KANT.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför behöver vi kunskap om Kunskapssyn och Lärande?
Advertisements

Hypoteser och teorier.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Dygd- och plikt Elin Palm.
Fixa 11 och 13 Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
”Existensen föregår essensen!”
Moral och omoral i arkitekturen Historia i tre akter Arkitekturteori A, 31/
FILOSOFI 1 - introduktion
Att analysera samhällsfrågor
Det politiska tänkandet
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
Empirismen 1600-talet. En ny tid Avståndstagandet från skolastiken Ord och ting Nya sätt att söka kunskap: - rationalism - empirism.
Skepticism, romersk stoicism, nyplatonism
Det vetenskapliga tänkandet
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Logisk (denotationell) semantik Sanning, satsrelationer, predikat
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
MORIA: David Hume.
Etik och moral.
Isglöd – Allt är möjligt!. Isglöd-filosofin Omöjligt? Då är du på rätt väg! Problem blir möjligheter Inte bättre men annorlunda Mångfald eller enfald?
Ignaz Semmelweis studerade orsaken till skillnaden i frekvensen av barnsängsfeber (11% resp. 3 % år 1846). Tabell ur Wikipedia.
Kunskap Filosofi som behandlar frågor om kunskap kallas kunskapsteori eller epistemologi Typiska frågeställningar: Vad är kunskap? Vad bygger kunskap på?
MORIA: Immanuel Kant.
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Septem artes liberales musik aritmetik geometri astronomi trivium quadrivium grammatik retorik dialektik.
Karl Popper ( ) Kritiserade den logiska positivismen och speciellt verifierbarhetsprincipen. Kritiserade marxismen och psykoanalysen för att de.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
beskrivningsnivå 1: molekylernas hastighet och rörelseenergi beskrivningsnivå 2: temperatur och tryck.
Forskningsmetodik och vetenskapsteori
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet Gud är död.
Kausalitet Teorier och hypoteser gäller ofta orsakssamband.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Institutioner och aktörer
Vetenskapshistoria Antikens grekland 600 f.v.t. De första tecknen finns på att människor börjar avskärma sig från vidskepligt eller religiöst tänkande.
Rationalism Grunden för kunskap ligger i förnuftet.
Grunden för kunskap ligger i förnuftet.
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
Introduktion till vetenskapsteori och till bild/ikt & media Monica Langerth Zetterman Institutionen för utbildning, kultur och medier Uppsala universitet.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik och framsteg. Intuitionism vs. det moraliska sinnet Intuitionisterna (Samuel Clark under talet; följer Cudworth, Henry More; Cambridge Platonisterna)
Klassiska problem David Hume och Mary Wollstonecraft (idag Hume)
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Herder Morag (Polen) Studerade teologi, filosofi och litteratur i Königsberg (Kaliningrad) Arbetade i Riga.
Politik och revolution. Begrepp Egendom (Locke)—att äga sig själv, sitt arbete, arbetetsresultat Individualism - staten ska skydda individernas intressen.
Religionsfilosofi.
Olika teorier och religiösa perspektiv
UPPLYSNINGEN.
Hegel Fichte, Schelling.
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Frågor om kunskap och existens
naaf. no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/Aip4_06_Karelen
Kunskapsteori och ontologi
Förnuft och emancipation
1800-talet Filosofi.
KROPP, SJÄL OCH MEDVETANDE
Metafysik, ontologi och vetenskap under den nyare tiden
Rationalismen 1600-talet.
UPPLYSNINGEN ca
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

KANT

Empirism och rationalism Försök att övervinna empirismen (Locke, Hume) och rationalismen (Descartes) Kants problem med Humes skepticism - Kants syfte: att återinföra det nödvändiga och allmängiltiga i naturvetenskapen och etiken med hjälp av förnuftet

Empirism och rationalism Syntes av empirism och rationalism - att undvika empirismens skepticism - att undvika rationalismens dogmatism

Distinktioner A priori (före)/a posteriori (efter) Syntetiska/analytiska omdömen Subjekt/objekt

Kunskapsteoretiska villkor Transcendentala kunskaper Åskådningens former: tid och rum Förståndets kategorier (jf Aristoteles) - kausalitet (viktigast)

Förstånd/Förnuft Förståndet: kategorier, begrepp - bearbetar den empiriska erfarenheten (tinget som det framträder): fenomen Förnuftet: idéer - tillhör ”tinget i sig”: noumen Antinomier (motsägelser) ”Som om” principen

Kunskapsteoretisk perspektivbyte ”Den kopernikanska revolutionen inom filosofin” Vad är det som ordnar vår erfarenhet? Kunskapsteoretiska villkoren; inte tingen Kunskap är formad av subjektet

Allmängiltighet Alla människor har samma principiella ”former” Således är alla kunskapsförutsättningar, dvs all kunskap allmängiltig

Kunskapstyper Analytisk (a priori) ”Alla ungkarlar är ogifta. Syntetisk (a posteriori) ”Det här huset är grönt.” Syntetisk a priori: ”Allt som händer har en orsak.” 7+5=12 (men se B. Russells senare kritik)

Tinget-i-sig ”Das Ding an Sich”—noumen Moralen som undantag ”Som om” principen

Kritik och konsekvenser Principer som delvis gäller för vissa områden Principer lokaliserade till språket (se senare Herder) Vetenskapsfilosofisk antirealism Relativism?