Gymnasieundersökningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Advertisements

Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Enkätresultat för Förskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tyresö kommun Dalskolan - Föräldrar Åk 8
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Strandpärlan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Tyresö förskola - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Förskolan Cassiopeja - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Rotvik - Föräldrar Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Enkät i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Enkät i gymnasieskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Gymnasieundersökningen Årskurs 2 Resultat för: Stockholms stad 2019 (exkl. Introduktionsprogram) Resultat för Stockholms stad jämfört med Stockholms län, Resultaten avser alla inkluderar fristående och kommunala skolor

Om undersökningen Bakgrund På uppdrag av nästan samtliga länets kommuner har Gymnasieantagningen, Stockholms län, och Stockholms stad genomfört den årliga totalundersökningen för eleverna i årskurs 2 på gymnasiet. Undersökningen genomfördes under vecka 2 - 10 år 2019 och både kommunalt och enskilt drivna skolor erbjöds att delta.   Undersökningen genomfördes som webbenkät i skolan och eleverna svarade på lektionstid i skolan. Det innebär för Stockholms stads del att många elever som svarat på enkäten i stadens gymnasieskolor inte är skrivna i Stockholms stad. I rapporten redovisas totalresultatet för årskurs 2 i Stockholm stad för både kommunala och fristående gymnasieskolor jämfört med totalresultatet för Stockholms län. Andel positiva svar dvs. de som svarat 4 eller 5 redovisas per påstående och uppdelat på kön. Jämförelsen mellan regiform görs i separat rapport. Alla deltagande skolor får egna rapporter på totalen och uppdelat per program och klass. Skillnaden i kön redovisas i Excel filer för skolorna och så långt ut i verksamheten som det är möjligt. Alla resultat finns också redovisade i Excel filer. Svarsfrekvens Den statistiska felmarginalen (95 % säkerhet) i undersökningen är i elevundersökningen för Stockholm årskurs 2 gymnasiet +- 1 % -enhet. På påståenden med en lägre bas kan felmarginalen variera beroende på bortfall och svarsfördelning. Detta innebär exempelvis att om felmarginalen är +- 1 % -enhet behöver differensen mellan andelen nöjda för ett påstående mellan år 2018 och år 2019 vara minst 2 % för att ökning/minskningen ska vara statistiskt säkerställd. Felmarginalen i undersökningen beror bland annat på hur stor populationen är samt hur många respondenter som har besvarat undersökningen. Flera av förändringarna i resultaten är alltså inte statistiskt säkerställda. 2

Sammanfattning På det hela taget är andelen nöjda elever på samma nivå i år som förra året. Den länsgemensamma undersökningen är indelad i fem områden, Trygghet och trivsel, Lärande, Inflytande, Utbildningsval och framtida arbetsliv samt Helhetsomdöme. För staden finns ytterligare ett område som benämns Övrigt där två specifika påståenden till Stockholms stads elever ställs. Andelen elever som på det hela taget är nöjda med sin skola är samma som för 2018 det vill säga 64 % (år 2017 68%). Lika många, 62 %, som förra året kan också rekommendera sin skola till andra elever och något fler 70 % mot 68 % år 2018 kan rekommendera sitt program. För området Trygghet och trivsel där bland annat ”Jag känner mig trygg på min skola” och ”Det är arbetsro på mina lektioner” ingår är förändringen i andelen nöjda liten. Något fler 60 % mot 57 % förra året är nöjda med skolans arbete mot mobbning och något fler kan också arbeta i lugn och ro (år 2019 50 % och år 2018 49 %). Inom området Lärande med påståenden om bland annat utvecklingssamtal, lärarnas bemötande och ifall lärarna har informerat om vad som krävs för att uppnå olika betyg är förändringarna också små. För två påståenden är dock den positiva utvecklingen statistiskt säkerställd. Tre påståenden ställs inom området Inflytande, varav ett påstående har en negativ utveckling och det är påståendet om man upplever att man får vara med och påverka hur man arbetar under lektionerna. Andelen som instämmer har minskat från 32 % till 30 % i år, 2017 var andelen som instämde 37 %. Området Utbildningsval - framtida arbetsliv har en något lägre andel nöjda elever i år jämfört med 2018. Påståendet om eleverna uppger att de ofta använder digitala verktyg i skolarbetet som bara ställs till stadens elever har ungefär samma andel nöjda i år, 83 % mot 82 % 2018 och det andra påståendet till stadens elever om nöjdheten med de kulturupplevelser som de får ta del av i skolan har minskat något 40 % i år mot 42%. 2

Stockholm stad (7717 svar, 74%) 16

Stockholm stad (7717 svar, 74%) 17

Stockholm stad (7717 svar, 74%) 18

Resultat för Stockholms stad för åren 2019 - 2017 jämfört med Stockholms län totalt 2019 2

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Trygghet och trivsel 3

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Med det menas att du har blivit utfryst, hotad, slagen eller illa behandlad på annat sätt 4

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Hur ofta upplever du att du blivit illa behandlad? ¹Har blivit kränkt 5

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Av vem upplever du dig illa behandlad? ¹Har blivit kränkt 6

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Frågor om lärandet 7

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Frågor om lärandet 8

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Frågor om lärandet 9

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Inflytande 10

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Frågor om utbildningsval - framtida arbetsliv 11

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Övriga frågor 12

Stockholms stad (7717 svar, 74%) Helhetsomdöme 13

Om prioriteringsmatrisen I prioriteringsmatrisen fördelas frågorna utifrån deras relativa resultat inom den aktuella svarsgruppen och deras samband med den övergripande nöjdhetsfrågan, dvs Jag är nöjd med verksamheten i  min eller mitt barns förskola/skola. Prioritera Dessa frågor har lägre undersökningsresultat än andra frågor hos den aktuella skolan/förskolan samtidigt som de tillhör de som har starkast samband med hur nöjda föräldrarna eller eleverna är med verksamheten. Här finns en potential till förbättringar som kan få stor positiv inverkan på den övergripande nöjdheten. Vårda Dessa frågor tillhör de som har starkast samband med nöjdheten och undersökningsresultaten tillhör de högre på förskola/skolan. Här är det viktigt att säkerställa att den goda prestationen upprätthålls. Kan bli bättre Bland dessa frågor finns de som har lägst undersökningsresultat på skolan/förskolan men samtidigt har dessa faktorer ett relativt svagt samband med den övergripande nöjdheten. Förbättringar är önskvärda men mindre prioriterade än frågorna under Prioritera. Bevaka Här är undersökningsresultaten på frågorna bland de högre samtidigt som sambandet med den övergripande nöjdheten är svagare. Se till att resultaten inte försämras eftersom frågorna kan vara grundläggande faktorer som om de inte fungerar kan driva missnöje. Axeln Samband med nöjdhetsfrågan På denna axel placeras frågorna in beroende på om de har ett starkare eller svagare samband med den övergripande nöjdhetsfrågan. Styrkan i sambandet har beräknats med korrelationsanalys och gäller för aktuell förskola/pedagogisk verksamhet/skola och svarsgrupp, om det finns minst 80 svar i denna svarsgrupp/årskurs, annars beräknas sambandet för hela svarsgruppen/årskursen i kommunen. Axeln Resultat På denna axel placeras frågorna in beroende på om de har fått ett högre eller lägre resultat av rapportens svarsgrupp, jämfört med medelvärdet för samtliga frågor, också för rapportens svarsgrupp. 14

Stockholms stad Stockholms län Bevaka Vårda 9. 12. 1. 2. 3. 10. 11. Prioriteringsmatris 1. Jag känner mig trygg på min skola 2. Det är en positiv stämning på min skola 3. Jag är nöjd med skolans arbete mot mobbning 4. Det är arbetsro på mina lektioner 5. Utvecklingssamtalet med min mentor/handledare känns meningsfullt 6. Undervisningen motiverar mig till att vilja lära mig mera 7. Mina lärare samarbetar kring mitt lärande 8. Det är variation på arbetssätten under mina lektioner 9. Jag får extra hjälp om jag behöver 10. Mina lärare är kunniga i sina ämnen 11. Lärarna bemöter mig på ett positivt sätt 12. Mina lärare har informerat mig om vad som krävs för att uppnå de olika betygen 13. Mina lärare informerar mig under kursens gång, om hur jag ligger till 14. Mina lärare hjälper mig att förstå vad jag ska göra för att förbättra mina studieresultat 15. Jag får vara med och påverka innehållet i undervisningen 16. Jag får vara med och påverka hur vi arbetar under lektionerna 17. Mina synpunkter tas tillvara på ett bra sätt på min skola Bevaka Vårda 9. 12. 1. 2. 3. 10. 11. ──── Resultat ──► Kan bli bättre Prioritera 4. 5. 7. 8. 13. 14. 15. 16. 6. 17. ──── Samband ──► 15

Översikt - Stockholms stad Jämförelse mellan år 17

Översikt - Stockholms stad Jämförelse mellan Stockholms stad och Stockholms län, totaler 18

Index per frågeområde - Stockholms stad 20

Jämförelse på kön - Stockholms stad Trygghet och trivsel 22

Jämförelse på kön Stockholms stad Med det menas att du har blivit utfryst, hotad, slagen eller illa behandlad på annat sätt 23

Jämförelse på kön Stockholms stad Hur ofta upplever du att du blivit illa behandlad? ¹Har blivit kränkt 24

Jämförelse på kön Stockholms stad Av vem upplever du dig illa behandlad? ¹Har blivit kränkt 25

Jämförelse på kön Stockholms stad Frågor om lärandet 26

Jämförelse på kön Stockholms stad Inflytande 27

Jämförelse på kön Stockholms stad Frågor om utbildningsval - framtida arbetsliv 28

Jämförelse på kön Stockholms stad Övriga frågor 29

Jämförelse på kön Stockholms stad Helhetsomdöme 30