Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet på sidan två länkar däremot till den nya versionen, Funktionssimulatorn (januari 2018).
Följ med in i en kognitionssimulator Gå till Funktionssimulatorn.
Vad stör du dig på? Vad var mest störande under tiden du befann dig i kognitionssimulatorn? Vilka störande ljud hade med den fysiska miljön, inte med klasskamraterna, att göra? Kände du igen några av de störande momenten från en vanlig skoldag? Vilka då? Hur brukar du reagera och agera när du blir störd?
Var ligger problemet? I kognitionssimulatorn står det till exempel så här: Vad blir skillnaden om man istället skriver så här? Om det finns många störande ljud i klassrummet, om man som elev inte får tydliga instruktioner och tidsramar för en arbetsuppgift eller måste jobba utan pauser så får de flesta av oss svårt att koncentrera sig och bibehålla uppmärksamheten.
Var ligger problemet? I kognitionssimulatorn står det till exempel så här: Vad blir skillnaden om man istället skriver så här? Om det inte finns tillgång till flera olika sätt att läsa texter – till exempel genom att lyssna – får många av oss svårt att arbeta med dem.
Uppdrag: Undersök er skola Att få sin koncentration störd eller att det inte finns alternativa sätt att läsa textmaterial på är två eventuella hinder när vi ska kunskapa. Men också andra saker i lärmiljön kan påverka våra möjligheter att fungera fullt ut i skolan. Nu ska ni i grupper få undersöka er lärmiljö utifrån olika perspektiv: Ljud Visuellt Luft
Undersök ljudmiljön Några av frågorna: Finns det ljuddämpande skärmar på skolan? Används porslin- eller plasttallrikar i skolbespisningen? Är det mjuka eller hårda golv på skolan?
Undersök den visuella miljön Några av frågorna: Finns det ”visuellt buller” i klassrummen? Är klassrummen fria från synintryck från andra delar av skolan? Har fönstren solskydd som går att reglera?
Undersök luftmiljön Några av frågorna: Finns det saker i klassrummen som samlar damm? Används oparfymerad tvål på skolans toaletter? Råder totalt förbud mot nötter?
Förbered en redovisning 1. Sammanställ era resultat och era förslag på förbättringar. 2. Förbered en redovisning enligt något av nedanstående alternativ: Skriftlig inlämning Tvärgruppsredovisning Presentation för klassen. Några alternativ: Gör en kortfilm med mobilkameran Gör en PowerPoint-presentation Berätta muntligt vad ni kommit fram till