Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Genusperspektiv i förskola/skola
Varför fokus på nyanlända just nu
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Att hantera två eller flera språk
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Rikskonferensen 2013 Göteborg
17 december Dolda kunskaper 17 december
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
- En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Krav på språkliga förmågor i kurs- och ämnesplaner
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Språkinriktad ämnesundervisning
Skolintroduktion för nyanlända elever – strategier för framgång
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Att skriva på ett strukturerat sätt med Microsoft Word Alexander
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Under ytan - ett Equal-projekt om att förstå och förändra normer och värderingar i skolan Projektperiod: 1 maj april 2007.
Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
En presentation av HOTELL & RESTAURANGPROGRAMMET på Björknäsgymnasiet i Boden Är du intresserad av att öppna så många vägar som möjligt inför framtiden?
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
”Skolans språk är ingens modersmål.”
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering modersmålets betydelse.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Alexandra Ljungkvist Sjölin
Rökfria miljöer - skolan
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Verksamhetsbeskrivning
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Information Språkval.
En presentation av Restaurang och Livsmedelsprogrammet RL på Björknäsgymnasiet i Boden Är du intresserad av att öppna så många vägar som möjligt inför.
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Bygga svenska åk 1-6.
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur Linda Holmqvist Anneli Nunes Gabriella Mattsson

Språk – Kunskap och förståelse Tolk nödvändigt Stöd och studiehandledning på elevens 1:a språk Stärka upp 1:a språket Skolan måste ha kunskap om språkutveckling Kombinera ämneskunskap och språket som talas i skolan

Kultur – Kunskap och Förståelse

Kultur – kunskap och förståelse Om olika familjestrukturer Om religion (t.ex. klädsel, kost, gymnastik – dans, simning) Normer – oskrivna regler Värderingar Skolans struktur

Diskutera Vad är viktigt i mötet av nyanlända (elever och föräldrar) i förskola och skola? Vad är viktigt avseende kultur och språkutveckling i förskola och skola utifrån ett samverkansperspektiv? Om ni hinner; Vad önskar föräldrar att förskola och skola bör/ska stärka elevernas 1:a och 2:a språksutveckling?

Litteraturtips Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.), En god fortsättning. Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund, Studentlitteratur. Axelsson, Monika, Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg. (red.) Flerspråkighet – en forskningsöversikt. (Vetenskapsrådets rapportserie, 5: 2012.) Stockholm: Vetenskapsrådet. 3. Nätpublicerad. www.vetenskapsradet.se Rydenvald, Marie 2017. Inflätat och överlappande. Flerspråkighet och språkanvändning bland svensktalande ungdomar i Europa. Avhandling. (Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 28). Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. Nätpublicerad. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/51349 Persson, Sara 2016. Nyanlända elever. Förlag: Natur och kultur Riyadh Al-Baldawi, I migrationens och exilens spår: Psykosociala konsekvenser av en förändrad familjestruktur. I Läkartidningen, Volym 95, nr 19, 1998,

LITTERATURTIPS FORTS. Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2573 Flerspråkighet som resurs- Symposium 2015. Stockholm: Liber. Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4 uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Olofsson, Mikael (red,), Symposium 2009 - Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms universitets förlag. Skolverket 2012. Få syn på språket – Ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Nätpublicerad http://www.skolverket.se/publikationer?id=2843 Elmeroth, Elisabeth & Johan Häge 2016. Flyktens barn: medkänsla, migration och mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur.