SEPTEMBER 2011 Östergötlands län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Advertisements

Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kronobergs län.
Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Uppsala län inkl. Norrtälje.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Företagarpanelen – Q3, 2010 AUGUSTI 2010 Östergötlands län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Västmanlands län.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
[Headline] Företagarpanelen – Q Kronobergs län 1.
November 2007 Stockholms län
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
Svenskt Näringsliv Undersökning bland småföretag angående finansieringskrav Markus Uvell & Annette Selberg 14 oktober 2004.
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
November 2008 Jönköping län
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
[Headline] Företagarpanelen – Q Hela Sverige - Konjunkturfrågor 1.
[Headline] Företagarpanelen – Q Jönköpings län 1.
AUGUSTI 2010 Stockholms län
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Örebro län.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
Februari 2009 Västmanland län
Företagarpanelen - Finanskrisen 2008 Västmanlands Län
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
AUGUSTI 2010 Västmanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Västernorrlands län
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
AUGUSTI 2010 Jönköpings län
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kalmar län.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
December 2006 Östergötlands län
November 2007 Jönköpings län
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Augusti 2008 Västmanland län
Företagarpanelen – Q4, 2007 November 2007 Uppsala län.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
Företagarpanelen – Q1, 2009 Februari 2009 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Uppsala län.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Februari 2007 Värmlands län
Näringslivsanalys Umeå kommun
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Företagsklimatet i Värmlands län/Årjäng 2018
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Om undersökningen Utskick till deltagare i Företagarnas panel
Innovationsbarometern 2017
Soloföretagare Företagarna 2015.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
100-listan är ett regionalt initiativ som syftar till att öka kompetensen i styrelserummen. Vi vill tillsammans synliggöra och presentera kvinnor med styrelsekomptens.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Manual Sammanställning av enkätsvar.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Presentationens avskrift:

SEPTEMBER 2011 Östergötlands län Företagarpanelen – Q3 2011 SEPTEMBER 2011 Östergötlands län

Produktionen/försäljningsvolymen

Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller produktionen/försäljningsvolymen? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 4

Förändringar i %-enheter netto Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller produktionen/försäljningsvolymen? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 5

Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (4288) Ditt företags produktion/försäljningsvolym, om sex månader, kommer att vara…? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 7

Förändringar i %-enheter netto Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (4288) Ditt företags produktion/försäljningsvolym, om sex månader, kommer att vara…? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 8

Investeringarna

Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller investeringarna? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 11

Förändringar i %-enheter netto Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller investeringarna? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 12

Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (4288) Ditt företags investeringar, om sex månader, kommer att vara…? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 14

Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (4288) Ditt företags investeringar, om sex månader, kommer att vara…? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 15

Antalet anställda

Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller antalet anställda? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 18

Förändringar i %-enheter netto Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (4288) Jämfört med sex månader sedan, hur har ditt företag utvecklats vad gäller antalet anställda? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 19

Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (4288) Källa: Demoskop

Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (4288) Antalet anställda i ditt företag, om sex månader, kommer att vara…? Förändringar i %-enheter netto (högre – lägre) % Källa: Demoskop 21

Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (4288) Antalet anställda i ditt företag, om sex månader, kommer att vara…? % Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop 22

Effekter av den finansiella oron och nedreviderade tillväxtprognoser 23

Vart fjärde företag planerar att minska investeringarna Bas: Alla (4288) Hur har den senaste tidens finansiella oro och nedreviderade tillväxtprognoser påverkat era investeringsplaner JÄMFÖRT MED FÖRE SOMMAREN? Medel Källa: Demoskop 24

Vart sjunde företag planerar att minska antalet anställda Bas: Alla (4288) Hur har den senaste tidens finansiella oro och nedreviderade tillväxtprognoser påverkat era planer av antalet anställda i företaget JÄMFÖRT MED FÖRE SOMMAREN? Medel Källa: Demoskop 25

Större behov av extern finansiering nu jämfört med krisen 2008 Bas: Alla (4288) Har ert behov av extern finansiering ökat eller minskat om man jämför med behovet samma tidpunkt för tre år sedan d.v.s. före den ekonomiska krisen hösten 2008? Källa: Demoskop 26

Om undersökningen Syfte Målgrupper Metod Tidsperiod Att löpande undersöka hur SN:s medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor. Målgrupper 4 288 intervjuer (54% svarsfrekvens) Östergötlands län: 214 intervjuer (50% svarsfrekvens) Metod Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop. Tidsperiod 29 augusti – 13 september 2011 27