VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Advertisements

Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Studentgränssnittet i Ladok
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Klassifikation av vårdåtgärder
Studentgränssnittet i Ladok
Hantera kurstillfälle
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Lathund: Programplanering Version för senaste uppdatering: 97
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Mer information om Ladok
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Studentportalen – allt om dina studier
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Uppföljning folkhögskola
Supportstuga inför terminsstart
Årskursinformation för blivande årskurs 2
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Forskarutbildning grunder
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Systematiskt kvalitetsarbete
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Verksamhetsberättelse IFO 2017
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Flödet mellan Ladok och NyA för programstudenter Linda Strand Lundberg från Ladokkonsortiet Sofia Yegen från Universitets- och högskolerådet.
Supportstuga: Terminsstart och -slut
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Dokumentera rätt i vården
Catherine Zetterqvist Produktägare-Ladok3
för dig som attesterar resultat
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
för dig som attesterar resultat
för dig som rapporterar resultat
STUDERA UTOMLANDS! Sara Pereira, stephanie jung, internationella avdelningen.
för dig som rapporterar resultat
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Presentationens avskrift:

VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2) V2INT, uppgift saknas. Uppgifter som är användbara i deltema A.2 är hämtade från NyA, beräkningar från Ladok, och NyA uppföljning (som får uppgifter om planerade platser från GUBAS). Uppgifter om antal planerade platser kan saknas i våra system. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06

VHS samtliga antagningsomgångar - Rekrytering och söktryck 2(2) Uppgifter som är användbara i deltema A.1 är hämtade från Ladok uppföljning (LW03). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW03. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Uppgifter om antal planerade platser kan saknas i våra system. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06

Genomströmning och retention, kohortstudie – antal registrerade, V2INT Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW04). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW04. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Diagrammet visar antal registrerade på program (kohort) och hur dessa förändras under tiden som utbildningen pågår. Utbildningens terminer anges som 1, 2, 3, 4 etc. där termin 1 är samma sak som kohortens starttermin. Antal registrerade på program i kohorten skiljer sig troligen från vad som läraren ser på föreläsningarna. En orsak till detta är att diagrammets siffror inte omfattar studenter som antas till senare del av program. Denna grupp kan således behöva uppskattas. Antal studenter som läser efter ett programs upplägg men som inte är registrerade på det aktuella programmet ingår heller inte i kohorten. Denna grupp kan behöva uppskattas. Om diagrammets värden skiljer sig från det förväntade kan det bero på brister i rutiner kring att koppla kurser till program. Program som leder till generell examen bedöms överlag ha de största problemen men variationen mellan olika program förväntas vara stor. På grund av ovan nämnda faktorer har de absoluta siffrorna i diagrammet mindre betydelse. Styrkan ligger istället i tidsserien. Även tillfälliga variationer mellan terminer som behöver en djupare analys kan uppmärksammas ur diagrammet. Tänk på att naturliga nedgångar i siffrorna följer utbildningens planerade längd. Exempelvis bör ett tvåårigt program medföra att antalet registrerade på programmet sjunker kraftigt termin 5. Diagrammet kan vara till hjälp för att peka på ytterligare områden i våra inrapporteringsrutiner som saknas eller behöver utvecklas. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06

Genomströmning och retention, kohortstudie – genomsnittlig poängproduktion, V2INT Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW04). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW04. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Diagrammet visar den genomsnittliga poängproduktionen (hp) på program (kohort) och hur denna förändras under tiden som utbildningen pågår. Utbildningens terminer anges som 1, 2, 3, 4 etc. där termin 1 är samma sak som kohortens starttermin. Den genomsnittliga poängproduktionen på program i kohorten skiljer sig troligen på samma sätt som ”Antal registrerade på program i kohorten” från vad läraren uppfattar vara ett programs poängproduktion. Den genomsnittliga poängproduktionen avser genomsnittligt antal avklarade högskolepoäng under aktuell termin, per individ som är registrerad inom programmets aktuella termin (dvs de individer som ingår i ”Antal registrerade på program i kohorten”). Om diagrammets värden skiljer sig från det förväntade kan det bero på brister i rutiner kring att koppla kurser till program. Program som leder till generell examen bedöms överlag ha de största problemen men variationen mellan olika program förväntas vara stor. På grund av ovan nämnda faktorer har de absoluta siffrorna i diagrammet mindre betydelse. Styrkan ligger istället i tidsserien. Även tillfälliga variationer mellan terminer som behöver en djupare analys kan uppmärksammas ur diagrammet. Tänk på att naturliga nedgångar i siffrorna följer utbildningens planerade längd. Exempelvis bör ett tvåårigt program medföra att den genomsnittliga poängproduktionen på programmet sjunker kraftigt termin 5 och 6. Diagrammet kan vara till hjälp för att peka på ytterligare områden i våra inrapporteringsrutiner som saknas eller behöver utvecklas. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06

Genomströmning och retention – övriga uppgifter, V2INT 1(2) Totalt Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-term 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 19 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program 16 Annan examen Totalt Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-term 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 21 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program 17 Annan examen Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW01). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW01. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Starttermin anger kohortens starttermin. Varje kohort har en egen tabell som beskriver utvecklingen genom utbildningens terminer. Notera att uppgifterna ”Reg i program” är de samma som tidigare uppgifter för ”Antal registrerade på program i kohorten” (LW04). Tabellerna är tänkta att kunna användas i ett slags bortfallsanalys där förklaringen till frånfall i antal registrerade kan hittas i form av att studenter har registrerats i annan utbildning, har omregistrerats, har tagit uppehåll, har anmält avbrott etc. En översiktlig bedömning pekar dock mot att en stor del av det tapp i antal registrerade studenter i en kohort faktiskt avslutar sina studier på GU. Det kan även vara så att många av de rutiner vi har för denna typ av registreringar inte används fullt ut. Orsaken härtill kan vara flera – exempelvis oklara administrativa rutiner, oklarheter i kommunikationsvägar mellan student-lärare-administrativ personal, eller att studenterna inte vet vad de förväntas göra när de vill ta studieuppehåll eller liknande. Variationer mellan olika program förväntas förekomma. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06

Genomströmning och retention – övriga uppgifter, V2INT 2(2) Totalt Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-term 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 18 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Totalt Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-term 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 21 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW01). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW01. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Starttermin anger kohortens starttermin. Varje kohort har en egen tabell som beskriver utvecklingen genom utbildningens terminer. Notera att uppgifterna ”Reg i program” är de samma som tidigare uppgifter för ”Antal registrerade på program i kohorten” (LW04). Tabellerna är tänkta att kunna användas i ett slags bortfallsanalys där förklaringen till frånfall i antal registrerade kan hittas i form av att studenter har registrerats i annan utbildning, har omregistrerats, har tagit uppehåll, har anmält avbrott etc. En översiktlig bedömning pekar dock mot att en stor del av det tapp i antal registrerade studenter i en kohort faktiskt avslutar sina studier på GU. Det kan även vara så att många av de rutiner vi har för denna typ av registreringar inte används fullt ut. Orsaken härtill kan vara flera – exempelvis oklara administrativa rutiner, oklarheter i kommunikationsvägar mellan student-lärare-administrativ personal, eller att studenterna inte vet vad de förväntas göra när de vill ta studieuppehåll eller liknande. Variationer mellan olika program förväntas förekomma. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-04-06