Bygga svenska åk 1-6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Center för Skolutveckling
Varför fokus på nyanlända just nu
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Möte med lokala läs- och språkutvecklare
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÄLKOMMEN TILL BOCKSTENSSSKOLAN
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bergums skola - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Viktig information till dig!
Vad är studiehandledning?
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Referensgrupp
Dialogmöte förskoleklass
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Personen från Skolverket
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Bygga svenska åk 1-6

I utbildningen får du lära dig: Om flerspråkighet och identitet, där modersmålets roll och tidigare skolbakgrund har stor betydelse för elevens utveckling Att bedöma elevens progression i svenska Hur du utvecklar undervisningen för nyanlända elever Att leda kollegialt lärande

Nyanländas lärande SPRÅK- OCH KUNSKAPS- UTVECKLANDE UNDERVISNING STUDIE- HANDLEDNING PÅ OLIKASÄTT KARTLÄGGNING I ALLA ÄMNEN SPRÅK- UTVECKLING I SVA DOKUMENTATION OCH UPPFÖLJNING IKT I UNDER- VISNINGEN HUR REKTOR LEDER EN SKOLA MED NYANLÄNDA ELEVER SVA-KOMPETENS FÖR ÄMNES- LÄRARE KUNSKAP OM FÖRFATTNINGAR,, UNDERVISNINGS- TID GRUND- LÄGGANDE LITTERACITET ELEVHÄLSANS ROLL

SPRÅKUTVECKLING I SVA Mål för insatsen:• • Bedöma elevens progression i svenska Målgrupp: Lärare och specialpedagoger i grundskolan, gymnasieskolan, Innehåll: Föreläsning om flerspråkighet och identitet, workshop, kollegialt lärande Tidsplan: 2018 Ansvariga: Samordnare, nätverk nyanlända, SLS, processtödjare SPRÅKUTVECKLING I SVA

Dagordning Tillfälle 1:Tis den 11/9 kl. 13:00-16.30 Syfte: Teori och bakgrund, vetenskaplig förankring Innehåll: Teoretisk bakgrund till materialet, genomgång av materialet och sätt i ett sammanhang Föreläsning av Inger Lindberg, professor emeritus,

Datum: Tis den 11/9 kl. 13:00-16.30 Lokal: Hotell Kusten, Vinga Ons den 21/11 kl. 14:30-17:00 Lokal:Ullevi Lounge Tor den 6/12 kl. 14:30- 17:00 Lokal: Hotell Kusten, Vinga

Kontaktpersoner: Jaana Sandberg jaana.sandberg@educ.goteborg.se Karin Olsson karin.olsson@educ.goteborg.se Center för Skolutveckling, Göteborgs stad