Delprojekt 3 - Ämnesintegration

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi ska ta oss genom ett gårdsbesök Vi ska göra det med hjälp av Säkert Bondförnufts nya Handlingsplan Torsten Ivarsson Skyddsingenjör, handledare i Säkert.
Advertisements

Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan man när man är klar?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Formativt lärande.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Information om ekonomiskt bistånd
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Skyddsombud i Vision
Systematisk uppföljning
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Enkät i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Enkät i gymnasieskolan
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Delprojekt 3 - Ämnesintegration Yrkeskompassen Delprojekt 3 - Ämnesintegration

Förutsättningar Mål ÅK1   Arbetsmiljö

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Koppling mot APL   Arbetsmiljö Koppling mot APL Undersöka arbetsplatsens fysiska och psykosociala arbetsmiljö

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Koppling mot skola/teori   Arbetsmiljö Koppling mot skola/teori 1) Läroplansmål 2) Kursmål 1) Skolverkets styrdokument 2) Vilka centrala innehåll kan kurser delta med. Lärargruppen skriver vad som ska ingå.

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Deltagande   Arbetsmiljö Deltagande 1) All personal deltar och alla elever 2) Schemabrytande 1) GG-lärare, Yrkeslärare, Elevhälsa, Koordinatorer. De i personalen som har speciella kunskaper i området föreläser, om tex Ljud och buller, Ergonomi, Kemikalier, Elsäkerhet, Djurhållning, mm. Arbetsmiljölagen. 2) All berörd personal finns tillgängliga och hjälper åt på olika sätt. Schemaläggning och bemanning av salar, hjälp till eleverna, etc.

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Arbetsmetod   Arbetsmiljö Arbetsmetod Undersökande, praktiskt arbete Eleverna får med sig uppgifter som de ska genomföra ute på sin APL, intervju av handledare, fotografering av hjälpmedel, filmning av praktiskt arbete, kontroll av skyddsutrustning.

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Redovisning   Arbetsmiljö Redovisning 1) Sprida information, inom yrket och till andra yrken 2) Visa på skillnader, både inom yrket och med andra yrken 3) Skola/teori och APL-koppling 4) Reflektion 5) Återkoppling till APL-plats 1) Powerpoint redovisas muntligt inför blandade grupper från flera olika yrken 2) Eleverna inom samma yrke kan jämföra med sina egna arbetsplatser. Eleverna från andra yrken får insyn och förståelse hur deras klasskamrater har det på sina arbetsplatser. 3) Vilka kurser kan dra nytta av arbetet och redovisningen? Koppling mot kursmål och kunskapskrav, gäller både GG och KAR! 4) Hur har arbetet gått? Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Vad har jag lärt mig på detta? 5) Vad kan arbetsplatsen eventuellt göra på annat sätt?

Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Ramar   Arbetsmiljö Ramar 1) Tidsram med tydlig start- och stopptid 2) Kravspecifikation 3) Uppgifter 4) Samstämmighet bland de inblandade 5) Tydlig ansvarsfördelning 6) Föreläsare/inspiration 7) Happening 1) Arbetet pågår under två veckor efter höstlovet. 2) Lärare går igenom kravspecifikationen av uppgiften och hur den ska redovisas, tex muntlig redovisningsteknik, Powerpoint, manus, vilka audiovisuella hjälpmedel kan nyttjas. 3) Undersök din APL-plats utifrån följande punkter........... 4) All personal är briefad på vad som ska göras, hur det ska göras, och vilka behov som kommer ställas under veckorna. 5) Personalstyrkan blir tilldelad olika ansvarsområden. 6) Bjud in externa föreläsare/inspiratörer ex från Byggnads, Arbetsmiljöverket, livsstilscoach mm. 7) Arbetet inleds med en kick-off där eleverna bjuds på frukost!