utbildning på forskarnivå Fall 2 – Läser mot licentiatexamen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FORSKARSTUDENTER I LADOK. FUNKTIONER I LADOK Studentuppgifter allmänna •SA90 – Antagning till ämne på forskarnivå •SA91 – Forskarstuderandes handledare.
Advertisements

Målseminarium för studieplan Användarscenarier Daniel Erlandsson
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
R ESULTAT ALTERNATIVA VÄGAR ATT RAPPORTERA RESULTAT PÅ.
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
R ESULTAT R ESULTATNOTERINGAR. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat.
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN NUAK den 21 september 2015 Katja Taavo, Catherine Zetterqvist.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN Informationsdagen den 4 juni 2015 Ladok3-projektet, Katja Taavo.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
R ESULTAT R ESULTATNOTERINGAR. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Om lathunden Syftet med lathunden
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Demonstration av version A
Programhantering - studieplan
Resultat Resultatnoteringar
Forskarnivån i nya Ladok
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Hantera studenter på program med inriktning
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Lathund-Ladok-97-Bevis och tillgodoräknande
Forskarnivån i nya Ladok
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Lathund-Ladok-84-Utbildning på forskarnivå
Kommunikationsavdelningen Studerandeavdelningen Oktober 2018
Handhavandeguide-Ladok Kursbevis
Lathund: Resultatrapportering, examen, utdata och uppföljning på forskarnivå Innevarande version vid senaste uppdatering:1.3.0 Mer information om Ladok.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Supportstuga inför terminsstart
Handhavandeguide-Ladok Tillgodoräknande
Utbytesstudier i nya ladok
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Mer information om Ladok
Forskarnivån i nya Ladok
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Utbytesstudier – Grunder Utresande och Inresande
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Anders Vestin Klara Nordström
Anders Vestin Klara Nordström
Handhavandeguide-Ladok Utdata
Forskarutbildning grunder
Anders Vestin Klara Nordström
Handhavandeguide-Ladok Utbildning på forskarnivå
Mer information om Ladok
Supportstuga inför årsredovisningen
Klara Nordström Anders Vestin
Utbildning på forskarnivå Fall 3 - Läser mot doktorsexamen har tidigare läst mot licentiatexamen vid det egna lärosätet inom samma ämne Anders Vestin.
Stödet för administration för programstudenter via studieplan
Sammanställning av anteckningar i Ladok
Handhavandeguide-Ladok Administrera resultatrapportering
Studier på forskarnivå Fall 1 – Läser mot doktorsexamen
Anders Vestin Klara Nordström
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Mer information om Ladok
Handhavandeguide-Ladok Utbildning på forskarnivå
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Ladok-Lathund Programplanering
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Programtillfällesstruktur! Anta studenter till kurser inom program
Lathund-Ladok Forskarnivå: uppföljning, utdata
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

utbildning på forskarnivå Fall 2 – Läser mot licentiatexamen Anders Vestin 2018-02-22

Förutsättningar Fall 2: Läser mot licentiatexamen Följande fall är ett exempel på hur ett lärosäte kan tillämpa funktionaliteten för utbildning på forskarnivå. Fall 2: Läser mot licentiatexamen

Doktoranden antas till ämne på forskarnivå Licentiatexamen utfärdas Scenario fall 2 Tidslinjen för en doktorands utbildning. Ett förväntat deltagande dokumenteras i Ladok och doktoranden påbörjar sin utbildning. 0 hp 30 hp 60 hp 90 hp 120 hp Doktoranden antas till ämne på forskarnivå Ämnestillfället avses leda till licentiatexamen. Licentiatexamen utfärdas Innehåll i utbildningen läggs in och resultat rapporteras kontinuerligt under utbildningen

Tillämpning Doktorandens studieplan - Läser mot licentiatexamen För doktorander som påbörjar utbildning som avses leda till licentiatexamen skapas ett ämnestillfälle (kurspaketeringstillfälle) med: Strukturen för en doktorands studieplan. Doktorandens studieplan Attributet ’Avses leda till’: ”Licentiatexamen” Ämne på forskarnivå (Kurspaketering) Historia Omfattning: 240 hp Ämnestillfälle (Kurspaketeringstillfälle) Avses leda till: Licentiatexamen Specificerat omfattningsvärde: 120 hp Studieperiod: 2015-07-01 – 2018-06-30 Specificerat omfattningsvärde: Möjligt för de doktorander som läser utifrån detta Ämnestillfälle, att tillfällets omfattning är en annan än Ämnet på forskarnivå. Studieperiod: Befintlig studieperiod kan uppdateras och nya studieperioder kan läggas till. Ny studieplan läggs till för doktoranden på ämnestillfället för ämne på forskarnivå. Innehåll (t.ex. forskningsarbete och kurstillfällen) läggs in i studieplanen. Ta gärna upp detta med specifierat omfattningsvärde på den är bilden. Handlar ju om att det där är möjligt att för de doktorander, som läser utifrån detta ämnestillfälle, att tillfällets omfattning är en annan än forskningsämnet. Finns ärende på att byta benämning på attributet: till ”Annan omfattning för utbildning”

Exempel Ämnestillfälle för doktorand i Ladok Ämne på forskarnivå Ämnestillfälle forskarnivå Studieperiodens omfattning - Som doktoranden förväntas delta i. Och samma kommentar här, att ”higlighta” Specifierat omfattningsvärde OBS – inte periodens högskolepoäng. När det gäller Karins kommentar i bild 5 som jag förstår betyder att det ska framgå av bilden att det specificerade omfattningsvärdet är 120 hp. Den informationen syns inte nu. för licentiatstudier så skiljer sig omfattningen som tillfället avser från den omfattning som ämnet har.I fall 3-5 ska specificerat omfattningsvärde inte anges eftersom det avser doktorandstudier (vilket ju är 240 hp), men studieperiodens omfattning ska anges som 120 eftersom det bara är den *delen* av tillfället som doktoranden deltar i Attribut ’Avses leda till’ Specificerat omfattningvärde Omfattning på utbildningen – anges i de fall som omfattning på ämnestillfället skiljer sig från omfattningen på ämnet på forskarnivå.

Ämnestillfället är inlagt i studieplanen Skapa Studieplan för doktorand i Ladok Sök upp doktoranden Skapa Ny studieplan Sök upp Kurspaketeringen (Ämne på forskarnivå) Välj Tillfälle (Ämnestillfälle) Ange Tillgängligt från Ange samma som startdatum på valt Tillfälle Välj Senare del = ’Nej’ Ämnestillfället är inlagt i studieplanen

Översiktsbild doktorand i Ladok När innehåll i ämnestillfället är inlagt och doktoranden är registrerad… Översiktsbild doktorand i Ladok Specificerat omfattningsvärde Ämnestillfälle Forskningsarbete Kurs forskarnivå Individuellt åtagande Saknar Utbildningskod