ASEK/Samgods-värden IVV 2018-01-11 Joakim Swahn
8 personer Trafikanalyser Samhällsekonomiska analyser, kopplade till transportsektorn Stockholm, Göteborg, Skåne
Analysmetod och samhällsekonomiska kalkylvärden för transportsektorn, ASEK ASEK ska ge rekommendationer angående vilka ekonomiska analysmetoder och kalkylprinciper som bör tillämpas vid samhällsekonomiska analyser av åtgärder inom transportområdet. ASEK ska också rekommendera vilka kalkylvärden som ska användas för samhällsekonomiska analyser och framtagning av trafikprognoser. Trafikverket leder och samordnar arbetet
Inlandssjöfart
Inre vattenvägar (IVV)
Syfte med projektet Det huvudsakliga syftet med projektet var att beräkna samt rekommendera kalkylvärden avseende IVV-fartyg för ASEK och Samgods, vilka så långt som möjligt är korrekta, relevanta och på ett rättvisande sätt återspeglar kostnadsstrukturen för dessa fartyg. Distansberoende kostnader Tidsberoende kostnader Lastnings- och lossningskostnader Lastnings- och lossningstider Positioneringskostnader Operativa hastigheter
Syfte med projektet Det huvudsakliga syftet med projektet var att beräkna samt rekommendera kalkylvärden avseende IVV-fartyg för ASEK och Samgods, vilka så långt som möjligt är korrekta, relevanta och på ett rättvisande sätt återspeglar kostnadsstrukturen för dessa fartyg. Distansberoende kostnader Tidsberoende kostnader Lastnings- och lossningskostnader Lastnings- och lossningstider Positioneringskostnader Operativa hastigheter
Maximal fartygsstorlek i olika slussar kopplade till IVV-vatten i Sverige Längd [m] Bredd [m] Djupgående [m] Vänern och Trollhätte kanal* 87 12,6 4,7 Mälaren via Södertälje – befintlig** 124 (135) 18 (19) 6,5 (6,8) Mälaren via Södertälje - utbyggd 200 25 7,8 Mälaren via Hammarbyslussen*** 110 15 5,5 * Efter särskild prövning av lotsområdet kan fartyg med en större längd över allt än 87 meter, en större bredd än 12,60 meter eller med större djupgående än 4,70 meter få framföras i Trollhätte kanal. ** Ett fartyg kan efter särskilt tillstånd av Sjöfartsverket få framföras i Södertälje kanal enligt de mått som är angivna inom parentes *** Större mått efter särskilt tillstånd av Stockholms hamnkapten
Fartygsklassificering Namn Längd [m] Bredd [m] Djup-gående [m] Max TEU Max_ton, torr bulk [ton] Max_ton flytande bulk [ton] Campine 63 7 2,5 32 800 850 Europe vessel 85 9,5 90 1 350 1 450 Large Rhine 110 11,4 3 200 2 750 3 000 Extended large Rhine 135 3,5 - 4 000 4 350 Large Container vessel 17 500 Two lighter pushing units 172 4 5 500 Coupled formation 185 6 000
Svenska förutsättningar Svenska förutsättningar skiljer sig från europeiska på två huvudsakliga punkter; Lugna vatten, dvs. ej strömmande vatten Tillräckligt djup och bredd i farleder (ingen påverkan av grunt vatten)
Distansberoende kostnader 3 olika angreppssätt Verifiera formel avseende bränsleförbrukning från ”IMO”-fartyg, därefter egna beräkningar m.h.a. denna formel med inköpt fartygsdata från IVR Beräkningar från holländsk konsult (ViPro Management) Särskilda beräkningar från tysk konsult (Planco)
Distansberoende kostnader – Sammanställning olika underlag Sammanställning bränsleförbrukning Planco, 12 km/h [kg/km] Samgods 19 km/h ViPro, 12–15 km/h M4Traffic, 12 km/h, beräknad utifrån data från IVR Campine vessel 3,5 4,0 6,3 Europe vessel 3,9 5,1 7,3 Large Rhine vessel 7,7 9 Extended large Rhine vessel 4,8 9,9 Large Container vessel - Two lighter pushing unit 10,9 12,25 Coupled formation 11,7 25,2
Distansberoende kostnader – Rekommendation till ASEK och Samgods Torrbulk/Container Längd [m] Storlek [dwt] Skattad installerad maskineffekt [kW] Utnyttjad maskin-effekt [kW] Bränsle-förbrukning [kg/km] Distans-beroende kostnad [kr/km] Campine 63 800 381 177 3,5 25,02 Europe 86 1 350 587 235 3,9 28,00 Large Rhine 110 2 750 1054 211 25,15 Extended large Rhine 135 4 000 1435 287 4,8 34,24 Large Container vessel 5 600 1893 379 6,3 45,17 Two lighter pushing units 172 5 500 1865 653 10,9 77,89 Coupled formation 185 6 000 2003 701 11,7 83,68
Tidsberoende kostnader Tre delkomponenter; Personalkostnader Kapitalkostnader Övriga tidsberoende kostnader som försäkring, administration, hjälpmaskiner etc. För personalkostnaderna har svenska lönenivåer och regler gällande arbetstidsuttag inhämtats från huvudsakligen Almega. Uppgifter om bemanning tagits från de regler som gäller för IVV-trafiken på kontinenten. Kapitalkostnaderna har beräknats utifrån data om anskaffningskostnader för nya fartyg samt rekommendationer från ASEK Övriga tidskostnader utifrån intervjuer och rapporter
Tidsberoende kostnader - Personalkostnader Störst andel – viktig post Bemanningskrav -Rehnförordningen 14 h 24 h Arbetstid Antal besättningar – svenska regler skiljer mycket mot tyska och holländska Lönekostnader Tydliga skillnader i olika pålägg för sociala kostnader, skatt, semester Svenska personalkostnader högre jämfört med ”europeiska”
Tidsberoende kostnader - Kapitalkostnader Anskaffningspriser nybyggda fartyg. Uppgifter både från Holland och Tyskland Företagsekonomisk ränta 5 % Avkastningskrav 10 % Avskrivningstid 25 år
Tidsberoende kostnader – Övriga tidsberoende kostnader Förbrukningsvaror, material Underhåll och reparation Försäkring Administration Hjälpmaskiner Torrdockningskostnader Redovisas som ett påslag på Kapitalkostnader 71 % för fartyg 69 % för pråmar
Tidsberoende kostnader – Rekommendation till ASEK och Samgods 14 h Torrbulk/ Container Längd [m] Fartygs-storlek [dwt] Personal [SEK/h] Kapital [SEK/h] Övriga tidsberoende [SEK/h] Totala tidsberoende [SEK/h] Campine 63 800 713 263 186 1 162 Europe 86 1 350 397 282 1 391 Large Rhine 110 2 750 1 055 538 382 1 975 Extended large Rhine 135 4 000 605 429 2 089 Large Container vessel 5 600 654 464 2 174 Two lighter pushing units 172 5 500 1 711 486 345 2 542 Coupled formation 185 6 000 612 434 2 758
Tidsberoende kostnader – Rekommendation till ASEK och Samgods 24 h Torrbulk/ Container Längd [m] Fartygs-storlek [dwt] Personal [SEK/h] Kapital [SEK/h] Övriga tidsberoende [SEK/h] Totala tidsberoende [SEK/h] Campine 63 800 701 153 109 963 Europe 86 1 350 713 231 164 1 108 Large Rhine 110 2 750 884 314 223 1 420 Extended large Rhine 135 4 000 353 250 1 487 Large Container vessel 5 600 382 271 1 536 Two lighter pushing units 172 5 500 1 284 283 201 1 768 Coupled formation 185 6 000 357 253 1 894
Tack! Joakim Swahn, M4Traffic joakim.swahn@m4traffic.se