Tid, vikt och volym Kapitel 4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Volymenheter Detta bildspel tränar dig på att se sambanden mellan olika volymenheter och göra enhets-omvandlingar dem emellan. * Kubikmått som ofta förknippas.
Advertisements

Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
Enheter. Innehåll Vad är en enhet Prefix Tid Hastighet Vikt Volym Volym på två sätt: dl - cm 3.
Enheter: vikt 1 ton = 1000 kg 1 kg = 10 hg 1 hg = 100 g 1 kg = 1000 g.
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Varför är 1 meter 1 meter? 1 mil = 10 km 1 km = 1000 m
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Mätning och enheter Synnöve Carlsson.  Mätningens 4 grundprinciper  Olika typer av skalor  Lokala mått och standardiserade mått  Metersystemet och.
Att mäta och väga. Precis som med värme är vi människor bra på att e om något är större eller mindre än något annat. Men vi är inte så bra på att avgöra.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Tal, mönster och räkning
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 2
Schacks implementation under skoltids
Huvudsats och huvudsats
Att dras in mot föremålets mitt
VÄLKOMMEN TILL 6A.
X Prefix och enheter Prefix används för att beskriva storleken på en storhet. Grundenheten för vikt är ett kilogram. Grundenheten för volym är.
Densitet Densitet är ett mått på ett ämnes täthet.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Wordgenomgång.
Enheter: längd 1 mil = 10 km 1 km = 1000 m 1 m = 10 dm 1 m = 100 cm
Bön & tillbedjan.
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Välkomna till klass SI16D!
Elevråd på SFI vad är det?.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Att bemöta och bli bemött
Det här händer under vecka 43 Bra datum att ha koll på:
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Iris Rosengren Larsson
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
C A B D Vems påstående stämmer?
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Din säkerhet på sjukhus
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Barnkonventionen.
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Geometri Kapitel 5.
Enheter.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Enheter.
Fysik Materia Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Multiplikation och division Kapitel 2
Bråk Kapitel 1.
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Catha Glaas Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Religion Livsåskådning.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 6
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Tid, vikt och volym Kapitel 4 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lektion 1 v. 15 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 4 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans Ansvar: Spanaruppdraget s. 93

Tidsuttryck och tidszoner Lektion 2 v. 15 Mål: Kunna använda olika tidsuttryck Känna till jordens tidzoner Att göra: Genomgång: tidsuttryck och tidszoner Räkna s. 96-99 Kahoot: Startrutan https://create.kahoot.it/share/startquiz-kap- 4/8129f0ae-6dc4-41a3-b9b3-ad4c8fb9a221

Tidszoner

Tidsskillnader Mål: Kunna räkna ut tidsskillnader Att göra: Genomgång Lektion 3 v. 15 Mål: Kunna räkna ut tidsskillnader Att göra: Genomgång Räkna s. 100-101 + rätta Gör klart s. 96-99 + rätta Kahoot: Startrutan https://create.kahoot.it/share/startquiz-kap- 4/8129f0ae-6dc4-41a3-b9b3-ad4c8fb9a221

Hur mycket är klockan om: a. 2 h b. 4 h och 12 min c. 14 h och 6 min

Hur mycket var klockan för: a. 2 h sedan b. 1 h och 20 min sedan c Hur mycket var klockan för: a. 2 h sedan b. 1 h och 20 min sedan c. 10 h och 50 min sedan

Börja med: Gissa vikten! Hur mycket väger: Lektion 1 v. 17 a) ett mjölkpaket b) matteboken c) ett bord d) en blyertspenna e) en bil Vilken enhet kan man använda?! Kg, mil, cm, kvadratmeter, hg, cm², gram?! Mål: Kunna använda olika viktenheter Att göra: Genomgång Uppgift: Gissa vikten – uppskatta och väg

Vikt Lektion 1 v. 17 kilogram hektogram dekagram gram 1

Vikt kilo-gram hekto-gram gram , milli-gram dekagram decigram Lektion 1 v. 17 kilo-gram hekto-gram dekagram gram , decigram centi-gram milli-gram

Börja med: a. 1 kg = ____ g. d. 1 kg = ____ hg. b. 3 kg = ____ g. e Börja med: a. 1 kg = ____ g d. 1 kg = ____ hg b. 3 kg = ____ g e. 0,5 kg = ____hg c. 10 kg = ____g f. 0,2 kg = ____ g Lektion 2 v. 17 Mål: Kunna använda olika viktenheter Att göra: Genomgång Film enhetsomvandlingar – massa (bingel mattefilm) Arbetsblad Bingel-uppgift: vikt

Vikt kilo-gram hekto-gram gram , milli-gram dekagram decigram Lektion 2 v. 17 kilo-gram hekto-gram dekagram gram , decigram centi-gram milli-gram

Börja med: Gör arbetsbladet Lektion 3 v. 17 Mål: Kunna använda olika viktenheter Att göra: Börja med Arbetsblad Sortera kort Bingel-uppgifter

Börja med: Gissa volymen! Hur mycket får plats i: Lektion 1 v. 17 a) ett mjölkpaket b) en läskflaska c) ett badkar d) ett dricksglas e) en festis Vilken enhet kan man använda?! Kg, dl, cm, liter, ml, cm², gram?! Mål: Kunna använda olika volymenheter Att göra: Genomgång Uppgift: Hur mycket får plats?

Uppgift: Hur mycket får plats? Föremål Gissning Volym

Börja med: a. 1 liter = ____ dl. d. 20 dl = ____ liter. b Börja med: a. 1 liter = ____ dl d. 20 dl = ____ liter b. 3 liter = ____ dl e. 5 dl = ____liter c. 10 liter = ____dl f. 0,2 liter = ____ dl Lektion 2 v. 18 Mål: Kunna använda olika volymenheter Att göra: Genomgång Arbetsblad Bingel-uppgift: volym

När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Diagnos 1 Lektion 3 v. 18 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s. 104 Välj: göra s. 105 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren

Börja med: Gör arbetsbladet v. 19 Mål: Träna inför provet Att göra: Kolla matrisen – vad behöver du träna på? Fyll i ”pluggplanen” Så här kan du träna: Arbetsblad Mattebok kap 3 och 4 Bingel-uppgifter NOMP