Analys av trafiksäkerhetsläget 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Olycksfall bland barn och ungdomar
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
B (personbil) - olycksstatistik
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Motorcyklisters hastigheter
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Hastighetsmätning, statligt vägnät
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Viktigaste säkerhetsdetaljen
1 Aktuellt från SKL  Personalfrågor  Tema vatten  Transportpolitik och infrastruktur  Gatu- och trafikfrågor  Skrifter på G  Kalendarium
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
1 Polisens övervakning 2010 Bengt Svensson Rikspolisstyrelsen Brottsförebyggande enheten Polisavdelningen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Tommie Vesterlund Ansvarig trygghet och säkerhet Trafiksäkerhet - en ljuv musik?
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Resultat för Mål och mått våren 2015 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2015.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
Hastighets- mätningar Aktörsmätningar hastighet 2011 En ögonblicksbild Uppmätta hastigheter av bussar, taxibilar och lastbilar med logotyp.
Transportmedel vid export 2013
Nystart för nollvisionen
Säkerhetsrapport järnväg
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Jonas Åström Trivector
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Gemensam inriktning för säker gångtrafik 1.0
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Omkomna i samband med fordonsstopp på mötesfri väg,
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Analys av trafiksäkerhetsläget 2012

Omkomna i vägtrafikolyckor 1996-2012, samt nödvändig utveckling till 2020 2012 preliminär data

Antal omkomna fördelade efter trafikantkategori, 1996-2012 * Med bil avses här personbil, lastbil och buss

Prognostiserat antal allvarligt skadade 2007-2012 samt nödvändig utveckling fram till år 2020 (inkl./exkl. gående som fallit i vägmiljön) 2012 preliminär data

Antal/andel allvarligt skadade (≥1 % /(≥10 %) fördelade efter färdsätt 2012 Källa: STRADA-sjukvård

Antal svårt skadade (inskrivna på sjukhus minst 1 dygn) fördelade efter färdsätt 1998-2011 Källa: PAR, Socialstyrelsen

Internationell utveckling Källa: CARE

Trafikarbetets storlek 1996-2012 Källa: Trafikanalys och VTI

Uppföljning av tillståndsmål - indikatorer Utgångs-läge Nuläge 2012 Mål år 2020 Potential färre dödade 1. Hastighet, statligt 43 % 80 % 88 2. Hastighet, kommunalt 52 % 29 3. Nykter trafik 99,71 % 99,90 % 30 4. Bältesanvändning 96 % 99 % 40 5. Hjälmanvändning Cykelhjälm 27 % 70 % 10 - Mopedhjälm NY INDIKATOR 6. Säkra personbilar 20 % 90 7. Säkra mc (ABS) 9 % 8. Säkra statliga vägar 50 % 75 % 62 9. Säkra GCM-passager i tätort - 10. Drift och underhåll på GC-vägar i tätort

Hastighetsefterlevnad, statligt vägnät Källa: Trafikverket

Andel av trafik inom tillåten hastighetsgräns, 2004 och 2012 Källa: Trafikverket

Andel trafik inom gällande hastighetsgräns, fördelat efter hastighetsgräns Källa: Trafikverket

Andel av trafik som kör mer än 30 km/h för fort, fördelat efter hastighetsgräns Källa: Trafikverket

Hastighetsefterlevnad, kommunalt vägnät Källa: NTF och VTI

Andel trafikarbete inom hastighetsgräns på kommunalt vägnät 2012 Källa: NTF och VTI

Andel trafik med nyktra förare, 2007-2012 Källa: RPS och VTI

Andel alkoholpåverkade personbilsförare av alla omkomna personbilsförare Källa: Trafikverket

Bältesanvändning Källa: VTI

Bältesanvändning, per trafikantgrupp Källa: VTI

Andel bältade personbilsförare av alla omkomna personbilsförare Källa: Trafikverket

Cykelhjälmsanvändning, 1996-2012 Källa: VTI

Cykelhjälmsanvändning, per observationsplats Källa: VTI

Fördelning över cyklisternas skador (en cyklist kan ha flera skador), efter grad av invaliditet Källa: Transportstyrelsen

Mopedhjälmsanvändning Källa: VTI

Hjälmanvändning bland dödade mopedister, 2004-2012 Källa: Trafikverket

Säkra personbilar Källa: Bil Sweden, SCB, Trafikverket

Säkra personbilar, forts. Källa: Bil Sweden, Trafikverket

Säkra mc (ABS) Källa: SCB, Trafikverket

Säkra statliga vägar Källa: Trafikverket

Säkra kommunala gator Säkra GCM-passager i tätort Drift och underhåll på GC-vägar i tätort Källa: Trafikverket

Utveckling indikatorer - sammanfattning Utgångsläge Nuläge 2012 Mål år 2020 1. Hastighet, statligt 43 % 46 % 80 % 2. Hastighet, kommunalt 63 % (2012) 63 % 3. Nykter trafik 99,71 % 99,77 % 99,90 % 4. Bältesanvändning 96 % 98 % 99 % 5. Hjälmanvändning Cykelhjälm 27 % 33 % 70 % - Mopedhjälm 96 % (2012) 96 % 6. Säkra personbilar 20% 46% 7. Säkra mc (ABS) 9 % 28 % 70% 8. Säkra statliga vägar 50 % 71 % 75 % 9. Säkra GCM-passager i tätort - INGEN MÄTNING 10. Drift och underhåll på GC-vägar i tätort Janne