Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
RESULTAT Projekt Tag till vara kompetens! Dec 2009.
Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Case: Helhetslösning för kodning och distribution samt publicering av kortfilmer via Internet Kund: Ungdomsstyrelsen Projekt: Netdays Workhops runt.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
ESAC  European Surveillance of Antimicrobial Consumption  eller via länk från
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Systembolagets försök med hemleverans av alkoholdrycker - en utvärdering Mats Ramstedt1 & Thor Norström2 STAD 1Stockholm förebygger Alkohol- och.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Strategi för användning av den sociala webben i Ingå bibliotek Barbro Nystedt Raija Selén
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Nya förutsättningar för lärande
Välkommen till ESF:s seminarium
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Kommunikation OL108A.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Teoretisk referensram
Upplägget av delkursen massmedia:
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Kajsa Hartig Nordiska museet
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Best Practice i sociala medier
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Hållbarhet och spelansvar
Ungdomarnas medieanvändning
Sociala medier & högskoleutbildning
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
COMPARE: diskussionsyta för experter
Digital plattform Delaktig kommunikation
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Unga och media ur ett genusperspektiv
Sala kommun och de sociala medierna
Ale Kommuns avtal NE.se.
Har du som förälder koll?
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Syftet meden central Kundservice Effektivare kundkontakter
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Spel i framtiden – utmaningar
Forskningsrådet Formas
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Spelansvar – företagens och spelarnas perspektiv
Presentationens avskrift:

Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning Johan Svensson (Matilda Hellman, Mikaela Lindeman, Eva Samuelsson, Kristina Sundkvist) Svenska spel, Stockholm 8 oktober, 2018 Säg vad disposition är: dvs för en bakgrund till projektet sedan mer specifikt om projektet

Tidplan Kartläggning genomförd sommaren 2018 Analys av visst material klart under vintern 2018/19 Delresultat vår 2019 Ny datainsamling 2019 Projektet avslutas under 2020 Projektet finansierat av Svenska Spel och Forte

Bakgrund Online Marketing of Gambling (OMG) Online Marketing of Alcohol (OMA) Online Marketing of Gambling (OMG) ev Online Marketing of Food (OMF) Samtliga projekt genomförs i samarbete med CEACG1, Helsingfors universitet 1, Centre for Research on Addiction, Control and Governance

3 skäl till varför sociala medier är intressant (minst)

Källa: Internetstiftelsen Sverige, Svenskarna och internet 2018

I sociala medier: Transformation (individen tar flera roller) från medborgare - > konsument/marknadsförare Marknadsföring -> det socialt accepterade – önskvärda

Sociala media är betydelsefulla arenor för marknadsförare av spel och alkohol: - kostnadseffektivt (jämförelsevis) - ökar interaktionen mellan konsument (spelare) och producent (spelbolag) - målgruppsanpassat - mycket snabbt och föränderligt

Exempel: alkohol Fan/följare till @pernillawahlgren? Svensk ”influencer” @ svensk konstnär/kändis Hashtag vinets produktnamn Länk för att beställa vinet

Marknadsföring av spel i sociala medier Syfte/ frågeställningar: Generell kartläggning av vad svenska och internationella spelbolag presenterar på sina sociala mediekanaler.

Syfte/ frågeställningar: Frågeställningar: Vilken typ av marknadsföring sker på spelbolagens hemsidor och sociala mediakanaler (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube)? Hur väl följer spelbolagen: SPERs riktlinjer, AVMSD (EUs Audiovisuella Media direktiv), den förändrade lagstiftningen – speciellt med avseende på minderåriga? Skiljer sig svenska spelbolag mot internationella med avseende på marknadsföring i sociala medier? Sker en förändring över tid? (före resp. efter licensieringen)

Urval Kartläggning Vilka bolag är; -> inriktade på den svenska spelmarknaden (är ”svenskspråkiga”) -> har sociala mediekonton (Twitter, Instagram, Facebook, Youtube) Totalt ca 50 varav knappt hälften är internationella Kartläggningen- bygger på uppgifter från Lotteriinspektion, BOS

Avgränsningar I första hand Organic Reach, d.v.s. marknadsföring som (vad vi vet) är ”gratis” I andra hand mer riktad marknadsföring, d.v.s. riktar sig till de som har konton … framförallt för att försöka fånga/spegla hur måttfullhet/påträngande tolkas

Förändring över tid? Förtjänster med datainsamling på sociala medier: Inlägg finns sparade och ordnade efter tidpunkt Webben: data finns lagrade på olika sajter Preliminära datainsamlingsmånader T1, juni 2017 T2, juni 2018 T3, juni 2019

Analyser av innehållet i inläggen Kodning av innehållet är under utarbetande! ”Ska ej rikta sig mot underåriga” ”Information om spelrelaterade problem och var man kan vända sig för att söka hjälp för dessa problem ska finnas lättillgänglig” ”Marknadsföring ska inte utformas så att den upplevs som påträngande”

Analyser av innehållet i inläggen Annan kodning: Konsument/producent producerat innehåll Konsumentrekommendationer Delningsuppmaningar Konsument - producent interaktion Könsstereotypiskt innehåll Förekomst av kändisar

Validering av kodningen Delphi tekniken C:a 10 tal experter får koda vissa inlägg med avseende på centrala kriterier Tack! johan.svensson@can.se