Ångestenheten Psykiatri Nordväst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fotbollsåret 2012 för Oddevolds P02! Träningsfilosofi Spelsätt Negativt Positivt Cuper Sammandrag Lite bilder.
Advertisements

Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ACT ”Acceptance and Commitment Therapy/treatm ent” Mariella González Bonilla ACT Utbildad gruppledare.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Professor emerita i psykiatri vid institutionen för kliniska vetenskaper, sjukhus.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
SLUTSATSER: Missbruk beständigt över tid Behandling förutspådde inte förbättring Psykiatrisk sjukdom kom före missbruk Tung social & psykiatrisk situation.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Psykologisk och psykosocial behandling för ungdomar (12-18 år) Sven-Eric Alborn Leg.Psykolog, leg Psykoterapeut Utvecklingsledare Beroende Psykiatriförvaltningen.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Människokännedom.
Varför läser ni religionskunskap?
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Steg för livet
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Information till alla regionens medarbetare
Hälsofrämjande arbete
Fysiskt tvång - fasthållningar
Alsike IF - Presentationsmall
Om grupper/team & grupprocesser
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Rehabiliteringscentrum
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Mensutmaningen.se MENS a.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kurs mindfulness Studenthälsan
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Led- och muskelmottagning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ta hand om dig själv.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Depression ÄNDRA DENNA SIDFOT VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst KBT mot trichotillomani och dermatillomani – en behandlingsstudie vid Ångestenheten, Psykiatri Nordväst i samarbete med Rucklab

Trichotillomani DSM-V Kriterier 2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst Trichotillomani DSM-V Kriterier Drar vid upprepade tillfällen loss hårstrån i en sådan utsträckning att det leder till synlig hårförlust. Upprepade försök att minska eller upphöra med att dra loss hår. Beteendet orsakar kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden. Beteendet kan inte tillskrivas något annat medicinskt tillstånd (t ex hudsjukdom). Beteendet förklaras inte bättre med symtom på ngn annan form av psykisk ohälsa (t ex försök att hantera en inbillad defekt eller brist i utseendet vid dysmorfofobi).

Dermatillomani DSM-V Kriterier 2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst Dermatillomani DSM-V Kriterier River vid upprepade tillfällen loss hudbitar i en sådan utsträckning att det leder till skador i huden. Upprepade försök att minska eller upphöra med att dra loss hår. Beteendet orsakar kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden. Beteendet kan inte tillskrivas fysiologiska effekter av någon substans (t ex kokain) eller något annat medicinskt tillstånd (t ex skabb). Beteendet förklaras inte bättre med symtom på ngn annan form av psykisk ohälsa (t ex vanföreställningar eller taktil hallucinos vid psykossjukdom, försök att hantera en inbillad defekt eller brist i utseendet vid dysmorfofobi, stereotypier vid rörelsestyreotopier eller självskadebeteende utan suicidavsikt).

Om TTM och DTM Trichotillomani Dermatillomani Förekomst: 1-2% Verkar förekomma i alla länder och kulturer Mkt vanligare bland kvinnor, 10:1 Debutålder: 13 år Kroniskt tillstånd Andra problem (ångest, depression, andra repetitiva beteenden) Förekomst: 1,4% Verkar förekomma i alla länder och kulturer Mkt vanligare bland kvinnor, 3/4 Debut: oftast i smb pubertet Kroniskt tillstånd Andra problem (ångest, depression, andra repetitiva beteenden)

2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst Två typer av plockande Ofokuserat (automatiskt) plockande - en motoriskt vana som vanligtvis sker omedvetet (Ca 30%) Fokuserat plockande - ett medvetet beteende med syftet att undvika eller förändra jobbiga tankar, känslor eller impulser att plocka

Plockandets onda cirkel – negativt förstärkt beteende 2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst Plockandets onda cirkel – negativt förstärkt beteende Långsiktig konsekvens Går miste om erfarenhet av att impulsen kan hanteras Impuls att plocka --- Negativ tanke/känsla Kortsiktig konsekvens Obehag/spänning försvinner, känner lättnad Belåtenhet över att ha rensat bort ngt man inte ville ha Distraktion från negativ tanke/känsla Känsla Obehag/spänning Långsiktig konsekvens Ägnar tid och energi åt plockande istället för att ”leva” Problembeteende Plockar hud/hår Långsiktig konsekvens Skador på hud och/eller hår

Plockandets onda cirkel - positivt förstärkt beteende 2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst Plockandets onda cirkel - positivt förstärkt beteende Långsiktig konsekvens Går miste om erfarenhet av att suget att plocka kan hanteras Impuls att plocka Kortsiktig konsekvens Njutning/lust Känsla Sug Problembeteende Plockar hud/hår Långsiktig konsekvens Ägnar tid och energi åt plockande istället för att ”leva” Långsiktig konsekvens Skador på hud och/eller hår

2018-09-17 Ångestenheten Psykiatri Nordväst TTM and DTM – likheter Repetitivt beteende som syftar till att ta bort hår/hud ofta från utvalda delar av kroppen Väljer ofta ut hår/hud som skiljer sig från övriga vad övriga och åsynen av dessa fungerar som en trigger för beteendet. Vanligt med ritualer före och efter plockandet Plockandet är ofta tidskrävande Kan föregås av en känsla av spänning, vilken följs av lättnad/njutning strax efter plockandet Automatiskt och fokuserat plockande Många uppelever problem med både TTM and DTM

Syfte med behandlingen: Lära sig att få kontroll över plockandet och få det att upphöra Lära sig att hantera impulser att plocka

Habit Reversal Training (HRT) En teknik som används för att stoppa plockandet Evidensbaserad psykologisk behandling av TTM/DTM ska innehålla HRT Utvecklades redan på 70-talet som en teknik för att bryta problematiska repetitiva beteenden Syftar till att göra dig mer uppmärksam på plockandet och ge dig ett sätt att stoppa det

Habit Reversal Training (HRT) – fyra komponenter Självmonitorering – registrera när plockande sker Öka medvetenhet – träning i att öka medvetenheten om när plockandet sker och vilka situationer som triggar Stimuluskontroll – minska möjligheter för plockande att ske och göra beteendet svårare att utföra Inkompatibelt beteende – lära sig ett alternativt beteende som är fysiskt omöjligt att genomföra samtidigt som plockandet Gruppledaren säger: HRT består av fyra olika delar: Förklara de fyra komponenterna översiktligt utifrån pp-bilden. Vi kommer gå in mer i detalj på hur de olika komponenterna går till senare idag och framförallt nästa session.

Behandlingsupplägg Session 1. Genomgång av gruppregler och upplägg. Om TTM och DTM. Introduktion av Stimuluskontroll och Självmonitorering. Session 2. Genomgång av veckans registreringar. Hur komma åt ofokuserat plockande? Fortsatt arbete med Stimuluskontroll –hur går det till i praktiken? Genomgång av Habit Reversal Training (HRT). Session 3. Genomgång av veckans registreringar. Fortsatt HRT – träna in ett alternativt beteende. Hur komma åt fokuserat plockande? Vilka tankar, känslor och impulser föregår plockande? ACT - hur har kampen mot dessa påverkat mitt liv? Värderingsarbete. Session 4-5. Genomgång av veckans registreringar. Fortsatt HRT. ACT - hur fungerar kontroll? Beteendemässigt åtagande. Session 6-8. Genomgång av veckans registreringar. Fortsatt HRT. ACT - beteendemässigt åtagande. Fusion och defusion av språket. Surfa på impulser. Session 9-10. Genomgång av veckans registreringar. Repetition samt återfallsprevention. ACT - surfa på impulser. Booster 1, 2, 3, 4 och 5. Uppföljning och återfallsprevention. ACT - surfa på impulser.