Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Advertisements

Balanskravsresultat (mkr)
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Månadsbokslut mars 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Tertialbokslut 1, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
FFS Bokslut juli 2013.
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Välkommen till Ekonomiutbildning!.
Ekonomisk information och extern redovisning
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Tertialbokslut 2 Den samlade bedömningen för Nacka kommun januari-augusti 2008 är att kommunen har brister när det gäller god ekonomisk hushållning Årsprognosen.
Kommunerna i Stockholms län Den finansiella profilen
Månadsbokslut september, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Preliminärt bokslut Preliminärt resultat 2014 (mnkr)BudgetResultatAvvikelse Verksamhetens nettodriftkostnad-6 471, ,845,0 Avskrivningar-233,0-221,311,7.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut maj, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut Nacka Kommun. Resultaträkning september 2008 MkrUtfall Utfall Periodiserad budget Avvikel se mot per.
Budgetberedningens förslag
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunerna i Västra Götalands och Hallands län Den finansiella profilen
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
Försäljning av kv. Beridarebanan Förvärv av kv. Gamen Genomförande och ekonomi.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Positivas signaler för Vindeln
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Framgångsmått Mitt Q
Balanskravsresultat, mkr
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Balanskravsresultat, mkr
Sammanfattning, kommunen
Tertialbokslut
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Ledarskapsakademin 21 oktober 2003 Mats Bohman.
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2016
Sammanträdesplan 2018 Nämnd Jan   Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Septemberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Budgetdirektiv samt ramar för Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Presentationens avskrift:

Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse 2009-05-16 DNR KFKS 2008/225

God ekonomisk hushållning Det övergripande målet kommunalekonomi i balans, som väger tungt i bedömningen har brister. Inget av de finansiella måtten uppnås. Dessutom visar flera verksamheter underskott jämfört med budget. Har brister

Kommunal ekonomi i balans: Finansiella nyckeltal (prognos helår 2009) Övergripande mål Nyckeltal Utfall T1 2009 Målnivåer M&B 2009 Kommunal ekonomi i balans Resultatandel (Årets resultat, exklusive alla realisationsvinster i relation till skattenettot), %. -1,4 % >0 Lång sikt > 2,5 % Förändring soliditet inklusive ansvarsförbindelser, %. -1,2 %

Resultatmått mkr 2009 Budget T1   2009 Budget T1 A. Årets resultat före extraordinära poster 62 31 B. Årets resultat exklusive reavinster för tomträttsförsäljning 12 -19 C. Balanskravsresultat (B minus reavinster övrigt enl tabell 1) 2 -29 D. Årets resultat exklusive alla realisationsvinster: C - reavinster exploatering -26 -47 E. Skattenetto 3509 3 464 Resultatandel = D. ( Resultat exkl alla realisationsvinster)/ E. (Skattenetto) Målvärde 2009 > 0 % Långsikt > 2,5 % -0,7 % -1,4%

Kommunstyrelsen

Skattenetto: Utfall för perioden: 1152 mkr vilket är -17,6 mkr sämre än budget. Årsprognosen indikerar ett skattenettoutfall, 3 463,7 mkr, vilket är -45 mkr sämre än budget inkluderat att skattereserven på 25 mkr är upplöst. SKL prognostiserar en snabbare avmattning av konjunkturen som innebär en nedjustering av skatteunderlagsprognosen vilket ger en försämring med -70 mkr jämfört med budgeten för 2009. Finansnetto: Utfall för perioden: -5,9 mkr vilket är 0,7 mkr bättre än budget. Årsprognosen indikerar ett finansnetto -8,4 mkr vilket är 11,5 mkr bättre än budget. (Utdelning på Nacka Energi AB är inte periodiserat i utfallet samt att upplupna ränteintäkter inte är uppbokade) Lägre räntekostnader på långfristiga lån trots högre investeringstakt Räntekostnaden förväntas bli 13,7 mkr bättre än budget Realisationsvinster exploatering: Utfall för perioden: 16,9 mkr vilket är 7,6 mkr bättre än budget Årsprognos 18 mkr vilket är -10 mkr sämre än budget Förväntade markförsäljningar för exploateringsprojekten; Ektorp C (6mkr), Telegrafberget (2 mkr) samt Tollareängen (2,5 mkr) bedöms inte bli av 2009. Realisationsvinster avseende försäljning av tomträtter Årsprognos i linje med budget

Avvikelse mot per. budget Resultaträkning april 2009 Mkr Utfall Periodiserad budget Avvikelse mot per. budget Årsprognos Årsbudget Avvikelse   2008-04 2009-04 2009 Externa intäkter 230,4 239,2 255,0 -15,8 743,1 0,0 Verksamhetens kostnader -1 282,9 -1 344,7 -1 379,7 35,0 -4 093,4 -4 103,0 9,6 Verksamhetens nettokostnader -1 052,5 -1 105,5 -1 124,7 19,2 -3 350,3 -3 359,9 Realisationsvinster inom exploateringsverksamheten 1,0 16,9 9,3 7,6 18,0 28,0 -10,0 Realisationsvinster inom tomträttsförsäljningar 64,1 11,3 16,7 -5,4 50,0 Realisationsvinster övrigt 0,4 0,5 3,3 -2,8 10,0 Avskrivningar -47,7 -51,7 4,0 -152,4 -155,0 2,6 Verksamhetens nettokostnader efter avskrivning och realisationsvinster -1 034,8 -1 124,5 -1 147,0 22,6 -3 424,7 -3 427,0 2,3 Skattenetto 1 140,4 1 152,0 1 169,6 -17,6 3 463,7 3 508,7 -44,9 Finansnetto -7,4 -5,9 -6,6 0,7 -8,4 -19,9 11,5 Resultat före extraordinära poster 98,3 21,6 15,9 5,7 30,7 61,8 -31,1 Extraordinära intäkter Årets resultat Balanskravsresultat 33,8 9,8 -4,1 13,9 -29,3 1,8

Skattenetto april 2009 mkr Utfall Budget Prognos Avvikelse april-2009   april-2009 2009 april år Skatteintäkter 1 167,0 1 183,0 3 549,1 3 500,9 -16,1 -48,2 Allmän kommunalskatt 1 209,5 1 205,6 3 616,7 3 628,4 3,9 11,7 Reserv 0,0 -25,0 25,0 Slutavräkningar -42,5 -22,5 -42,6 -127,5 -20,0 -84,9 Utjämning mellan kommunerna -70,2 -71,2 -213,7 -210,4 1,1 3,3 Inkomstutjämning -117,8 -114,5 -343,5 -353,3 -3,3 -9,8 Kostnadsutjämning 89,4 88,0 264,1 268,1 1,3 4,0 Nivåjusteringar mm -13,9 -17,1 -51,3 -41,8 3,2 9,5 LSS -27,8 -27,7 -83,0 -83,4 -0,2 -0,4 Statsbidrag 18,3 18,2 54,6 0,1 Maxtaxa 15,8 15,7 47,1 Kvalitetssäkring barnomsorg 2,5 7,5 Summa 1 115,1 1 130,0 3 390,0 3 345,1 -14,9 -44,9 Fastighetsavgift 36,8 39,5 118,6 -2,7 Totalt 1 152,0 1 169,6 3 508,7 3 463,7 -17,6

Finansnetto april 2009 Utfall april 2009 Periodiserad budget Årsbudget   Utfall april 2009 Periodiserad budget Årsbudget Prognos Avvikelse Finansiella intäkter 2,4 5,7 17,1 14,7 -2,4 Ränta på lån till Nacka Stadshus AB 2,3 2,1 6,3 0,0 Utdelning från Nacka Energi AB 2,6 7,7 Ränta på utlämnade lån 0,9 0,5 -2,1 Övriga finansiella intäkter 0,1 0,2 -0,3 Finansiella kostnader -8,3 -12,3 -37,0 -23,1 13,9 Ränta långfristiga skulder -4,4 -8,4 -25,1 -11,4 13,7 Finansiell pensionskostnad -3,8 -3,9 -11,7 -11,5 Övriga finansiella kostnader -0,1 -0,2 Totalt -5,9 -6,7 -19,9 11,5

Månadsbokslut jan-april 2009, verksamhetens nettokostnader Tertialbokslut 1, 2009   2009, mkr Nämnd/Verksamhet 2008-04 Utfall jan-apr 2009 Periodiserad budget 2009-04 Avvikelse mot period. budget Prognos 2009 Årsbudget 2009 Avvikelse mot årsbudget Mars prognos Avvikelse mot mars Netto IFS Intäkter IFS Kostnader IFS (-) Netto IFS Totala intäkter Externa intäkter Totala kostnader (-) Personal-kostnader (-) Netto Kommunstyrelsen, totalt -20,5 959,5 -975,9 -16,4 -32,7 16,3 2 890,6 345,8 -2 991,0 -1 650,6 -100,4 -97,5 -2,9 -102,6 2,2 KF och KS -7,7 0,3 -8,7 -8,4 2,8 -28,8 -10,5 -26,0 0,0 Stadsledningskontoret -23,6 16,9 -41,2 -24,3 -26,4 2,1 50,0 4,0 -129,1 -29,3 -79,1 Fastighetskontoret -2,2 134,4 -134,9 -0,6 -9,6 9,0 390,8 42,3 -390,8 -12,9 Markförvaltning 6,1 9,2 -4,3 4,9 2,3 2,5 25,8 -15,4 -2,5 10,4 7,0 3,4 M&H-organisationen -1,5 127,7 -130,3 -2,7 371,6 51,7 -371,9 -235,1 -0,3 Kontaktcenter 6,3 -5,7 0,5 18,6 -18,6 -13,0 Sociala tjänster 33,3 -33,0 99,0 1,2 -99,0 -77,2 Kultur & Utbildning -0,2 6,0 -6,0 18,1 -18,4 -14,9 Teknik 0,1 55,4 -55,8 -0,5 146,0 0,9 -146,0 -66,0 Miljö & Stadsbyggnad 23,4 -26,6 -3,2 82,3 49,6 -82,3 -58,3 Hållbar utveckling 2,4 -2,3 -4,9 M&H Överförmyndarverksamheten 1,0 -0,9 2,7 Produktionsverksamheter 8,5 671,2 -656,5 14,7 9,7 5,1 2 049,6 219,2 -2 055,0 -1 360,3 -5,4 0,6 -4,2 -1,2 Nacka Partner 0,7 24,2 -23,5 0,2 75,2 -74,6 -39,0 Förskola, Fritid & Skola 12,0 475,8 -461,4 14,4 6,5 8,0 1 462,0 110,0 -1 462,0 -958,0 Nacka Seniorcenter -1,9 58,6 -60,0 -1,4 174,8 26,8 -176,3 -123,6 -2,0 Kultur Nacka 30,9 -31,4 82,6 13,2 -85,6 -46,0 -3,0 -1,8 Sociala Stödresurser 71,6 -69,1 0,4 223,9 67,5 -225,4 -171,5 -1,0 Räddningstjänsten 10,0 -11,0 31,1 -31,1 -22,2 Miljö- och stadsbyggnadsnämnden -8,3 -7,0 -8,2 -24,5 Velamsundstyrelsen -1,3 -3,8 Överförmyndarnämnden -1,6 -4,6 Tekniska nämnden -46,1 49,8 -102,2 -52,5 -51,8 -0,7 149,0 145,5 -296,8 -147,8 -145,3 Finansiering -45,5 1,1 -52,6 -51,6 -50,9 3,0 -147,3 -144,3 -142,8 VA-verket -0,8 34,4 -36,4 102,0 100,0 -107,0 -5,0 RH-verket 14,2 -13,2 44,0 42,5 -42,5 1,5 Fritidsnämnden -30,5 -33,1 -30,8 -31,6 0,8 -100,5 -93,5 -94,7 Kulturnämnden -29,6 -32,3 -96,9 -0,4 Social- och äldrenämnden -338,3 29,1 -392,6 -363,6 -370,1 87,0 -1 172,2 -25,5 -1 085,2 -1 110,2 25,0 -1 098,1 12,9 Utbildningsnämnden -629,7 47,4 -702,7 -655,3 -654,8 138,1 137,6 -2 102,4 -1 964,3 -1 960,9 -3,5 -1 961,9 -2,4 Summa nämnder och verksamheter -1 105,4 1 088,2 -2 248,0 -1 159,8 -1 184,2 24,4 3 271,7 721,9 -6 792,7 -1 675,5 -3 521,0 -3 538,4 17,3 -3 531,2 10,2 Återföring avskrivningar och ränta 73,3 74,7 81,1 -6,5 237,9 243,2 -5,3 224,4 13,5 Pensioner, löneskatt mm -20,4 -20,3 -21,6 1,3 -67,2 -64,8 -61,2 Verksamhetens nettokostnader -1 052,5 -2 193,6 -1 105,5 -1 124,7 19,2 -6 622,0 -3 350,3 -3 359,9 9,6 -3 368,0 17,7