Besöksnäringens Konjunkturbarometer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 8 732G81. Kapitel 8 Inferens om en ändlig population Sid
Advertisements

Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 31 augusti 2016 Konjunkturläget, augusti 2016.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 23 mars 2016 Konjunkturläget, mars 2016.
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikter våren 2016 Skåne Län Arbetsmarknad med tempo Prognos för arbetsmarknaden 2016 – 2017 Analysavdelningen Thomas Behrens
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Maria Billstam Konjunkturbarometern April Barometerindikatorn Index, medelvärde = 100 Standardavvikelse = 10.
Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län.
Enkätundersökning Företagande & Jul
Var tredje småföretag saknar tjänstepension
Tillväxtverket 11 november 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Solna stad Skolundersökning 2015
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Tågoperatörerna Järnvägsdagen
KONJUNKTURINSTITUTET
Definition av analysverktyg
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
Om Småföretagsbarometern
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
KONJUNKTURINSTITUTET
[Headline] Företagarpanelen – Q Hela Sverige - Konjunkturfrågor 1.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
November 2007 Jönköpings län
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ett utmanat Sverige.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Arbetsmarknadsutsikter Skåne län
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Lärartäthet - Exempelanalys
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Attityd till styrelsearbete
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Makroekonomi med tillämpningar
Regiongemensam elevenkät 2016
Källor: SCB och Riksbanken
Arbetsmiljön FB-kvalitet hösten 2018 Tage Johansson
IQs Alkoholindex 2018.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Boprisindikatorn Juni 2019
IFO-FH resultat och prognos per juli 2018
Manual Sammanställning av enkätsvar.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Boprisindikatorn Oktober 2019
Presentationens avskrift:

Besöksnäringens Konjunkturbarometer Konjunkturinstitutets kunkunkturindikator för utvecklingen bland företag verksamma inom den svenska besöksnäringen December 2017

Fakta Om konjunkturbarometern Konjunkturinstitutet frågar varje månad svenska företag och hushåll om deras syn på ekonomin. Resultatet sammanställs i rapporten Konjunkturbarometern som ska ge snabba, kvalitativa indikationer om viktiga ekonomiska variabler. I Konjunkturbarometern redovisas så kallade konfidensindikatorer för olika branscher. Konfidensindikatorn används som ett sammantaget mått på situationen i en bransch. Visita sammanställer nedan några utvalda indikatorer för utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen*. Fördjupad information kan läsas på Konjunkturinstitutets hemsida. *Med besöksnäringen avses här företag verksamma inom hotell- och restaurangnäringen

Synen på konjunkturläget allt sämre bland hotellen Sammanfattning Synen på konjunkturläget allt sämre bland hotellen Konfidensindikatorn för hotellnäringen sjönk i december. Förväntningarna på efterfrågan och på antal anställda sjönk också i december och har trendmässigt sjunkit sedan slutet på 2016. Konfidensindikatorn för restaurangnäringen ligger under det historiska genomsnittet. De trendade värdet för förväntningarna på efterfrågan och anställda steg dock, om än från en relativt låg nivå.

Konfidensindikatorn sjönk något i december Hotell Konfidensindikatorn sjönk något i december Konfidensindikatorn för hotell sjönk något mellan november och december. Efter att Konfidensindikatorn för hotellnäringen steg i november sjönk den igen i december. Nivån ligger dock en bit över det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn är standardiserad, vilket innebär att medelvärdet alltid räknas om till 100. Ett värde över 100 indikerar således att värdet ligger högre än det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn för hotell och konferensanläggningar Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

Hotellföretagen allt mindre positiva i synen på efterfrågan Hotellföretagens förväntningar på efterfrågan fortsatte att sjunka i december. Synen på efterfrågan är fortfarande relativt positiv i ett historiskt perspektiv. Det trendade värdet har dock successivt sjunkit sedan slutet på 2016. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntad efterfrågan på företagets tjänster på hotell och konferensanläggningar de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

förväntningar på antalet anställda sjunker Hotell förväntningar på antalet anställda sjunker Förväntningarna på antalet anställda inom hotellnäringen sjönk mellan november och december. Det trendade värdet har sjunkit varje månad det sista året. Nivån ligger dock fortsatt kvar på en hög nivå historiskt sett. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntan på antalet anställda på hotell och konferensanläggningar de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

Konfidensindikatorn i restaurangnäringen steg i december Konfidensindikatorn för restaurang steg relativt kraftigt i december, från 92,9 i november till 98,0. Restaurangnäringens samlade syn på konjunkturen ligger i december något under det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn är standardiserad, vilket innebär att medelvärdet alltid räknas om till 100. Ett värde över 100 indikerar således att värdet ligger högre än det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn för restaurangnäringen Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

förväntningar på efterfrågan steg i december Restaurang förväntningar på efterfrågan steg i december Restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på företagens tjänster steg något mellan november och december. Det trendade värdet fortsätter därmed att stiga, vilket det gjort det sista halvåret. Värdet är dock fortfarande på en relativt låg nivå i ett historiskt perspektiv Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntad efterfrågan på företagets tjänster inom restaurangnäringen de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

Negativ utvecklingen av synen på antal anställda i december Restaurang Negativ utvecklingen av synen på antal anställda i december Restaurangföretagens förväntningar på utvecklingen av antalet anställda försämrades i december. Det är dock fortfarande större andel restaurangföretag som tror på fler anställda på tre månaders sikt än det motsatta. Det trendade värdet planade ut i december. Nivån är relativt normal sett ur ett historiskt perspektiv. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntan på antalet anställda inom restaurangnäringen de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita