Information RD2018 Välkomna! Agenda: Intro till Uppföljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beslutsstöd som det borde vara Hypergene för ekonomisk uppföljning
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Träningsuppgift 1 Att registrera pappersremiss Hämta patient A Remiss -> Registrera remiss Remissdatum Det datum remissen skrevs ( för att underlätta övningen.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Hur man använder EasyWorship del 1
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Kom igång med - Disgen Modul 3
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hypergene för ekonomisk uppföljning
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nummer 7 vecka dagar kvar….
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Klassifikation av vårdåtgärder
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hantera kurstillfälle
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Information från NypsCentralen
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Självbetjäningsterminal i primärvården
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Åtgärdswebben.
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Mer information om Ladok
Information RD2018 Välkomna! Agenda: Intro till Uppföljning
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
GDPR General Data Protection Regulation
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Rutiner vårdplan Sårbehandling
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Leverantörsfakturor GAS
Mini info Gasell Version 6 Agenda Nyheter Frågor? Slutord.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Helinventering: Nytt system
Lathund för hantering av kontrakt, externfinansiering, i Public 360°
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Löneskulder i Heroma koncernen Karlstads kommun
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
för dig som attesterar resultat
för dig som attesterar resultat
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Kontinuitetshantering
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

Information RD2018 Välkomna! Agenda: Intro till Uppföljning Genomgång rapporter Bensträckare Anläggningsregister och korttidsinvesteringar Intrastatuppgifter Medfinansiering

Uppföljning Hur kommer jag igång? ”Rapporterna” finns under varje delsystem och sedan samlat under uppföljning. Som i sin tur är uppdelat i Frågor & Analys (borrbara) samt Rapporter (fasta, utskriftsvänliga pdf’er)

Rapporter Valmöjligheter

Anläggningstillgångar Anläggningsregister innehåller endast anläggningstillgångar Anläggningsregistret hanteras av AR-gruppen Spegel av anläggningsregistret i ett värderegister som visas i Uppföljning och som alla ekonomiadministratörer har tillgång till. Värderegister = ett register som det går att bygga bilder för komplettering av information och för utsökning. Du hittar det i Uppföljning > Frågor & analys > Anläggningstillgångar Registret kommer att användas vid inventering DEMO

Spegel av anläggningsregistret

Korttidsinvesteringar Korttidsinvesteringarna har flyttats från anläggningsregistret till ett eget register för enklare underhåll. Posterna från gamla Raindance är ännu inte inlästa. Vi återkommer så snart det är klart. När en faktura/bokföringsorder attesteras, som innehåller kontering på konto 56110, 56130 eller 56140, överförs varje natt poster till ett värderegistret för kortidsinvesteringar. Värderegister = ett register som det går att bygga bilder för komplettering av information och för utsökning.

Korttidsinvesteringar Registret kommer att användas vid inventering Observera att alla konteringar som innehåller konto 56110, 56130 eller 56140 skapar poster i registret, även kreditfakturor. Färre uppgifter behöver kompletteras i värderegister än anläggningsregistret. Registret är öppet för alla ekonomiadministratörer och öppnar tillsammans med modulen Uppföljning.

Korttidsinvesteringar Uppdatera registret löpande med minst objektets placering Det går att bifoga dokument till registrets poster samt att exportera från och importera till Excel Registret består av två delar, en för korttidsinvesteringar och en för övriga stöldbegärliga inventarier (under 5000 kr) Du hittar det i Uppföljning > Frågor & analys > Anläggningstillgångar DEMO

Register för korttidsinvesteringar Två delar, flik 1 från konto 56110, 56130 eller 56140 och flik 2 skapas manuellt

Intrastatredovisning Varje månad måste UU redovisa Intrastat på varuinköp från annat EU-land. Redovisning sker bla med hjälp av att fakturans tabeller Vara, Vikt och Kvant fyllts i med olika koder. Koden X ifylls i tabellerna med automatik vid fakturaimporten på fakturor inom EU och den ska ändras till rätt kod av institutionen/motsv. Om det avser varuinköp ska X-koden ändras till de rätta. Om fakturan avser inköp av tjänst ska X-koden ändras till kod 0 (noll) Om det är en leverantör utanför EU är koden 0 (noll) förvald och ska inte ändras.

Intrastatredovisning X-koderna ska rättas antingen i samband med att fakturan hanteras elektronisk (granskning, kontering och attestering) dvs när den har status Prel, eller i ett värderegister i Uppföljningen när fakturan har status Def Värderegistret kommer bli tillgängligt för inst i månadsskiftet april/maj X-koderna kan därefter inte längre ändras via Avancerat när fakturan har status Def.

Intrastatredovisning Rättning av X-koderna när fakturan hanteras Koderna för Intrastat (vara, vikt och kvantitet) kan rättas i samband med att leverantörsfakturan hanteras (granskas, konteras och attesteras) dvs på samma sätt som idag. Koderna ändras då via knappen Ändra faktura och kan sökas fram via förstoringsglaset vid Övriga uppgifter när markören står i aktuellt fält.

Intrastatredovisning X-koderna rättas i värderegistret När fakturan har fått status Def förs uppgifter över från fakturan till ett värderegister i Uppföljningen för fortsatt hantering av Intrastat. X-koderna på fakturor med status Def/Hbet kan bara rättas via värderegistret. Kontrollera regelbundet i värderegistret om det finns några X-koder som behöver rättas.

Intrastatredovisning Värderegistret för Intrastat nås via Beslutsstöd – Uppföljning – Frågor & Analys Välj flik LR Dubbelklicka i listan på Registrera Intrastat

Intrastatredovisning 1. Ange den org. enhet du jobbar på och tryck enter (vid fler anges kommatecken i mellan). 2. Ladda om bilden när du har gjort dina urval (el vid ändringar av urval). 3. Spara ditt urval som personlig. Kommer ligga kvar nästa gång du går in i registret.

Intrastatredovisning 1. Kontrollera status. Komplett – ingen åtgärd krävs Ej komplett – X- kod ska rättas 2. Klicka på Ändra för att rätta rader som inte är kompletta

Intrastatredovisning 1. Rätta X-koderna Kod kan sökas fram via Kolumnrubrik när markören står i aktuellt fält 4. Anteckningar kan göras via Pennan (blir då röd) 2a. Klicka på fakturanr för att se fakturabilden 3. Ändra org om X-kod ska rättas av annan org 6. Status ändras till Komplett när X-koder rättats och raden sparats. 5. Ändringar sparas genom Enter eller knappen Spara

Intrastatredovisning 2b. Klicka på PDF-ikonen för att se fakturabilden

Intrastatredovisning X-koderna i bilden Registrera Intrastat Kontrollera regelbundet i värderegistret om det finns några rader med X-koder att rätta så att de blir kompletta. Rader som inte är kompletta kommer ligga kvar i registret tills de blir rättade. Ev kommer en påminnelserutin via mail sättas upp för koder som inte rättas.

Intrastatredovisning Redovisning av till SCB Dagen efter periodstängningen redovisas Intrastat till SCB genom att uppgifter tas ut ur värderegistret. När redovisningen är klar visas inte raden längre i bilden Registrera Intrastat. Fakturans tabeller kommer samtidigt blir uppdaterade med de rättade koderna.

Medfinansiering Tillämpas när finansiären inte ersätter alla indirekta kostnader och lokalkostnader Tidigare gjordes beräkningen utanför Raindance med hjälp av filer som skickats in Nu kommer beräkningen skötas i Raindance med utgångspunkt i faktiska bokförda indirekta kostnader och lokalkostnader

Medfinansiering Flera fördelar med att hantera medfinansiering i systemet Det går att söka på fält som har JA avseende medfin Det går att söka ut finansiär och kontrollera om de projekten som borde ha medfin fått det Utgångspunkten är den faktiska bokföringen, vilket borde medföra mindre fel Rätt bas behöver väljas för att det ska bli rätt

Medfinansiering Baser att välja på: 1PDS Personal, drift och stipendier 2LÖN Lön (inkl LBK) 3PDR Personal och drift 4DRI Drift 5PDA Personal, drift och avskrivningar Viktigt att välja rätt bas Bokförda indirekta kostnader (58600) och lokaler (50109) jämförs med vad finansiären ersätter, mellanskillnad bokförs Om de bokförda indirekta kostnaderna är lägre än vad finansiären ersätter, då bokförs ingen medfinansiering

Medfinansiering - % Om finansiären ersätter via en procentsats. Fältet ”Påläggsprocent” ska inkludera % för både indirekta och lokalkostnader

Medfinansiering - belopp Om finansiären ger ett fast belopp: Omräkning måste göras till en procentsats som inkluderar både indirekta o lokalkostnader Fyll i både ruta för belopp och påläggsprocent 100 000

Medfinansiering – nästa steg Kontrollera att ni fyllt i JA för de projekt som ska ha medfinansiering Kontrollera att rätt bas är vald och att påläggsprocent är ifylld Fyll även i belopp om det är aktuellt

Frågor Tack för idag!