Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer 2018-01-11 Jenny Eriksson Medförfattare: Anna Niska, Gunilla Sörensen, Susanne Gustafsson, Åsa Forsman
Bakgrund och syfte Vi vet inte så mycket om cyklisters hastigheter. Svårt att få fram enskilda cyklisters hastigheter från befintliga mätningar. Få ökad kunskap om cyklisters hastigheter: Medelhastigheter Hastighetsspridning Flöde och tidpunkt – hur det påverkar hastigheterna Trafikantsammansättning Förändring över tid
Metod Hastighets- och cykelflödesdata från tidigare mätningar i tre olika kommuner: Eskilstuna: 1 plats Linköping: 8 platser Stockholm: 10 platser Nya hastighets- och cykelflödesmätningar i Linköping (4 platser) och Stockholm (1 plats) Observationer av trafikanter på gång- och cykelvägar i Linköping (4 platser) och Stockholm (1 plats). Danvikstullsbron, Stockholm Haningeleden, Linköping
Medelhastighet Stockholm Linköping Eskilstuna Båda riktningar sammanslagna. Mätning i slutet av aug-slutet av okt år 2015 eller 2016. Ibland hela perioden, ibland bara ett dygn. Medelhastigheten på dessa 19 platser varierar mellan ca 15-25 km/h
Blå: Stockholm Grön: Linköping Röd: Eskilstuna Hastighetspridning Box: 15-85-percentiler Streck: Median Kryss: Medel ”Morrhårens” begränsning: 5-95 percentiler Prickar: Extremvärden Blå: Stockholm Grön: Linköping Röd: Eskilstuna
Vallaskogen Lutning ca 7 % Dubbelriktad gc-väg utan separering Bredd ca 3 meter 10 % fotgängare 90 % cyklister Stora skillnader i hastighet. Ingen separering för gående. Hur påverkar det skaderisk och framkomlighet? (gäller för alla platser med denna utformning)
Flöde och tidpunkt Dygnet: Ytterst lite påverkan på medelhastigheten Veckodag: -ll- Året (en plats): Lägre under vintermånaderna, troligen pga. risk för halka Flödets storlek verkar inte påverka medelhastigheten i någon större utsträckning
Trafikantsammansättning - observationsstudien Typ av trafikant Antal Procent Cyklister 4 604 79 % Fotgängare 1 207 21 % Övriga (moped, bil, mfl) 46 1 % Totalt 5 857 varav moped klass II 7 0,1 % varav EU-moped klass I 5 5 platser (gc-väg). Ca 3 tillfällen per plats. Cyklister kategoriserades efter typ av cykel: komfort trekking racer elcykel övriga, tex. lådcyklar MTB
Trafikantsammansättning - cyklister
Trafikantsammansättning - racer Påverkan på hastigheter? Pendlingsstråk, flanörsstråk/”inte bråttom”
Trafikantsammansättning - elcyklister
Trafikantsammansättning - cyklister Påverkan på hastigheter? Pendlingsstråk, flanörsstråk/”inte bråttom”
Andel över 30 km/h – platser i Stockholm 9 platser, två riktningar Föremätning: 2008: 2 platser 2009: 4 platser 2011: 2 platser Flödet, förändring: 5 riktningar ca +/-0 12 riktn. ökat 12-200 % 1 riktn. minskat 30 % Inte påvisa en ökning av andel över 30 km/h Cyklister blivit fler, andelen ej men antalet
Slutsats Medelhastighet mellan 15-25 km/h på dessa platser Ju högre medelhastighet desto större spridning Elcykeln är på intåg!
Rekommendationer Skilj på reshastighet och punkthastighet Mer hastighets- och flödesmätningar på ett systematiskt sätt. (Studien begränsad) Utvärdera mätutrustningar för att mäta cyklisters hastigheter. Vi har testat både Viscandos och VTIs utrustning, bra resultat, men mer utvärdering behövs (VTI notat 12-2017)
Tack för uppmärksamheten! jenny.eriksson@vti.se Länk till rapporten (VTI rapport 943): http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1115997/FULLTEXT01.pdf