Vad är Folkhögskolespåret?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Projektledare Anton Olofsson
– en rättighet för ALLA barn?
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Folkhögskola – vad är det?
Supported employment inom gymnasiesärskolan
Den nationella ungdomspolitiken
Livskvalitet + - ?.
Vi vet att tjejerna flyttar och grabbarna stannar Men vad gör vi åt det…
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Ett samverkansprojekt finansierat av §37 i syfte att utveckla folkhögskola som alternativ för ensamkommande ungdomar.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Söderhamnsmodellen.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Länsstyrelsernas uppdrag
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Socialförvaltningen INFORMATIONSTRÄFF HVB
Integration Gävleborg 2.0
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Martin Valfridsson, särskild utredare med nationellt samordningsansvar S 2015:01 Nationell samordnare utsatta EU- medborgare.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
MIA-Mobilisering Inför Arbete Ansökan Europeiska socialfonden.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Tillväxt- och regionplanenämnden den 11 december 2015.
Tobias Hedkvist Ulf Wallin Linköping 1 juni. Utveckling av folkhögskola för ensamkommande ungdomar Start i Skåne 2012 Samverkansprojekt Drivs med nationella.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Etableringsplan Civila samhället Ensamkommande barn
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Bostadsförsörjning för nyanlända
BOSS uppstartskonferens
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Barn- och ungasatsningen
Folkhögskola – vad är det?
Fritidsbank 22 november.
...mellan arbetsliv och utbildning!
Erfarenheter som Ensamkommande barn
ALLIN, ett samverkansförslag om insatser för utrikesfödda i Trollhättan, Lilla Edet, Grästorp, Vänersborg, Mellerud och Bengtsfors Europeiska socialfonden,
Folkbildningens betydelse
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Förstudie Friluftslivets år 2020
Nätverksmöte rektorer IM Skaraborg 6 september 2018
BoU-överenskommelsen i sitt sammanhang
Välfärdsberedningen
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Organisation Kultur och Fritid 2017
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Allmän kurs på folkhögskola – en väg till högre studier
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Vad är Folkhögskolespåret? Utveckling av folkhögskola för ensamkommande ungdomar Samverkansprojekt Ca 50 parter 10 län tom dec 2016 En möjlighet till nya lösningar Genomgång (Tobias) Folkhögskolespåret (Ulf) boende/Studier = sammanhang (+sjukanmäla) -internat = nätverk, kontakt, stöd -miljö = lugnt, familjärt, tryggt -fritid = utbyte, mentorskap (zumba, fotboll) Projektidé (Tobias) – föddes 2012, arbetet utvecklats lokalt -> regionalt -> nationellt Samverkan (Tobias) – folkhögskolan som resurs/aktör Mångfald (Tobias) – alternativ, en mångfald av inflöde kräver en mångfald av lösningar

Varför ett Folkhögskolespår? Utveckling av andra boendeformer Skapa fler alternativ i utslussfas från HVB Tuffare antagningskrav till gymnasiet drabbar nyanlända i ”sen ålder” Samverkan för större bredd i mottagandet Den idéburna sektorn - en resurs i integrationsarbetet

Folkhögskolor i projektet

Folkhögskolornas upplägg Behörighetsgivande studier på allmän kurs Internatboende med frukost och lunch Kontakt och stöd Öppet även på lov Mentorskap via övriga linjer och deltagare Lokal samverkan med föreningsliv 5-8 platser på varje folkhögskola Dygnskostnad

Målgrupp Ungdomar 16 – 21 år Vill prova en annan miljö Behov av andra studieformer Kommer inte in på gymnasiets nationella program Kanske passar en viss folkhögskolas profil Redo att flytta från HVB men ändå behov av ett social närvaro och sammanhang Närhet mellan boende och skola motiverat

Vad görs i projektet? Utbildning om folkhögskola i kommunerna Boende, socialtjänst och gy-skola Samla rätt aktörer Metodmaterial Processtöd till arbetsgrupper i övriga län Nationell spridning Lyfta frågan till centrala myndigheter Dokumentation

Metodmaterial

Aktuellt läge 3 folkhögskolor i Skåne och Halland igång Eslöv, Löftadalen, Österlens fhsk Ca 25 ungdomar ”Resursteam” på varje skola Ytterligare ca 10 folkhögskolor står redo Frågan lyfts nationellt SKL kartläggning 1000 platser på landets 101 folkhögskolor med internat

Kontakt Rektor/verksamhetschef Anneli Sahlin Stensunds Folkhögskola Stiftelsen Frisksportgården E-post: anneli@stensund.se Tfn: 072 230 32 60 www.stensund.se