Bygga svenska åk 1-6
I utbildningen får du lära dig: Om flerspråkighet och identitet, där modersmålets roll och tidigare skolbakgrund har stor betydelse för elevens utveckling Att bedöma elevens progression i svenska Hur du utvecklar undervisningen för nyanlända elever Att leda kollegialt lärande
Nyanländas lärande SPRÅK- OCH KUNSKAPS- UTVECKLANDE UNDERVISNING STUDIE- HANDLEDNING PÅ OLIKASÄTT KARTLÄGGNING I ALLA ÄMNEN SPRÅK- UTVECKLING I SVA DOKUMENTATION OCH UPPFÖLJNING IKT I UNDER- VISNINGEN HUR REKTOR LEDER EN SKOLA MED NYANLÄNDA ELEVER SVA-KOMPETENS FÖR ÄMNES- LÄRARE KUNSKAP OM FÖRFATTNINGAR,, UNDERVISNINGS- TID GRUND- LÄGGANDE LITTERACITET ELEVHÄLSANS ROLL
SPRÅKUTVECKLING I SVA Mål för insatsen:• • Bedöma elevens progression i svenska Målgrupp: Lärare och specialpedagoger i grundskolan, gymnasieskolan, Innehåll: Föreläsning om flerspråkighet och identitet, workshop, kollegialt lärande Tidsplan: 2018 Ansvariga: Samordnare, nätverk nyanlända, SLS, processtödjare SPRÅKUTVECKLING I SVA
Dagordning Tillfälle 1:Tis den 11/9 kl. 13:00-16.30 Syfte: Teori och bakgrund, vetenskaplig förankring Innehåll: Teoretisk bakgrund till materialet, genomgång av materialet och sätt i ett sammanhang Föreläsning av Inger Lindberg, professor emeritus,
Datum: Tis den 11/9 kl. 13:00-16.30 Lokal: Hotell Kusten, Vinga Ons den 21/11 kl. 14:30-17:00 Lokal:Ullevi Lounge Tor den 6/12 kl. 14:30- 17:00 Lokal: Hotell Kusten, Vinga
Kontaktpersoner: Jaana Sandberg jaana.sandberg@educ.goteborg.se Karin Olsson karin.olsson@educ.goteborg.se Center för Skolutveckling, Göteborgs stad