Multiplikation och division Kapitel 2 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lektion 1 v. 6 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 2 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans Ansvar: Spanaruppdraget s. 33
Börja med: Ta fram penna och sudd Gör multiplikationstest – ta tid! Lektion 2 v. 6 Mål: Kunna skriva multiplikationsuttryck om passar till en bild Att göra: Tabelltest Genomgång begrepp Spel: Stjärnräkning Räkna s. 36 Startkahoot (om vi hinner!) https://create.kahoot.it/k/dc1a44cb-e1fd- 4947-9331-0d3e3b00a146 Ansvar: Räkna s. 36
Begrepp Lektion 2 v. 6 3 x 4 = 12 faktor produkt Ansvar: Räkna s. 36
Spel: Stjärnräkning Spela i par Här finns instruktionen: Lektion 2 v. 6 Spela i par Här finns instruktionen: http://ncm.gu.se/media/stravorna/3/a/3A_stjarnrakning.pdf Material: Tärning Papper Penna Ansvar: Räkna s. 36
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 3 v. 6 Mål: Kunna multiplicera med 10, 100, 1000 Att göra: Genomgång: positionssystemet Räkna s. 38 Arbetsblad Spel: Multirutor Ansvar: Räkna s. 38
Genomgång: positionssystemet Lektion 3 v. 6 4 x 1 = 4 x 10 = 4 x 100 = 4 x 1000 = tiotusental tusental hundratal tiotal ental Ansvar: Räkna s. 38
Spel: Multirutor Spela i par Här finns instruktionen: Lektion 3 v. 6 Spela i par Här finns instruktionen: http://arkiv.ncm.gu.se/media/namnaren/npn/2016_2/SoG_198_mu ltirutor.pdf Material: Tärning Cm-rutat papper Penna Linjal Ansvar: Räkna s. 36
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 4 v. 6 Mål: Kunna använda uppställning i multiplikation Att göra: Genomgång: uppställning multiplikation Räkna s. 40 Arbetsblad Ansvar: Räkna s. 40
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 7 Mål: Kunna lösa problem i grupp Att göra: Uppgift: Hjärtgirlang Ansvar: Lösa hjärtuppgiften i grupp
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 2 v. 7 Mål: Kunna räkna med division Att göra: Genomgång: division Räkna s. 41-42 (tom: uppgift 25) Arbetsblad NOMP-läxa Ansvar: Räkna s. 41-42
Division Lektion 2 v. 7 27 9 Hur många gånger finns 9 i 27? 9 x ? = 27
Begrepp 18 2 = 9 täljare kvot nämnare
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 3 v. 7 Mål: Kunna dividera med 10, 100 och 1000 Att göra: Genomgång: division med 10, 100, 1000 Uppgift: träna själv Arbetsblad Spel: Fågelspelet, bygga kvadrater Ansvar: Räkna s. 42 uppgift 26 Arbetsblad
370 10 Division med 10, 100 eller 1000 tiotusental hundratal tusental Lektion 3 v. 7 När du dividerar med 10 gör du talet 10 gånger mindre. Hundratalen blir tiotal och tiotalen blir ental 370 10 tiotusental tusental hundratal tiotal ental 3 7
, 24 10 ÖVERKURS Division med 10, 100 eller 1000 tiotusental Lektion 3 v. 7 24 10 ÖVERKURS tiotusental tusental hundratal tiotal ental tiondel 2 4 , , , , ,
Division med 10, 100 och 1000 – skriv av och räkna a) 460 10 b) 790 10 c) 3400 10 d) 2300 100 e) 3800 10 f) 47000 1000 g) 78000 1000 h) 95000 100 i) 46 10 j) 580 100 k) 8730 100 l) 12 100 ÖVERKURS
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 4 v. 7 Mål: Kunna räkna med kort division Att göra: Genomgång: kort division Räkna s. 43 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 43 Arbetsblad
Kort division 8 4 = 2
Kort division 8 4 = 2
Kort division – när det inte går jämt upp i tiotalet 4 8 = 3
Kort division – när det inte går jämt upp i entalet 3 6 4 = 3 Rest: ___
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 8 Mål: Repetera och fördjupa Att göra: Instruktion Räkna s. 44-47 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 44-45 Arbetsblad
Börja med: Tabellträning 5 min Lektion 1 v. 8 Mål: Repetera och fördjupa Att göra: Instruktion Räkna s. 44-47 Arbetsblad Spel: Ansvar: Räkna s. 44-47 Arbetsblad
När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Diagnos 1 Lektion 2 v. 8 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s 48 Välj: göra s. 49 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret s 56 När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren
Mål: Plugga inför matteprov Lektion 1 v. 10 Att göra: Genomgång ”pluggplan” Kolla vad du kan! Skriv din egen pluggplan Plugga inför provet
Börja med: Gör arbetsblad Lektion 2 v. 10 Att göra: Kolla din pluggplan Plugga inför provet
Börja med: Gör arbetsblad Lektion 3 v. 10 Att göra: Kolla din pluggplan Plugga inför provet
Börja med: Ta fram penna + sudd Ta fram bänkbok/ritpapper (lägg under bänken) Sätt pärm/skärm mellan platserna Ta undan allt annat från bänken Lektion 4 v. 10 Att göra: Visa dina kunskaper! Lycka till!