Ett ”lyckat” projekt som misslyckades

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Grundtankar dokumenthantering
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Ett arbete med att etablera
Göteborgs universitet förnyas
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Dokument- och ärendehantering
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Projekt och Arkitektur
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
E-arkiv.
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Inköp med Librisposter
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
R7Arkiv - Regional samverkan om elektroniskt långtidsarkiv Landstingen i: Dalarna Gävleborg Sörmland Värmland Västmanland Uppsala Örebro.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Samarbetsytor i Aurora
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Avvikelsehantering Vad blir nytt i MedControl?
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Införande av Platina på Kustbevakningen
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Utrullning av Nyps november.
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
ArtDatabanken Till styrmodell .
I offentlighetens tjänst
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
Lotsteamet som funktion och dess framtid
Information till verksamhetschefer
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Ett ”lyckat” projekt som misslyckades Ida Rosengren, verksamhetsutvecklare Anna Winckler, verksamhetsutvecklare Hans Alfredson, vicechef Chalmers verksamhetsstöd

Projektidé Effektmål Projektmål Projektet ska bidra till effektivare mötes- och dokumenthantering genom att installera ett antal av de moduler som köptes in i samband med köpet av Chalmers 360, och implementera olika delar av användningen på några pilotverksamheter. Effektmål Projektmål Effektmål 1: Minska dubbelarbete och skapa en effektiv ärendehantering för Besluts- och remisshantering inom 2 grupper Rekryteringsprocessen Inköpsprocessen Effektmål 1: Minska dubbelarbete och skapa en effektiv ärendehantering för Besluts- och remisshantering inom 2 grupper Rekryteringsprocessen Inköpsprocessen installera, testa och lämna till drift mötesmodulen och e-workermodulerna i två utvalda grupperingar installera, testa och lämna till drift mötesmodulen och e-workermodulerna i två utvalda grupperingar ta fram och implementera (utbilda i) rutin för hur handläggare använder notifiering via Chalmers 360 Effektmål 2: Minska mängden pappersutskrifter och säkerställa att Chalmers 360 blir det primära systemet för eftersökning och lagring av fastställda dokument (allmänna handlingar) på Chalmers. Effektmål 2: Minska mängden pappersutskrifter och säkerställa att Chalmers 360 blir det primära systemet för eftersökning och lagring av fastställda dokument (allmänna handlingar) på Chalmers. införa automatisk överföring av uppgifter och dokument från två pilotsystem (ReachMe inom rekryteringsprocessen och TendSign inom processen att hantera inköp) till Chalmers 360 för eftersökning och arkivering. införa automatisk överföring av uppgifter och dokument från två pilotsystem (ReachMe inom rekryteringsprocessen och TendSign inom processen att hantera inköp) till Chalmers 360 för eftersökning och arkivering. Effektmål 3: Säkerställa att notifiering av beslut sker. Göra det lättare att följa upp att beslut verkligen verkställs och implementeras. Effektmål 3: Säkerställa att notifiering av beslut sker. Göra det lättare att följa upp att beslut verkligen verkställs och implementeras. implementera användning av Chalmers 360 och mötesmodulen för att hantera ärenden i rektors beslutsmöte. implementera användning av Chalmers 360 och mötesmodulen för att hantera ärenden i rektors beslutsmöte. Hasse: Projektet Effektiv mötes- och dokumenthantering Projektets projektidé – vad var tanken med projektet? Klick: Den effektivare mötes- och dokumenthanteringen definierades så här – effektmålen a) effektivare ärendehantering för olika grupper och processer b) minska pappersåtgången c) öka kvaliteten och användningen av C360 (notifieringen och arkivering/diarieföring) Klick - Projektet skulle bidra till dessa effekter genom att – projektmålen a) Driftsätta mötesmodulen b) Implementera användning av den c) Implementera användning av funktion i C360 för uppföljning d) Ta fram och implementera automatisk överföring av uppgifter mellan rekryteringssystem och C360 (arkiv/diairesystem) Hur gick det då? Klick – visa hur det gick med projektmålen. Typ hälften. I alla fall ett halvlyckat projekt… Klick – visa hur det gick med effektmålen. Kommentera att ETT av effektmålen kan anses ha blivit uppfyllt. ETT. Och det hade inte med mötesmodulen att göra. Hur kunde det bli så här?

Projektets genomförande Revisionsrapport: Bättre uppföljning av beslut och effekter It-stöd behövs Inledande utredning Projektets genomförande Implementering Verktyg fanns redan på plats: Ida Klick: Internrevisionsrapporten – rekommenderade IT-stöd för att underlätta uppföljning av beslut etc. Klick: Vi hade redan ett verktyg på plats som vi ville använda. Klick Inledande utredning – fel fokus Ingen systematik i våra förstudier 360 hade valts på andra lärosäten – vi utgick från hur verktyget användes på andra ställen Chalmers och berörda verksamheters behov var inte i centrum Anna: Projektets genomförande Svårigheterna att införa det arbetssätt som behövdes för att kunna använda verktyget underskattades Användarna hade inget upplevt behov Klick-klick vågen – insikt och omtag Trots omtag och insikt om att effektmålen inte skulle uppnås fick projektet OK att fortsätta Hasse: Implementeringen Dåliga projektöverlämningsrutiner: saknades förberedelse i förvaltningen att ta emot – både system, rutiner och utveckling/användning, ingen kände sig som ägare Tydligare ansvar idag för rollen effekthemtagningsansvarig Fanns inte förutsättningar att hämta hem de önskade effekterna f.a pga de underskattade svårigheterna att införa nödvändiga arbetssätt – de kvarstod ju även om projektet avslutades. Vi hade 360 – ville använda det ”letade” argument för varför det var bra

Sensmoral För att lyckas hela vägen måste berörd verksamhet VILJA alt. inse nödvändigheten. Behovsinventering går inte att hoppa över! Var inte rädd för att avsluta om inte målen kan uppnås. Befintlig mötesmodul 2 års projektkostnader Ingen effektivisering 2 personer använder… Befintlig mötesmodul Ingen använder Alla tre gemensamt 2018-12-30 Chalmers