Angereds unga stadsutvecklare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 8 Antal inbjudna.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
De sju intelligenserna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Religion.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Balanserad hand öppning i NT
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Demokrati, politik och val.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Catha Glaas Herrängens skola
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Angereds unga stadsutvecklare Iman Josef Husein Eva Looström Presentation av oss själva (namn, ålder, boende) Vi är tre till som inte kunde vara här idag.

Att ha åsikter och vilja påverka som ung Förklara att presentationen inleds med denna bilden för att ge förståelse om hur gruppen kom till från början * det kändes, och känns fortfarande ibland, väldigt svårt att påverka på riktigt och se en tydlig förändring. * bör tilläggas att vi är ett gäng ungdomar som alltid sökt sig till ungdomsråd, organisationer, fullmäktige etc. och verkligen velat påverka hur ser möjligheterna ut för de ungdomar som inte lägger nästan all sin fritid på att befinna sig i liknande sammanhang? Bilden ni ser fick är ett resultat av bildsökning med nyckelorden ’’youth’’, ’’involvement’’, ’’bureaucratic’’ och ’’labyrinth’’ Ungas möjligheter att påverka sin omgivning och är ännu inte självklara, men unga stadsutvecklare är ett mycket gott exempel på hur man kan få in unga åsikter i staden. (omformulera) Bild: Shutterstock

VI UNGA OCH VÅRA FRÅGOR I CENTRUM med stöd av vuxna VI UNGA OCH VÅRA FRÅGOR I CENTRUM Varför är Angereds unga stadsutvecklare ett gott exempel? *Av känslan som föregående bild målar upp, skapades angereds unga stadsutvecklare – vi tröttnade på vår omgivning och vår begränsade möjlighet till information och påverkan. *Det är vi ungdomar och våra frågor som står i centrum och med oss har vi med oss vuxna som hjälper oss navigera i labyrinten. När jag säger ’’vuxna’’ syftar jag inte på åldern som många verkar tycka är avgörande för att få påverka demokratiska processer. Jag syftar på en person som befunnit sig tillräckligt länge i ’’labyrinten’’ för att vägleda oss. Ex: jag är missnöjd med hur torget ser ut, vem kontaktar jag? Då har vi våra vuxna Eva Looström och Wenche Lerme som sätter oss i kontakt med rätt folk. Jag är missnöjd med ….

Stadsutveckling Kännedom om platser och människor Långa processer Stöd i processerna och arbetet Kanaler för att kunna påverka Våra tankar om stadsutveckling. Varför just stadsutveckling? Finns praktisk del – och politisk del vilket gör det väldigt brett och intressant för oss. Arbetet kan handla om att rusta upp ett torg eller ett stråk men också om att diskutera segregation och förutsättningar för medborgare runt om i staden.

Undersöka Diskutera Föreslå Göra Gruppens arbetssätt Det här är vårt arbetssätt genom de många projekt vi sysslat med de tre senaste åren. Vi undersöker, diskuterar, föreslår och GÖR. I den ordningen. För att förklara mer ingående… (byt slide)

Angered centrum ”att undersöka” Mörk Farligt Otryggt Barns skolväg Ingen information …kan vi ta exemplet på det första projektet som gruppen tog sig an – Angered centrums hållplats. Vi identifierade platsen som mörk, farlig (ur trafiksynpunkt) etc och dessutom fanns ingen information. Undersökte genom fältstudier, intervjuer med boende i Angered och andra som reser där dagligen.

Ett steg i taget ”att diskutera” Med den data och kunskap vi samlat kunde vi gå vidare till att diskutera. Vi bjöd in till diskussion. Eva och Wenche hjälpte oss komma i kontakt med rätt personer för att vi unga skulle få tycka till.

Angereds centrum ”att föreslå” När vi diskuterade och mer eller mindre bildade opinion gick vi vidare med att föreslå. Vi fick sitta med i Västtrafiks planeringsmöten och valdes till och med in i en jury för att besluta om konst.

Praktisk del ’’att göra’’ Välkomstskyltar Hammarkullen Urban Art Julstaden i Hjällbo 21km konst Youngered Det sista steget är att GÖRA. Det är svårt att själva göra ett resecentrum men det finns en rad exempel på det här steget i vårt arbetssätt: tex: *välkomstskyltar, urban art, julstaden i hjällbo, 21km konst

Youngered färdigt maj 2017 Berätta kort om Youngered som också är ett bra exempel på vårt arbete.

Framgångsfaktorer Unga engagerade Professionellt stöd och kunskap Nätverk, processer, organisation och sakkunskap  Framgångsfaktorer  Unga engagerade Professionellt stöd och kunskap Nätverk, processer, organisation och sakkunskap  Vad har arbetet med unga stadsutvecklare lett till? Varför bör alla stadsdelar i Göteborg satsa på en sådan grupp? Jo, för att framgångsfaktorerna är ….

KONTAKT: Iman Josef Husein Unga Påverkar Samhälle och fritid SDF Angered Göteborgs Stad i.jh@live.se alexandra.karlsson@angered.goteborg.se eva.loostrom@grundskola.goteborg.se