zoner där luftkvalitetsdirektivets gränsvärden inte klaras. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

MCP direktivet Ca 143 000 anläggningar berörs 301 000 ton SO2 – 135 000 ton 2025 554 000 ton Nox – 107 000 ton 2025 53 000 ton PM – 45 000 ton 2025 Kostnad ca € 380 miljoner år 2025 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Vilka förbättringar luftpaketet väntas ge År 2030 jrf 2005 Minskade hälsoskador 50% minskad dödlighet p g a PM2,5 34% minskad dödlighet (akut) p g a ozon Hälsonyttan utöver referensscenariot € 38-139 miljarder/år (2030) Minskade skador på byggnader, material och jordbruksgrödor Ca € 400 miljoner/år Övergödning 123 000 km2 ekosystem ”räddas” från övergödning (motsvarar 35% minskning) Försurning 19 000 km2 av skogsekosystem ”räddas” från försurning ( motsvarar 86% minskning) Kostnad ca € 3,3 miljarder/ år (2030) Billigare om EU har en ambitiös klimatpolitik. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Övrigt Ecodesignkrav för små fastbränsleanlägningar (vedpannor och lokaleldstäder) Stora arbetsmaskiner (diesellok, mindre fartyg, gruvtruckar etc) 2019-09-17 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Naturvårdsverkets slutsatser, urval Programmet för ren luft i Europa Ambitionsnivån är inte tillräcklig Viktigt att säkerställa efterlevnaden av luftkvalitetsdirektivet (samt möjligheten att nå våra svenska miljömål) Takdirektivet Sverige har potential att möta de föreslagna kraven, kan även minska ytterligare Viktigt med nationella åtgärdsstrategier Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17

2019-09-17 2019-09-17 TACK ! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2019-09-17 2019-09-17 17 17