Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Trygghetsvandring Resultat av trygghetsvandringen från 30 maj av unga. Ungdomsombuden tillsammans med Trygghetsgruppen från UngDialog.
Advertisements

Punkt- och intervallskattning Felmarginal
HSB Göteborg JÄMIX och andra jämställdhetsnyckeltal 2007 års rapport.
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Lär dig trafikreglerna
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Lönar det sig med utbildning?
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Inspira/Silverbäckens förskola
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Anslutningspris för fiber till villa
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Ohälsotalet för sjukpenning Mars 2010 Sida 1 Minskad regional spridning för sjukpenningdelen av ohälsotalet Bilaga till Pressmeddelande
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Hälsa på lika villkor Presentation för förbundsdirektionen 10 mars 2015, Umeå.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Välisolerade ytterväggar eller solel? – Hur ska nybyggda småhus bäst klara kommande energikrav? Carl-Fredrik Klåvus, Aksel Osmanovski Examensarbetare 15.
Att välja utbildning – betydelse för individ och samhälle STUDIEVÄGLEDNING GYMNASIEVAL VUXENUTBILDNING Anders Stenberg (Institutet för Social Forskning,
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Hastighets- mätningar Aktörsmätningar hastighet 2011 En ögonblicksbild Uppmätta hastigheter av bussar, taxibilar och lastbilar med logotyp.
Överklagande av detaljplaner i praktiken Masterexamensarbete i mark- och fastighetsjuridik Gustaf Davidsson

Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Rörelse Alla bilder är cc.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Kort om | Funktionsmembran
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Transportprojekt hemvården Uppsala
AUGUSTI 2010 Stockholms län
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Antal besökare och besöksflöden i Kåseberga
Redovisning av drogvanor – september 2008
Antal besökare och besöksflöden i Kåseberga
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Klarar du en kris?.
Enheter.

Kvalitetsmätnining hösten 2018
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Presentationens avskrift:

Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer 2018-01-11 Jenny Eriksson Medförfattare: Anna Niska, Gunilla Sörensen, Susanne Gustafsson, Åsa Forsman

Bakgrund och syfte Vi vet inte så mycket om cyklisters hastigheter. Svårt att få fram enskilda cyklisters hastigheter från befintliga mätningar. Få ökad kunskap om cyklisters hastigheter: Medelhastigheter Hastighetsspridning Flöde och tidpunkt – hur det påverkar hastigheterna Trafikantsammansättning Förändring över tid

Metod Hastighets- och cykelflödesdata från tidigare mätningar i tre olika kommuner: Eskilstuna: 1 plats Linköping: 8 platser Stockholm: 10 platser Nya hastighets- och cykelflödesmätningar i Linköping (4 platser) och Stockholm (1 plats) Observationer av trafikanter på gång- och cykelvägar i Linköping (4 platser) och Stockholm (1 plats). Danvikstullsbron, Stockholm Haningeleden, Linköping

Medelhastighet Stockholm Linköping Eskilstuna Båda riktningar sammanslagna. Mätning i slutet av aug-slutet av okt år 2015 eller 2016. Ibland hela perioden, ibland bara ett dygn. Medelhastigheten på dessa 19 platser varierar mellan ca 15-25 km/h

Blå: Stockholm Grön: Linköping Röd: Eskilstuna Hastighetspridning Box: 15-85-percentiler Streck: Median Kryss: Medel ”Morrhårens” begränsning: 5-95 percentiler Prickar: Extremvärden Blå: Stockholm Grön: Linköping Röd: Eskilstuna

Vallaskogen Lutning ca 7 % Dubbelriktad gc-väg utan separering Bredd ca 3 meter 10 % fotgängare 90 % cyklister Stora skillnader i hastighet. Ingen separering för gående. Hur påverkar det skaderisk och framkomlighet? (gäller för alla platser med denna utformning)

Flöde och tidpunkt Dygnet: Ytterst lite påverkan på medelhastigheten Veckodag: -ll- Året (en plats): Lägre under vintermånaderna, troligen pga. risk för halka Flödets storlek verkar inte påverka medelhastigheten i någon större utsträckning

Trafikantsammansättning - observationsstudien Typ av trafikant Antal Procent Cyklister 4 604 79 % Fotgängare 1 207 21 % Övriga (moped, bil, mfl) 46 1 % Totalt 5 857 varav moped klass II 7 0,1 % varav EU-moped klass I 5 5 platser (gc-väg). Ca 3 tillfällen per plats. Cyklister kategoriserades efter typ av cykel: komfort trekking racer elcykel övriga, tex. lådcyklar MTB

Trafikantsammansättning - cyklister

Trafikantsammansättning - racer Påverkan på hastigheter? Pendlingsstråk, flanörsstråk/”inte bråttom”

Trafikantsammansättning - elcyklister

Trafikantsammansättning - cyklister Påverkan på hastigheter? Pendlingsstråk, flanörsstråk/”inte bråttom”

Andel över 30 km/h – platser i Stockholm 9 platser, två riktningar Föremätning: 2008: 2 platser 2009: 4 platser 2011: 2 platser Flödet, förändring: 5 riktningar ca +/-0 12 riktn. ökat 12-200 % 1 riktn. minskat 30 % Inte påvisa en ökning av andel över 30 km/h Cyklister blivit fler, andelen ej men antalet

Slutsats Medelhastighet mellan 15-25 km/h på dessa platser Ju högre medelhastighet desto större spridning Elcykeln är på intåg!

Rekommendationer Skilj på reshastighet och punkthastighet Mer hastighets- och flödesmätningar på ett systematiskt sätt. (Studien begränsad) Utvärdera mätutrustningar för att mäta cyklisters hastigheter. Vi har testat både Viscandos och VTIs utrustning, bra resultat, men mer utvärdering behövs (VTI notat 12-2017)

Tack för uppmärksamheten! jenny.eriksson@vti.se Länk till rapporten (VTI rapport 943): http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1115997/FULLTEXT01.pdf