KONSTEN ATT FÖRENA HÅLLBARHET OCH LÖNSAMHET Per Grankvist -Borlänge, maj 2015
Henrik Olesen - I Do Not Go to Work Today Henrik Olesen - I Do Not Go to Work Today. I Don’t Think I Go Tomorrow / Machine Assemblage I-VI , där Olesen demonterat sin dator, sin skrivare och videospelare till beståndsdelar och fäst dessa plexiskivor. Resultatet är fängslande. Olesen vill sätta vår syn på arbete omformats i fokus; hur kroppsarbete ersatts med tangentryckningar, hur teknik ersatt kroppen. Samtidigt är det uppenbart att alla komponenter har ett eget ursprung. Någon tillverkar dem någonstans där kroppsarbete är en del av jobbet. Få delar i verket har synlig ursprungsmärkning. Lika omöjligt som att gissa sig till funktionen av den underligt formade aluminiumbiten från videospelarens inre är det att gissa sig till i vilken av Sharps fabriker eller ens vilket land den försetts med nummerserien 40824F52 (och varför).
I Do Not Go to Work Today. I Don’t Think I Go Tomorrow / Machine Assemblage I-VI , där Olesen demonterat sin dator, sin skrivare och videospelare till beståndsdelar och fäst dessa plexiskivor. Resultatet är fängslande. Olesen vill sätta vår syn på arbete omformats i fokus; hur kroppsarbete ersatts med tangentryckningar, hur teknik ersatt kroppen. Samtidigt är det uppenbart att alla komponenter har ett eget ursprung. Någon tillverkar dem någonstans där kroppsarbete är en del av jobbet. Få delar i verket har synlig ursprungsmärkning. Lika omöjligt som att gissa sig till funktionen av den underligt formade aluminiumbiten från videospelarens inre är det att gissa sig till i vilken av Sharps fabriker eller ens vilket land den försetts med nummerserien 40824F52 (och varför).
Andreas Gursky – Nha Trang 2003. (295.5 x 207 cm) Andreas Gursky is considered one of the most important and prominent photographers of our time. His photographs reflect an attitude of remoteness and alienation from the people represented as part of the industrialized technological environment. The artist does not grant them a place of honor at the centre of his work; on the contrary, his photographs transform mankind into an organic, blurred component of the details of his work, and at its margins. Man is swallowed up between wheels, pipes, wires and other objects. In a world serially replicated that perpetuates the multitudinous over the essential; perhaps the multitudinous is the essence, The compositions Gursky lays out with great care are created with intellectual distinctions he draws in a minimalist language. His photographs, large for the most part, are characterized by the serial nature of their components and the entirety of measured, symmetrical images. Andreas Gursky is currently on display in leading museums worldwide.
Lars Tunbjörk, Stockholm”, 2000
The Blue Marble" photograph of Earth, taken from Apollo 17 from 45 000 km distance The Blue Marble was the first clear image of an illuminated face of Earth. Released during a surge in environmental activism during the 1970s, the image was seen by many as a depiction of Earth's frailty, vulnerability, and isolation amid the expanse of space. NASA archivist Mike Gentry has speculated that The Blue Marble is the most widely distributed image in human history
Jens Assur – Coop Forum, Bromma ur bildsviten Hunger (2010).
Rineke Dijkstra ‘Olivier’ Quartier Vienot, Marseille, France, July 21, 2000 Rineke Dijkstra, ‘Olivier’ Quartier Monclar, Djibouti, July 13, 2003
Henrik Olesen - I Do Not Go to Work Today Henrik Olesen - I Do Not Go to Work Today. I Don’t Think I Go Tomorrow / Machine Assemblage I-VI , där Olesen demonterat sin dator, sin skrivare och videospelare till beståndsdelar och fäst dessa plexiskivor. Resultatet är fängslande. Olesen vill sätta vår syn på arbete omformats i fokus; hur kroppsarbete ersatts med tangentryckningar, hur teknik ersatt kroppen. Samtidigt är det uppenbart att alla komponenter har ett eget ursprung. Någon tillverkar dem någonstans där kroppsarbete är en del av jobbet. Få delar i verket har synlig ursprungsmärkning. Lika omöjligt som att gissa sig till funktionen av den underligt formade aluminiumbiten från videospelarens inre är det att gissa sig till i vilken av Sharps fabriker eller ens vilket land den försetts med nummerserien 40824F52 (och varför).
FÖLJ PER OCH DET HAN SKRIVER pergrankvist.se twitter.com/pergrankvist facebook.com/grankvistper google.com/+pergrankvist Instagram.com/pergrankvist LADDA NER ETT LÅNGT UTDRAG UR BOKEN csripraktikenboken.se