Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Så jobbar vi med Smartboard i biblioteket!
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Världens bästa skola Linda Norberg.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Tyresö förskola och skola
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjuviksgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Sisjöskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lindåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bjurslättsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Utbildningsförvaltningen Hörselklasser Solanderskolan Öjebyn Barn med hörselnedsättning F- åk 9 Grundskolans läroplan (Lgr-11) Upptagningsområde: Boden,
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Computational thinking progression F-9
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Vallbergaskolan
Nationella it-strategier – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Våxtorpsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Mellbystrandsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Glänningeskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Krav på programmering i skolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Knäredsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Genevadsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Ahlaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Veingeskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Grundlärarutbildningarna
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Utveckling och lärande
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Presentationens avskrift:

Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering - Första grundskolan i Sverige med robotprogrammering

Språkskolan Grundskola från förskoleklass till årskurs 9 Förskola med 6 avdelningar Fritidshem

Våra profilspråk

Elevens val från år 7 Mandarin eller ryska Konversationsengelska Mediekommunikation Programmering

Bakgrund Behov av kompetenser Förändrade läroplaner, från hösten 2018 ”Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att använda digital teknik.”

Syfte och mål Ökade kunskaper hos våra elever i programmering Visa på framtidsyrken, högintressanta arbeten finns i industrin Leverera tekniskt kunniga och intresserade elever till gymnasiet. Samarbeta med lokala näringslivet, för att koppla undervisningen till användning av kunskaperna i verkligheten.

Metod/Genomförande Robotprogrammering som tillval i högstadiet Programmering i ordinarie undervisning Fortbildning för all pedagogisk personal Digitaliserade och interaktiva läromedel Tid till personal för att eget lärande och i arbetslagen Tekniksatsning (Smartboards, lärplattor, bärbara datorer till alla elever fr.o.m. åk 6) Samarbete med gymnasium och högskola Samarbete med näringslivet och industrin