Monopolistisk konkurrens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Föreläsning 3.
Prisbildning i en marknadsekonomi
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Samhällsekonomi 2.
Ekonomiska system.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
SAMHÄLLSEKONOMI.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
Ett företag vid ofullständig konkurrens
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Fullständig konkurrens
Handel i världen - varför då?
Samhällsekonomi Del 1.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Företag.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Föreläsning 2.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Ekonomi II Prissättning. Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Du kan ge ett bidrag till miljön som kompenserar för de utsläpp som din flygresa orsakar. Finnairs hemsida.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Just nu är mitt enda intresse att gå ut och ta så många fiskar som möjligt. Jag har inget intresse av.
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Om jag hade givit folk vad de hade velat ha, så hade de fått snabbare hästar. Henry Ford Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Ekonomi & Handel Genomgångar.
Monopolistisk konkurrens
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Mängdtak (kvot) Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
There is no such thing as a free lunch!
SAMHÄLLsekonomi.
Från teori till verklighet
En värld i förändring Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Prisdiskriminering Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Sveriges bagare och konditorer
Björn Ferry efter sitt första OS-guld
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Men kan marknaden misslyckas?
Att analysera med hjälp av matematik
Internationell ekonomi (5 sp)
Produkt, pris, plats och påverkan
Mängdtak (kvot) Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
There is no such thing as a free lunch!
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Grundkurs: Mikroekonomi Kort sammanfattning III
Grundkurs: Mikroekonomi Kort sammanfattning II
Monopsoni Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Analys: Andra verktyg för att rädda miljön?
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Elasticiteter: Är du desperat eller?
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Björn Ferry efter sitt första OS-guld
Skatter Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Kollektiva varor Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
The big picture Kort repetition av mikroekonomi
Sveriges bagare och konditorer
Produktion, handel och transport
Presentationens avskrift:

Monopolistisk konkurrens Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Monopolistisk konkurrens Jonas.Lagerstrom@abo.fi

Fullständig konkurrens Monopolistisk konkurrens Marknadsformens betydelse Effekten på pris, mängd, kostnader och välfärd Fullständig konkurrens ger effektivitet: varje vara tillverkas i optimal mängd och till lägsta möjliga kostnad. Monopol ger högre priser, ineffektivt liten mängd och onödigt höga kostnader för produktionen. Monopolistisk konkurrens: 1) många aktörer som var och en bara har en liten del av marknaden och 2) varan är eller upplevs som differentierad (nära substitut) och 3) fritt in- och utträde på lång sikt. Fullständig konkurrens Oligopol Monopolistisk konkurrens Monopol Vete? Starksprit?

Monopolistisk konkurrens Hur kan du mildra konkurrensen? Samarbeta med konkurrenterna! Men omöjligt om det är många aktörer på marknaden. Gör din vara annorlunda än konkurrenternas! I extremfallet blir du monopolist, men i praktiken blir det ofta många aktörer som konkurrerar med varor som skiljer sig något från varandra (nära men inte perfekta substitut). Mycket vanlig marknadsform: Restauranger, klädföretag, hotell, filmer, musik, böcker, bensinmackar längs motorvägen. Många aktörer, differentierad vara, fritt in- och utträde på lång sikt.

Illustrera mängden, priset och vinsten! Monopolistisk konkurrens Vad händer med priset och mängden på marknaden? På kort sikt På lång sikt Pris Pris MR D MC MC ATC ATC D MR Mängd Mängd Kina-krogen i ditt kvarter kan till viss del sätta priset (nedåtlutande efterfrågekurva och därmed MR-kurva) och går därför med vinst. Illustrera mängden, priset och vinsten! Men vinsten lockar på lång sikt nya krogar till kvarteret, vilket minskar efterfrågan på din kinamat ända tills du gör nollvinst. Illustrera mängden, priset och vinsten!

Skillnaden mot fullständig konkurrens Krogen gör mindre och dyrare – men mångfald! Företaget i fullständig konkurrens Företaget i monopolistisk konkurrens Pris Pris MC ATC D MR Mängd Mängd Priset (=MR) sätts här lika med marginalkostnaden. Producerar så mycket att snittkostnaden blir lägsta möjliga. Priset sätts här högre än marginalkostnaden. Krogen producerar för lite för att snittkostnaderna ska bli lägsta möjliga. Men vi får både kinamat och hamburgare i kvarteret!

Så hur differentierar man sin vara? Förslag 1: Gör den faktiskt annorlunda Olika stil och typ (myspys vs skräckfilm; Thrash Metal vs finska visor; sportbilar vs familjebilar; strandtofflor vs lackskor). Olika läge (en mack i Kaarina, en i Salo, en i Lohja, en i Espo) Olika kvalitet (en lyxig italiensk skräddarsydd kostym vs en enkel enkelknäppt kostym från Prisma). Bygger på att konsumenter faktiskt värdesätter att det finns variation i varan (med andra ord: folk har olika preferenser).

Ford utvecklade löpande bandet, specialisering och standardisering och kunde därigenom sänka kostnaderna... ...men han förstod aldrig att konsumenter också uppskattar produktdifferentiering – och blev därför med tiden omsprungen av Chevrolet, Pontiac, Dodge och andra företag.

Starkt varumärke säljer svensk fulsprit. Så hur differentierar man sin vara? Förslag 2: Låtsas att den är annorlunda Använd reklam och varumärken för att få konsumenterna att tro att din vara är annorlunda än alla andra varor på marknaden. Dåligt för samhället? Enda fördelen med monopolistisk konkurrens var att det ger mångfald, men om behoven av mångfald är skapade av en reklambyrå? Bra för samhället? Reklam minskar osäkerheten i en komplicerad värld, ökar konkurrensen, sänker priserna. 400 miljarder euro per år. Vårt antagande om Economic Man innebär att du kan överblicka marknaden och fatta beslutet som är bäst för dig. Men i praktiken vet vissa parter mer än andra: bilmarknaden, försäkringsmarknaden, arbetsmarknaden osv. https://www.youtube.com/watch?v=1YVsHXFAu8s&feature=youtube_gdata_player Starkt varumärke säljer svensk fulsprit.

Större chans att få det du vill Monopolistisk konkurrens Centrala viktiga lärdomar På kort sikt samma som i monopol: höga priser, ineffektivt liten mängd och onödigt höga kostnader. På lång sikt gör avsaknaden av inträdesbarriärer att nya företag lockas in av vinsten, priset sänks, mängden ner och vinsten utplånas. Högre pris och ineffektivt liten produktion i varje företag, men fler mackar längs motorvägen och fler flingsorter i butiken. Större chans att få det du vill