ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nobelmuseet välkomnar er till Spelet om genetik och etik
Advertisements

Veckans ord v. 46 Ord som låter lika.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Behandling av spelberoende
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör –
1 Mätningsproblem Man sänder ut ett antal kanaler på en frekvens låt säga två kanaler, dessa är multiplexade – kanal1 och 2. För att kanal 1 skall hamna.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Veckans ord v. 41.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse…
Utvärdering i HK?.
Hur får du tag på cigaretter och snus? (av dem som röker eller snusar dagligen eller ibland och är under 18 år) %
Läroplansnätverk förskolan
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse.
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Hur du tar hand om din kunskap
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Aktiva under 12 år.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Rundtur.
Kommunikationsprocesser
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Drogvaneundersökning Åre kommun åk 9 och år 2 på gymnasiet
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Skärminspelning med Active Presenter för Windows
Drogvaneundersökning 2008
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Hem- och konsumentkunskap Lek 2
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
Block 2 i Första hjälpen.
Ispass lördag 8:00-09:00 VSK F-07
Föräldrainformation Källängsrådet 19/
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Träff 11 Välkomna!.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Alkohol Narkotika Doping Tobak
Träff 9 Välkomna!.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Våga föra din talan – att hantera stress
Tips för bättre kommunikation
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga 2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing

Agendan Hemuppgiften Att hantera socialt tryck att dricka alkohol eller ta narkotika Att tacka nej En handlingsinriktad sammanfattning Val av hemuppgift Feedback

Hemuppgiften Hur har du gjort din hemuppgift? Vad blev tydligare? Vad lärde du dig?

Att hantera socialt tryck att dricka eller droga Vilka är dina erfarenheter av socialt tryck att dricka eller droga? Vad gör du som fungerar bra för att stå mot trycket? När är det besvärligare?

Filmen att tacka nej Scenen Vad fungerar för er och när det svårare Finns att se och ladda ner från Liria Ortiz Youtube kanal

Att hantera socialt tryck att dricka eller droga Säg nej från början Trassla inte in dig i förklaringar Prata med stadig röst och se den andre i ögonen Upprepa ditt nej gång på gång när det beövs Lämna platsen om den är laddad med risksituationer

Filmen att tacka nej Scenen Att träna att tacka nej Finns att se och ladda ner från Liria Ortiz Youtube kanal

Övning, Att tacka nej Låt oss öva att tacka nej utifrån arbetsbladet i arbetsboken

Och så gör vi en handlingsinriktad sammanfattning av lektionen Vad har vi gjort idag? Vad behöver jag göra tydligare? Vad tar du särskilt med dig? Vad kommer du att använda dig av?

Val av hemuppgift Göra ett ”manus” för några situationer där det ganska snart kan bli aktuell att säga nej Träna att tacka nej genom att säg nej till vardagliga situationer som kakor till fikat, godis eller en cigarett som du bli bjuden på Eller gör din egen hemuppgift

Feedback Vad kan jag / vi göra annorlunda i mitt / vårt arbetssätt för att underlätta för dig att lära dig ÅP? Vad gör jag / vi redan som fungerar bra, som jag / vi kan fortsätta att göra? Hur ser du på användbarheten av det som vi gjort idag?

Nästa lektion Handlar om att kanske ändra vilka man umgås med