Arbetsmiljö Lundby Bibliotek

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hot och våld i arbetslivet
Advertisements

Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
En reviderad läroplan för förskolan
Leg psykolog/leg psykoterapeut
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Case Aneby Vilka är vi?.
Funktionshinderspolitiken
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
PERSONALINFORMATION OMLOKALISERING Dagens möte: Informera var vi står idag och planering framåt Trygghetsstiftelsen informerar om vad som gäller.
AVVIKELSER.
Det ständiga förbättringsarbete
Strategiska perspektiv på verksamheten
V.
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Det fysisk-virtuella livet Nya medier, vt02 Anette Hansson,Therése Wallström.
Bibliotek
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Vad är arbetsmiljö ? Människa Teknik Organisation.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Uppdrag Socialt företagande
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Hot och våld i arbetslivet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor . Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Arbetsmiljölyftet – en bättre vardag för alla
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om chefsenkäten
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Statusrapport Uppdrags-/projektnamn
Organisation Kultur och Fritid 2017
Kvalitets- och miljöarbete
Sjukfrånvaron Sektor KoF
Ekonomiavdelningen från 1 juni 2018
Personalstatistik Område Skola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Arbetsmiljömål 2018 Hur ligger sektor KoF till i dagsläget.
Minskning av en hemtjänstenhet i Lundby
Personalstatistik Område Skola
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Sjukfrånvaron Sektor KoF
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Arbetsmiljö Lundby Bibliotek

Lundby Bibliotek Tillgängligt, modernt och attraktivt. Ökade besöksiffror och nya målgrupper Stress och personalbrist - sjukskrivningar Minskad servicenivå och brist på yta/rum.

Sjukfrånvaro Lundby Bibliotek Ackumulerad sjukfrånvaro Feb 2017 – kort- och långtid Ackumulerad sjukfrånvaro feb 2017 – jämfört med tidigare år

Psykosocial arbetsmiljörond Lundby Bibliotek 160517

Fysisk arbetsmiljörond Lundby Bibliotek 2016

Fysisk arbetsmiljörond Lundby Bibliotek 2016

Kort- och långtidssjukskrivningar Lundby Bibliotek Korttid 2016/2017 Korttid 2015/2016 Långtid 2015/2016 Långtid 2016/2017

Bakgrund och analys Flytt Ökning av besökare med 20% Nya målgrupper med behov av personalresurser Resursnämndsbibliotek har uppdrag regionalt för staden. Exempelvis hanteras all media kring språkkurser. Det leder till att vi sitter fast med en hel del inre tjänst. Budgetmodellen har ingen koppling till antal besök.

Åtgärder kopplade till arbetsmiljön Det systematiska arbetsmiljöarbetet. Aktivt stöd i rehabiliteringsarbetet. Utbildning och stöd i stresshantering Nedprioritering av servicenivå Förstärkt arbetet med schemaläggning och vikarieanskaffning. Rullande schema för att minska stress och belastning. Kartläggning, intervjuer med personal och dialogmöten Förstärkta uppdragsdialoger . Fokus på kommunikation och delaktighet. Infört betaltoaletter

Nuläget på biblioteket Det är ansträngt med många luckor i arbetsschemat Mål/förväntningar på verksamheten är inte i balans med de personella resurserna Motiverad personal med arbetsglädje och kvalitetstänk. Positiva resultat av personalstärkande aktiviteter vad gäller gruppsammanhållning och kommunikation Fortsatt stigande sjuktal Fortsatt oro och konflikt – hot och våld Belastningsskador och stress

Möjliga åtgärder Verksamhetsanpassningar och ytterligare minskad servicenivå. Minska öppettider. Fast då ökar trycket ytterligare den öppna tiden. Risk för ökad stress och konflikter, köer i kassan. Utöka antalet personal.

KONTAKT: Avdelning Område, Göteborgs Stad Namn namn@namn.se