Multiplikation och division Kapitel 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Text och bild från wikipedia
Advertisements

Intervju inför ViV-projektet.
En övning i att formulera sig matematiskt
Vill du lära dig kort division?
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Nytt golv av finaste furu
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Namn på siffror i ett tal
Text och bild från wikipedia
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
HJÄRNGYMPA.
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber Procentplattor.
Matematik A - Introduktion
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Skala ToM Anders Pallin.
Nu ska vi börja med Subtraktion.
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Vad minns du från förra lektionen?
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
= = = / 4 = 8 Kommer du ihåg vad svaren kallas ? summadifferensproduktkvot = = = / 4 = 8 Vilka.
faktor X faktor = produkt
Addition-uppställning
Gör direkt: 1.Starta datorn & gå till torslandaskolanssuperhumans.wordpress. com 2.Klicka på dagens PowerPoint (6/11) 3.Spara den på din dator! 4.När du.
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Exempel på skriftligt omdöme
Att räkna med bokstäver
Addition-uppställning
med den kinesiska abakusen
 Multiplikation av bråk  Division av positiva heltal  Några olika sätt att räkna division  Tillämpad bråkräkning  Proportionsräkning.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
GENOMGÅNG 1.3 TAL I BRÅKFORM. Delbarhetsregler Alla jämna tal är delbara med 2. t.ex. 2, 14 och 78 Att vara delbar med betyder att det går jämnt ut då.

Tal, mönster och räkning
Lära för livet!.
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
= Lämna utrymme ovanför. Det kanske behöver skrivas något där.
= Själva uppställningen börjar precis som addition. Utrymme ovanför!
Lektion om samband.
Positionssystemet med decimaltal
Lektionsmallar Perfekta planeringar till lektionen.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Anpassningar för struktur och tydlighet
Instruktioner för orderportal på:
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Bråk Kapitel 1.
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Produkt 12 · 35 = 420. Produkt 12 · 35 = 420 Tusentalssiffra.
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Tid, vikt och volym Kapitel 4
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen
Det handlar om multiplikation
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Att vara läkarstudent vid Linköpings universitet
Decimaltal 1/10 = 0,1 1/100 = 0,01 1/1000 = 0,001.
Presentationens avskrift:

Multiplikation och division Kapitel 2 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lektion 1 v. 6 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 2 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans Ansvar: Spanaruppdraget s. 33

Börja med: Ta fram penna och sudd Gör multiplikationstest – ta tid! Lektion 2 v. 6 Mål: Kunna skriva multiplikationsuttryck om passar till en bild Att göra: Tabelltest Genomgång begrepp Spel: Stjärnräkning Räkna s. 36 Startkahoot (om vi hinner!) https://create.kahoot.it/k/dc1a44cb-e1fd- 4947-9331-0d3e3b00a146 Ansvar: Räkna s. 36

Begrepp Lektion 2 v. 6 3 x 4 = 12 faktor produkt Ansvar: Räkna s. 36

Spel: Stjärnräkning Spela i par Här finns instruktionen: Lektion 2 v. 6 Spela i par Här finns instruktionen: http://ncm.gu.se/media/stravorna/3/a/3A_stjarnrakning.pdf Material: Tärning Papper Penna Ansvar: Räkna s. 36

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 3 v. 6 Mål: Kunna multiplicera med 10, 100, 1000 Att göra: Genomgång: positionssystemet Räkna s. 38 Arbetsblad Spel: Multirutor Ansvar: Räkna s. 38

Genomgång: positionssystemet Lektion 3 v. 6 4 x 1 = 4 x 10 = 4 x 100 = 4 x 1000 = tiotusental tusental hundratal tiotal ental Ansvar: Räkna s. 38

Spel: Multirutor Spela i par Här finns instruktionen: Lektion 3 v. 6 Spela i par Här finns instruktionen: http://arkiv.ncm.gu.se/media/namnaren/npn/2016_2/SoG_198_mu ltirutor.pdf Material: Tärning Cm-rutat papper Penna Linjal Ansvar: Räkna s. 36

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 4 v. 6 Mål: Kunna använda uppställning i multiplikation Att göra: Genomgång: uppställning multiplikation Räkna s. 40 Arbetsblad Ansvar: Räkna s. 40

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 7 Mål: Kunna lösa problem i grupp Att göra: Uppgift: Hjärtgirlang Ansvar: Lösa hjärtuppgiften i grupp

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 2 v. 7 Mål: Kunna räkna med division Att göra: Genomgång: division Räkna s. 41-42 (tom: uppgift 25) Arbetsblad NOMP-läxa Ansvar: Räkna s. 41-42

Division Lektion 2 v. 7 27 9 Hur många gånger finns 9 i 27? 9 x ? = 27

Begrepp 18 2 = 9 täljare kvot nämnare

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 3 v. 7 Mål: Kunna dividera med 10, 100 och 1000 Att göra: Genomgång: division med 10, 100, 1000 Uppgift: träna själv Arbetsblad Spel: Fågelspelet, bygga kvadrater Ansvar: Räkna s. 42 uppgift 26 Arbetsblad

370 10 Division med 10, 100 eller 1000 tiotusental hundratal tusental Lektion 3 v. 7 När du dividerar med 10 gör du talet 10 gånger mindre. Hundratalen blir tiotal och tiotalen blir ental 370 10 tiotusental tusental hundratal tiotal ental 3 7

, 24 10 ÖVERKURS  Division med 10, 100 eller 1000 tiotusental Lektion 3 v. 7 24 10 ÖVERKURS  tiotusental tusental hundratal tiotal ental tiondel 2 4 , , , , ,

Division med 10, 100 och 1000 – skriv av och räkna a) 460 10 b) 790 10 c) 3400 10 d) 2300 100 e) 3800 10 f) 47000 1000 g) 78000 1000 h) 95000 100 i) 46 10 j) 580 100 k) 8730 100 l) 12 100 ÖVERKURS 

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 4 v. 7 Mål: Kunna räkna med kort division Att göra: Genomgång: kort division Räkna s. 43 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 43 Arbetsblad

Kort division 8 4 = 2

Kort division 8 4 = 2

Kort division – när det inte går jämt upp i tiotalet 4 8 = 3

Kort division – när det inte går jämt upp i entalet 3 6 4 = 3 Rest: ___

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 8 Mål: Repetera och fördjupa Att göra: Instruktion Räkna s. 44-47 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 44-45 Arbetsblad

Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 8 Mål: Repetera och fördjupa Att göra: Instruktion Räkna s. 44-47 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 44-47 Arbetsblad

När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Diagnos 1 Lektion 2 v. 8 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s 48 Välj: göra s. 49 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret s 56 När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren

Mål: Plugga inför matteprov Lektion 1 v. 10 Att göra: Genomgång ”pluggplan” Kolla vad du kan! Skriv din egen pluggplan Plugga inför provet

Börja med: Gör arbetsblad Lektion 2 v. 10 Att göra: Kolla din pluggplan Plugga inför provet

Börja med: Gör arbetsblad Lektion 3 v. 10 Att göra: Kolla din pluggplan Plugga inför provet

Börja med: Ta fram penna + sudd Ta fram bänkbok/ritpapper (lägg under bänken) Sätt pärm/skärm mellan platserna Ta undan allt annat från bänken Lektion 4 v. 10 Att göra: Visa dina kunskaper! Lycka till!