Verksamhetsberättelse (T3) 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Advertisements

Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Öppna jämförelser Stöd till personer med funktionsnedsättning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Jämförelseprojektet Treårigt nationellt projekt, Sveriges kommuner och landsting, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) Finansdepartementet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
1. Erbjuder enheten fler än en maträtt vid huvudmåltider? Nätverk Bohuslän Lysekil Två maträtter erbjuds fr.o.m. september 2009 Munkedal Nej Orust Nej.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Äldrenämnden Bokslut 2015 Måluppfyllelse, nämndens tre viktigaste mål Äldre i Linköpings kommun ska känna sig trygga med att stöd och hjälp finns att.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013 Vård- och omsorgsboende Sabbatsbergsbyns äldreboende.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
KKiK – Kommunens kvalitet i korthet
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bostäder anpassade för äldre?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultat från brukarundersökning – Äldreboende Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultat i fokus - en fördjupad målstyrning?
KPR april 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Verksamhetsberättelse (T3) 2017 Hur gick det? Uppföljning av verksamhetsplan & budget Verksamhetsberättelse (T3) 2017 Vård- och omsorgsnämnden

Definitioner Begrepp Definition Mål Förtydligar inriktningen. Viktiga för utvecklingen. Kompletterar och specificerar kommunfullmäktiges mål Strategier Beskriver olika vägar eller prioriteringar för att nå målet Resultatmätning Mått som förtydligar vad som ska mätas för att bedöma måluppfyllelse Aktivitet Beskriver vad som konkret ska utföras Nämnden beslutar om mål och strategier inom perspektivet Kund o samhälle. På enhetsnivå formuleras aktiviteter som även följs upp.

Uppföljning av mål, resultatmätning och aktiviteter Grön : Målet kommer att uppfyllas/är uppfyllt Gul: Målet kommer delvis att uppfyllas/är delvis uppfyllt Röd: Målet kommer ej att uppfyllas/är ej uppfyllt 2 2

46 838 st besök på träffpunkterna Vård- och omsorgsnämndens verksamhet ska präglas av ett hälsofrämjande förhållningssätt ”Äta tillsammans” samarbete med AMA och Volontärstorget Träffpunkterna/caféer och anhörigstöd Konstvisningar för personer med demenssjukdom Besök på Grön Arena gårdar Förbättring för frågan är du med på någon motionsaktivitet 46 838 st besök på träffpunkterna Statistik visar att träffpunktsverksamhet/cafeerna är välbesökta och att anhörigstödet har kontakt med många anhöriga.

Ändrad enkät för brukarundersökning LSS Resultatmätning Nya

Bild lånad av Skövde Nyheter

Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda särskilda boendeformer och stöd som tillgodoser målgruppernas behov SENSIM flyttat till Nyeport Ny gruppbostad Sörgårdsgatan i Trädgårdsstaden. Planering Aspö Omställning till trygghetsbostäder och fler lägenheter för personer med demenssjukdom Extra korttidsplatser SENSIM är ett förebyggande stöd för personer som inte vill söka insatser inom LSS men som har behov av med att exempelvis skriva CV eller få en praktikplats. Samverkan med andra myndigheter. Antal personer som önskar stöd ökar konstant Målet bedöms bli delvis uppfyllt för några av målvärdena i resultatmätningen är svåra att nå.

Bild lånad av SLA

Den enskilde ska uppleva trygghet och valfrihet samt känna sig nöjd med delaktigheten i sin vård och omsorg för att därigenom uppnå välbefinnande - ÄLDREOMSORG

Lånad av SLA

Den enskilde ska uppleva trygghet och valfrihet samt känna sig nöjd med delaktigheten i sin vård och omsorg för att därigenom uppnå välbefinnande - FUNKTIONSNEDSÄTTNING Värdegrundsarbetet fortsätter Arbeta vidare med trygghet och delaktighet Genomförandeplan (social dokumentation)

KKIK – Kommunens kvalitet i korthet Ett verktyg för jämförelse av kvalitet och effektivitet mellan kommuner. 40-tal nyckeltal fördelade på 5 områden: Tillgänglighet Trygghet Delaktighet och information Effektivitet Samhällsutveckling

KKIK resultat – relativ jämförelse riket 25% 50% Bästa: 38% (14) Mittersta: 54% (20) Sämsta: 8% (3)

Effektivitet Titel 2015 2016 2017 Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel (%) av maxpoäng 60 59 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre erbjuds daglig utevistelse, andel (%) 67 84 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre erbjuds tid utifrån sina egna önskemål dagligen, andel (%) 7 8 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre har möjlighet att välja alternativ rätt vid huvudmål, andel (%) Boendeplatser i särskilt boende där den äldre har möjlighet till internetuppkoppling i det egna rummet/lägenheten, 58 52 36 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre kan påverka tv-kanaler utöver basutbudet i den egna lgh, andel (%) 43 41 42 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre kan påverka tv-kanaler utöver basutbudet i gemensamhetslokal 14 17 26 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre serveras kvälls/nattmål, andel (%) 71 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre själv kan välja tid för nattvila, andel (%) 100 Boendeplatser i särskilt boende där den äldre själv kan välja tid för uppstigning på morgonen, andel (%) Boendeplatser i särskilt boende som erbjuder minst en organiserad och gemensam aktivitet per dag under helgen, Boendeplatser i särskilt boende som erbjuder minst två organiserade och gemensamma aktiviteter under vardagar, 78 83 92 Brukare i särskilt boende för äldre som har möjlighet att tala sitt modersmål (inkl. svenska) med sin kontaktman, 99 98 Enheter i särskilt boende där det är möjligt att bli sambo, andel (%)   90

Effektivitet 2015 2016 2017 Kvalitetsaspekter LSS grupp- och serviceboende , andel (%) av maxpoäng 82 84 76 Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där alla på boendet har möjlighet att äta huvudmålet tillsammans minst en gång per vecka, 77 100 88 Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende ges möjlighet att vara ute på aktiviteter som kräver personalstöd efter kl 21, en gång/månad, andel (%) 96 Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende har möjlighet att planera matsedel, handla livsmedel mm, andel (%) Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende har möjlighet till internetuppkoppling i det egna rummet/lägenheten, andel (%) 70 56 60 Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende har möjlighet till så många individuellt anpassade aktiviteter i veckan som hen önskar, andel (%)   Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende har tillgång till egen brevlåda som posten levererar till, andel (%) 98 95 94 Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende kan bestämma över vilken mat (huvudmålet) som serveras, andel (%) Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där den boende kan ta emot gäster alla kvällar efter kl. 21.00, andel (%) Boendeplatser enl. LSS § 9.9 där hot eller våld mot brukare inte förekommit på boendet under de sex senaste månaderna, 54 53 64 Enheter enl. LSS § 9.9 där det är möjligt att bli sambo, andel (%) 43 37

Effektivitet 2015 2016 2017 Omsorgs- och serviceutbud hemtjänst äldreomsorg, andel (%) av maxpoäng 64 67 73 Hemtjänsttagaren erbjuds att välja man eller kvinna för personlig hygien, (Ja=1/ Nej=0) Hemtjänsttagaren erbjuds att välja tid för insats, (Ja=1/ Nej=0) 1 Hemtjänsttagaren erbjuds dagligvaruinköp, (>En gång/vecka=3/ En gång/vecka=2/ <En gång/vecka=1/ Ingår inte=0) 2 Hemtjänsttagaren erbjuds dusch två gånger eller mer per vecka, (Ja=1/ Nej=0) Hemtjänsttagaren erbjuds enklare matlagning i bostaden, (Ja=1, Nej=0) Hemtjänsttagaren erbjuds ledsagarservice, (>En gång/månad=3/ En gång/månad=2/ <En gång/månad=1 / Ingår inte=0) 3 Hemtjänsttagaren erbjuds möjligheten att följa med vid dagligvaruinköp, (Ja=1/ Nej=0) Hemtjänsttagaren erbjuds promenader, (>En gång/vecka=3/ En gång/vecka=2/ <En gång/vecka=1/ Ingår inte=0) Hemtjänsttagaren erbjuds städning, frekvens (En gång i veckan=3/ Varannan vecka=2/ Var tredje vecka eller mer sällan=1) Hemtjänsttagaren erbjuds städning, omfattning (>Två r.o.k.=3/ Två r.o.k.=2/ Ett r.o.k.=1) Hemtjänsttagaren erbjuds tvätt, frekvens (En gång i veckan=3/ Varannan vecka=2/ Var tredje vecka eller mer sällan=1) Hemtjänsttagaren erbjuds vid behov trygghetsringning/telefonservice, (Ja=1/Nej=0) Hemtjänsttagaren erbjuds välja personal som talar hemtjänsttagarens språk, (Ja=1/ Nej=0) Invånare 65+ erbjuds service som t.ex. gräsklippning, snöskottning eller fixartjänst, (Ja=2/ Någon=1/ Ingen=0) Invånare 65+ erbjuds social dagverksamhet, (Vardag+helg=2/ Vardag=1/ Ingår inte=0) Invånare 65+ med demenssjukdom erbjuds biståndsbedömd dagverksamhet vid behov, (Vardag+helg=2/ Vardag=1/ Ingår inte=0) Invånare 65+ med syn- och hörselskada erbjuds stöd och rådgivning vid behov, (Ja=1/ Nej=0)

Effektivitet och tillgänglighet Område Titel 2015 2016 2017 Effektivitet Kostnad särskilt boende äldreomsorg, kr/brukare 682 829 724 165   Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg - helhetssyn, andel (%) 84 88 Kostnad hemtjänst äldreomsorg, kr/brukare 299 545 278 988 Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - helhetssyn, andel (%) 90 91 93 Tillgänglighet Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde 55 76

Trygghet personalkontinuitet hemtjänst