Stockholmsenkätens syften

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevundersökning i årskurs 9
Advertisements

Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Elevströmmar i Stockholm - grundskola
Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
The Capital of Scandinavia Stockholmsenkäten 2014 Stadsövergripande tidsserier.
21 kommuner har lokala BUS-grupper och fyra håller på att bilda; Nykvarn, Salem, Södertälje och Sigtuna Stockholm stad redovisas separat.
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Ledsagarservice Statistik.
Tolkning av figurerna som visar
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldrastöd PLUS.
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Länsrapport Värmland Årskurs 9
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Presentationens avskrift:

Stockholmsenkäten 2014 Temarapport – Brott och utsatthet för brott Grundskolan årskurs 9

Stockholmsenkätens syften Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteende förändras över tid Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om normbrytande beteenden Underlag för forskning och utveckling samt att fördela resurser för förebyggande insatser Mobilisera elever, skolpersonal och föräldrar i det förebyggande arbetet 2018-12-26

Undersökningens genomförande Enkät till grundskolans år 9 och gymnasiets år 2 Enkäten innehåller ca 350 frågor/delfrågor Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren Besvarades under våren 2014 efter sportlovet 16 länskommuner genomför undersökningen tillsammans med Stockholm 2018-12-26

Resultatredovisning Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet om brott och utsatthet för brott. Resultaten presenteras redovisat per stadsdelsområde och uppdelat på pojkar och flickor. I diagrammen redovisas en total som utgörs av samtliga elever som bor i Stockholms stad. Uppgifterna som redovisas i diagrammen baseras på samtliga svarande elever om inget annat anges. Index De index som presenteras i rapporten är beräkningar som baseras på en eller flera frågor i enkäten. Indexvärdet kan variera mellan 0 och 100 där 0 alltid står för lägsta möjliga värde och 100 för det högsta möjliga värdet på frågan. Observera att höga indexvärden både kan innebära någonting positivt eller negativt beroende på vad indexet mäter. Ett exempel är att ju högre indexvärde på god psykisk hälsa desto bättre medan ju högre indexvärde på låg konventionell moral desto sämre. Diagramrubrikernas formulering är vägledande vid tolkning av resultatet. 2018-12-26

Antal svarande i årskursen   Pojkar Flickor Rinkeby-Kista 129 Spånga-Tensta 137 174 Hässelby-Vällingby 274 237 Bromma 282 228 Kungsholmen 80 87 Norrmalm 104 90 Östermalm 128 125 Södermalm 255 223 Enskede-Årsta-Vantör 198 233 Skarpnäck 95 103 Farsta 116 Älvsjö 93 81 Hägersten-Liljeholmen 163 149 Skärholmen 118 124 Stockholm (stadsdel ej angiven) 132 Hela staden årskurs 9 2304 2216 2018-12-26

Brott 2018-12-26

Elever som snattat de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som tjuvåkt på tunnelbanan eller pendeltåget de senaste 12 månandena 2018-12-26

Elever som stulit en cykel de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som använt annans/falsk legitimation de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som klottrat/gjort olaglig graffiti de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som smitit från betalning (t. ex Elever som smitit från betalning (t.ex. bio, kafé) de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som med avsikt förstört saker som inte var deras de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som tagit pengar hemma som inte var deras de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som burit vapen de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som köpt något som de vet var stulet de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som tvingat någon att ge dem pengar, mobiltelefon eller något annat värdefullt de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som stulit en moped eller motorcykel de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som gjort inbrott i bil, affär, kiosk eller annan byggnad de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som med avsikt slagit någon så de tror/vet att han/hon behövde sjukvård de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som begått ett allvarligt egendomsbrott de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som stulit en bil de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Polis 2018-12-26

Elever som någon gång åkt fast för polisen 2018-12-26

Utsatthet 2018-12-26

Elever som känt sig allvarligt hotade de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som blivit rånade de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som blivit bestulna de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som blivit misshandlade de senaste 12 månaderna 2018-12-26

Elever som uppger att de flesta kamrater begår allvarliga brott 2018-12-26

Trygghet 2018-12-26

Elever som känner sig ganska eller mycket trygga om de går ut ensam sent en kväll i området 2018-12-26

Grad av ordningsproblem i bostadsområdet – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde 2018-12-26

Grad av informell social kontroll i bostadsområdet – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde 2018-12-26