Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Advertisements

- att överföra budskap, påverka, mm
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
”Den tredje statsmakten”
Massmedia och reklam.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Demokrati, politik och val.
Kunskapskrav och matriser
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Sverige Ordet Sverige kan bytas ut mot namnet på just er kommun! I det vita området går det bra att infoga bild på ert kommunvapen och infoga en textruta.
Välfärd och Ideologier
Demokrati vs. Diktatur.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Propaganda.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Världskrigens tid, en mörk tid.
Tidningar & Nyheter.
Propaganda.
Massmedia.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Grafisk kommunikation
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Vem är det som bestämmer?
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Medier och samhället Del 2
Lag och rätt VT år 5 Catha Glaas, Thomas Smith Herrängens skola 2017.
Kommunikation och information
Introduktion källkritik
MASSMEDIA.
Religion Ht år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Geografi år 6 Catha Glaas
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Frihetstiden och 1800-talet
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Demokrati, politik och val.
Källors relevans och trovärdighet
Ditt landskap V. 13 Ditt landskap Det blir en spännande SO-vecka!
Catha Glaas Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15

Hur kan vi påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Skriv ned fem personer som har makt i Sverige? . Länkar: Klicka på bilderna Ansvar: Beskriv hur personerna på bilden påverkar oss?