Kollektivtrafik på vattnet Ett debattinlägg av Hans Thornell
”Urbanisering och Miljökrav” Bilköer NOx och partiklar Fria vattenvägar 17-06-21
….skapar förändringsbehov i trafiken Landburen Vattenburen Dieseldriven Eldriven Upphandlad Kommersiell 17-06-21
Kan bilen utmanas? Trängselskatt 2 x 35 kr 70 kr 2 x 2 mil á 10 kr 40 kr Parkering 70 kr Summa 180 kr Månadskostnad c:a 4 000 kr 17-06-21
Kollektivtrafik från Ekerö 15 bussar/tim i rusningstrafik, vilket motsvarar 1000 passagerare per timme. Alternativ resväg: på vatten - direkt 17-06-21
Kollektivtrafik? 50 minuters resa Avgång varannan timme 1 fartyg x 2 rundor x 140 passagerare* *) 70 % 17-06-21
Turtätheten är en del av restiden 17-06-21
Pendeltrafik Ekerö - Stockholm Avstånd 8 nm. En halvtimmes resa Avgång varje halvtimme 3 fartyg x 2 rundor x 70 passagerare* = 420 Hur många bilar? *) 70 % 17-06-21
Snabb pendeltrafik på vattnet Från förort till city Fart: 50 km/h (28 knop) Minimalt med svallvågor Dispens att köra > 12 knop Hög manöverförmåga Räckvidd 25 km (14 nm) 20 min laddning 75 – 90 passagerare Ingen emission Unik ASV patent 17-06-21
Pendeltrafik: Öckerö – Göteborg, Väg 155 3 färjor med avgång var 30:e minut 25 min resa - 6 avgångar på fm och 6 avgångar på em Kostnad/passagerare: 85 kr Antal pendlare c:a 400 och de flesta har bil 17-06-21
Pendeltrafik: Fornebu – Aker Brygge 1 färja var 30:e minut 12 min resa - 5 avgångar på fm och 7 avgångar på em Kostnad/passagerare: 35 kr Antal pendlare c:a 350 17-06-21
Klima- og energistrategi for Oslo Redusere byens CO2-utslipp med 50 prosent innen 2020 Redusere biltrafikken med 20 prosent innen 2020 Kollektivtrafikken skal gå på fornybart drivstoff innen 2020 Oslo kommune vil legge til rette for å elektrifisere ferjer 17-06-21